حالت تاریک
یادداشت سردبیر؛

تسهیلات به کی؟ کجا؟

تسهیلات به کی؟ کجا؟

سردبیر پایگاه خبری تحلیلی خاورستان در یادداشتی نوشت: علی‌رغم اقدامات بی‌نظیر اقتصادی دولت سیزدهم در خراسان‌جنوبی،مردم به دنبال شفافیت تسهیلات پرداختی توسط دستگاه‌های اجرایی هستند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «خاورستان»، مهدی کاظمی فرد در یادداشتی نوشت: رهبر معظم انقلاب در پیامی به ‌مناسبت آغاز سال ۱۴۰۳، سال جدید را سال «جهش تولید با مشارکت مردم» نام‌گذاری فرمودند.

توجه ویژه مقام معظم رهبری در نام‌گذاری سال‌های اخیر بر دو موضوع اقتصاد و تولید بوده است.

از سوی دیگر، با مروری بر شعارهایی که رهبر معظم انقلاب در سال‌های اخیر انتخاب کرده‌اند، می‌بینیم که موضوع توجه به اقتصاد،تولید،رفع موانع و مشارکت مردم، اقتصاد مقاومتی، اتحاد ملی بسیار پررنگ بوده است.

نکته مهم اینجاست که توجه ویژه به موضوع تولید،اشتغال و اقتصاد، و به طور خاص مشارکت مردم در جهش تولید، از سال‌ها پیش مورد تاکید رهبر معظم انقلاب بوده است.

مردم در طول ۴۵ سال گذشته با وجود انواع مشکلات و تحریم‌ها همواره به دنبال توسعه کشور و اقتصاد مقاومتی بوده‌اند،مردم خراسان‌جنوبی همواره در تمامی برهه‌ها با مسئولان همراهی کرده‌اند، اما مردم به هیچ عنوان تبعیض، فساد و بی‌عدالتی را قبول نکرده و نمی کنند.

اقدامات دولت سیزدهم نیز در حوزه‌های تولید، اشتغال و اقتصادی بی نظیر بوده است.

در دوسال اخیر توجه ویژه دولت سیزدهم به تسهیلات اشتغال‌زایی،اقتصادی حاصل تلاش ریاست جمهوری و بالطبع استاندار خراسان‌جنوبی و معاونین و مدیران بوده است،که دستگاه های اجرایی و نهادهای فراوانی در استان ورود کرده اند.

آنطور که گفته می شود بیش از پنج هزار و ۳۶۰ میلیارد ریال تسهیلات تبصره ۱۸ قانون بودجه در استان پرداخت و تاکنون ۴۷ درصد این منابع تسهیلاتی جذب شده است و تا چند ماه آینده به جذب ۱۰۰ درصدی خواهیم رسید.

کنار موضوع تلاش مسئولان و مشارکت مردم کلیدواژه امید و شفافیت نیز بسیار مهم تاثیر گذار بوده است.

 اما سوال این است سهم استان خراسان جنوبی از کل تسهیلات اشتغال‌زایی کشور چقدر بوده است؟

این تسهیلات اشتغال‌زایی چقدر مطابق با ظرفیت های مناطق استان و اشخاص در نظر گرفته می شود؟ که طبق گفته برخی کارشناسان متأسفانه در بسیاری از شهرستان‌ها طرح‌های مطالعاتی برای تولید و اشتغال تعریف نشده و به اشخاص که واقعا به اشتغال‌زایی هستند پرداخت نشده است.

خواسته اصلی مردم و فعالان اقتصادی و اجتماعی خراسان جنوبی شفافیت مالی در پرداخت تسهيلات اشتغال‌زایی در حوزه های مختلف است که این تسهیلات به چه افرادی با چه شرایطی پرداخت شده و تاکنون چه بازخوردهای در تولید و اشتغال استان داشته است؟

چه نظارت های بر اشتغال‌زایی این تسهیلات شده است؟ شفافیت در اعطای تسهیلات یکی از محورهای کنترل تولید،اشتغال، پرداخت تسهيلات به افراد و واحد های مستعد است که در تبصره 16 قانون بودجه بر آن تاکید شده است.

با این حال، تاکنون فهرست تسهیلات و تعهدات علی‌رغم اتخاذ رویکرد شفاف‌‌سازی و قوانین موجودبا حرف و حدیث‌ها و انتقادات گوناگونی در خراسان‌جنوبی مواجه شده است. سریال شفافیت تسهیلات اقتصادی برای تولید و اشتغال با بازیگران مشهوری همچون بانک‌های،مسئولان مرتبط دستگاه های اجرایی، بنگاه‌های اقتصادی و سایر عوامل، بیانگر ماجراهای بی‌شمار و بعضا عجیب که همچنان ادامه دارد.

انتهای یادداشت/۳

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از