تسنیم وحی؛
تفسیر صفحه ۵۵۷ قرآن کریم
و کسانی که کفر ورزیدند و آیات ما را تکذیب کردند، همان ها اهل دوزخند در حالی که همیشه در آن جا هستند و این سرانجام بدی است.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «خاورستان»، در تفسیر صفحه ۵۵۷ قرآن کریم آمده است: « وَ الَّذِینَ کَفَرُوا وَ کَذَّبُوا بِآیاتِنا أُولئِکَ أَصْحابُ النَّارِ خالِدِینَ فِیها وَ بِئْسَ الْمَصِیرُ *» « و کسانی که کفر ورزیدند و آیات ما را تکذیب کردند، همان ها اهل دوزخند در حالی که همیشه در آن جا هستند و این سرانجام بدی است.»
نکته های سوره تغابن- آیه ۱۰:
در قیامت، دو گروه در برابر یکدیگرند: گروه مغبون، «یَوْمُ التَّغابُنِ» و گروه رستگار. «ذلِکَ الْفَوْزُ الْعَظِیمُ»
در تربیت، بشارت و هشدار در کنار هم لازم است، آیه ۹ بشارت به بهشت جاودان است و آیه ۱۰، خطر دوزخ جاودان برای کافران.
تفسیر صفحۀ۵۵۷ قرآن کریم - سورۀ تغابن- آیۀ ۱۱- تفسیر نور:
« ما أَصابَ مِنْ مُصِیبَةٍ إِلَّا بِإِذْنِ اللَّهِ وَ مَنْ یُؤْمِنْ بِاللَّهِ یَهْدِ قَلْبَهُ وَ اللَّهُ بِکُلِّ شَیْءٍ عَلِیمٌ *» « هیچ مصیبتی، جز با اذن خداوند به کسی نرسد و هر کس به خداوند ایمان آورد، خداوند قلب او را (به صبر و شکیبایی) هدایت کند و خداوند به همه چیز آگاه است.»
نکتههای سورۀ تغابن- آیه ۱۱:
انسان مؤمن، چون به علم و حکمت و رحمت خداوند ایمان دارد، میداند که بدون دلیل و حکمت و عدالت، به کسی مصیبتی نمیرسد و هر مصیبتی، یا نتیجه عمل خود انسان است «ما أَصابَکُمْ مِنْ مُصِیبَةٍ فَبِما کَسَبَتْ أَیْدِیکُمْ» (شوری،۳۰) و یا اسباب آزمایش و امتحان برای رشد و کمال. «فَأَخَذْناهُمْ بِالْبَأْساءِ وَ الضَّرَّاءِ لَعَلَّهُمْ یَتَضَرَّعُونَ» (انعام،۴۲)
«اذن» در قرآن، هم به معنای اذن تکوینی الهی آمده است، مانند رویش گیاهان در زمینهای آماده، که با اذن الهی صورت میگیرد: «وَ الْبَلَدُ الطَّیِّبُ یَخْرُجُ نَباتُهُ بِإِذْنِ رَبِّهِ» (اعراف،۵۸) و هم به معنای اذن تشریعی، نظیر آیه «أُذِنَ لِلَّذِینَ یُقاتَلُونَ بِأَنَّهُمْ ظُلِمُوا» (حج،۳۹) یعنی به مظلومان اجازه دفاع داده شده است. در اینجا مقصود از اذن، همان اذن تکوینی الهی است، یعنی تمام حوادث در مدار علم و ارادۀ اوست و خداوند از هیچ چیز غافل نیست، خداوند اسباب و وسایلی را برای رسیدن به خیر یا شر فراهم کرده و هر موجودی، از هر یک از اسباب استفاده کند نتیجهاش را خواهد گرفت.
نمونه هدایت قلب که مایه آرامش مؤمنان مصیبتزده میشود، در سورۀ بقره آمده است:
«الَّذِینَ إِذا أَصابَتْهُمْ مُصِیبَةٌ قالُوا إِنَّا لِلَّهِ وَ إِنَّا إِلَیْهِ راجِعُونَ أُولئِکَ عَلَیْهِمْ صَلَواتٌ مِنْ رَبِّهِمْ وَ رَحْمَةٌ وَ أُولئِکَ هُمُ الْمُهْتَدُونَ» (بقره،۱۵۶) کسانیکه هنگام برخورد با مصیبت می گویند: ما برای خدا هستیم و به سوی او باز می گردیم، انان علاوه بر دریافت صلوات ورحمت الهی، هدایت یافتگان واقعی هستند.
ایمان که یک امر درونی است، اگر در انسان جای بگیرد باعث هدایت یابی قلب می شود و اگر روح و قلب انسان هدایت شود، رفتار و گفتارش نیز هدایت شده است.« یَهْدِ قَلْبَهُ ...»
پیامهای سورۀ تغابن- آیه ۱۱:
۱- مصیبتها در مدار اذن الهی است، نه تصادف و اتفاق. خداوند مانع تأثیر حوادث نمیشود. «ما أَصابَ مِنْ مُصِیبَةٍ إِلَّا بِإِذْنِ اللَّهِ»
۲- ایمان، سبب جلب رحمت و هدایت ویژۀ الهی، در برابر مصیبتها میگردد. «ما أَصابَ مِنْ مُصِیبَةٍ ... وَ مَنْ یُؤْمِنْ بِاللَّهِ یَهْدِ قَلْبَهُ»
۳- خداوند، به مؤمنان مصیبت زده راه علاج و درمان یا تحمل و تکلیف و صبر را الهام می کند. «وَ مَنْ یُؤْمِنْ بِاللَّهِ یَهْدِ قَلْبَهُ»
۴- کسی که به علم و اراده خداوند ایمان دارد، در برابر حوادث، صبر و توکّل و امید را از دست نمیدهد. «وَ مَنْ یُؤْمِنْ بِاللَّهِ یَهْدِ قَلْبَهُ»
۵- دریافت الطاف الهی بر اساس گامی است که خود انسان برمیدارد. «مَنْ یُؤْمِنْ بِاللَّهِ یَهْدِ قَلْبَهُ»
۶- خداوند میداند که ایمان ما واقعی است یا منافقانه. « وَ مَنْ یُؤْمِنْ بِاللَّهِ ... وَ اللَّهُ بِکُلِّ شَیْءٍ عَلِیمٌ»
۷- مصیبتها با اذن و علم الهی است و در آنها اسراری نهفته است که خداوند میداند. «ما أَصابَ مِنْ مُصِیبَةٍ إِلَّا بِإِذْنِ اللَّهِ ... وَ اللَّهُ بِکُلِّ شَیْءٍ عَلِیمٌ»
۸- توجّه انسان به احاطۀ علمی خداوند، سبب تحمل مصیبتها و پایداری در برابر مشکلات است. «ما أَصابَ مِنْ مُصِیبَةٍ ... وَ اللَّهُ بِکُلِّ شَیْءٍ عَلِیمٌ»
انتهای خبر/10