تسنیم تلاوت صفحه ۲۶۴قرآن
![تسنیم تلاوت صفحه ۲۶۴قرآن](https://khavarestan.ir/default-image/default-730x400.png )
ابزار انحراف شیطان، زیبا جلوه دادن زشتی هاست. «لَأُزَیِّنَنَّ»
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «خاورستان»، ۱. در قضاوت تنها به علم خود تکیه نکنیم، بلکه از مجرم نیز اقرار بگیریم و با سؤال و جواب، منشأ جرم و روحیّات مجرم را برای همه روشن کنیم. «یا إِبْلِیسُ ما لَکَ»
۲. اگر روحیّه تکبّر در شخصی پیدا شد، محیط و عواملِ دیگر، در هدایت او کارساز نیست. (ابلیس در لابلای فرشتگان و در محیط ملکوتی بود لکن به خاطر لجاجت و تکبر آن گونه شد) «أَلَّا تَکُونَ مَعَ السَّاجِدِینَ»
۳. برتری نژادی، یک فکر ابلیسی است. «خَلَقْتَهُ مِنْ صَلْصالٍ»
۴. بدتر از سجده نکردن، غرور و تکبّر در برابر فرمان خداست. «لَمْ أَکُنْ لِأَسْجُدَ»
۵. بدتر از گناه کردن، توجیه گناه است. «خَلَقْتَهُ مِنْ صَلْصالٍ» (شیطان، گناه خود را توجیه کرد)
۶. غرور و تکبر که آمد، نور و روح الهی را در انسان نمیبیند. شیطان جسم خاکی بشر را دید و حاضر به سجده نشد، در حالی که دستور خداوند به سجده، به خاطر روح الهی او بود. «خَلَقْتَهُ مِنْ صَلْصالٍ»
۷. دستور و فرمان های الهی سبب اجبار نیست. «لَمْ أَکُنْ لِأَسْجُدَ»
۸. تکبر، بزرگی نمیآورد، بلکه سبب تحقیر میشود. «فَاخْرُجْ» سبب نابودی و محو عبادات قبل میشود. «فَإِنَّکَ رَجِیمٌ»
۹. اجتهاد و اظهار نظر در برابر فرمان و دستور روشن الهی، جایز نیست. در مقابل فرمان: «فَقَعُوا لَهُ ساجِدِینَ» جایی برای گفتار «خَلَقْتَهُ مِنْ صَلْصالٍ» نیست.
۱۰. یک لحظه نافرمانی و تکبّر، سبب خروج ابدی شد. «إِلی یَوْمِ الدِّینِ»
۱۱. متکبّر همواره مورد لعنت الهی است. «عَلَیْکَ اللَّعْنَةَ إِلی یَوْمِ الدِّینِ»