حالت تاریک
  • پنج‌شنبه, 1404/06/13 شمسی | 2025/09/04 میلادی
آیا مایل به نصب وب اپلیکیشن خاورستان | khavarestan هستید؟
تفسیر صفحه 163 قرآن کریم
تسنیم وحی؛

تفسیر صفحه 163 قرآن کریم

اگر مردم شهرها و آبادی‌‏ها ایمان آورده و تقوا پیشه کرده بودند، قطعاً (درهای) برکات آسمان و زمین را بر آنان می‌‏گشودیم، ولی آنان (آیات ما را) تکذیب کردند، پس ما هم به خاطر عملکردشان آنان را (با قهر خود) گرفتیم.»

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «خاورستان»، در تفسیر صفحه 163 قرآن کریم آمده است: «وَ لَوْ أَنَّ أَهْلَ الْقُری‏ آمَنُوا وَ اتَّقَوْا لَفَتَحْنا عَلَیْهِمْ بَرَکاتٍ مِنَ السَّماءِ وَ الْأَرْضِ وَ لکِنْ کَذَّبُوا فَأَخَذْناهُمْ بِما کانُوا یَکْسِبُونَ» «و اگر مردم شهرها و آبادی‌‏ها ایمان آورده و تقوا پیشه کرده بودند، قطعاً (درهای) برکات آسمان و زمین را بر آنان می‌‏گشودیم، ولی آنان (آیات ما را) تکذیب کردند، پس ما هم به خاطر عملکردشان آنان را (با قهر خود) گرفتیم.»

نکته‌های سورۀ اعراف- آیۀ ۹۶:
«بَرَکاتٍ» جمع «بَرَکاتٍ»، به موهبت‏‌های ثابت و پایدار گفته می‌‏شود، در مقابل چیزهای گذرا. در معنای «برکات»، کثرت، خیر و افزایش وجود دارد. برکات، شامل برکات‌‏های مادّی و معنوی می‌شود، مثل برکات در عمر، دارایی، علم، کتاب و امثال آن.

 

سؤال: اگر ایمان و تقوا سبب نزول برکات است، پس چرا کشورهای کافر، وضع بهتری دارند و کشورهای اسلامی با مشکلات فراوانی روبرو هستند؟
پاسخ: اوّلًا آن کشورها از نظر علم و صنعت جلو هستند، ولی از نظر روحی و روانی آرامش ندارند. از این نظر آنان نیز مشکلات فراوانی دارند.

ثانیاً: اغلب کشورهای اسلامی، تنها نام اسلام را با خود دارند و قوانین و رهنمودهای دین اسلام در آنجا حاکم نمی‌‏باشد.

به علاوه گاهی رفاه مادّی، نوعی قهر الهی است. چنان که قرآن می‌‏فرماید: «فَلَمَّا نَسُوا ما ذُکِّرُوا بِهِ فَتَحْنا عَلَیْهِمْ أَبْوابَ کُلِّ شَیْ‏ءٍ» (انعام، ۴۴) چون تذکّرات الهی را فراموش کردند، درهای همه چیز را به رویشان گشودیم تا سرمست شوند.

در قرآن، دو نوع گشایش برای دو گروه مطرح است:
الف: رفاه و گشایش برای خوبان که همراه برکات است، «لَفَتَحْنا عَلَیْهِمْ بَرَکاتٍ». ب: رفاه و گشایش برای کفّار و نااهلان که دیگر همراه برکات نیست، «فَتَحْنا عَلَیْهِمْ أَبْوابَ کُلِّ شَیْ‏ءٍ»، زیرا چه بسا نعمت‌ها، ناپایدار و سبب غفلت و غرور و طغیان باشد. خداوند، این رفاه و گشایش کفّار را وسیلۀ مهلت و پرشدن پیمانۀ آنان قرار داده است. بنابراین به هر نعمت ظاهری نباید دل خوش کرد، زیرا اگر این نعمت‌ها برای مؤمنین باشد، مایۀ برکات است، و اگر برای کفّار باشد، ناپایدار و وسیلۀ قهر الهی است.

امام صادق علیه‌السّلام فرمودند: گاهی بنده‌‌ای از خداوند حاجت و تقاضایی دارد و خداوند دعایش را مستجاب می‌کند و مقرّر می‌شود تا مدّتی دیگر برآورده شود. امّا پس از آن، بنده گناهی را انجام می‏‌دهد که موجب برآورده نشدن حاجتش می‌شود. (تفسیر اثنی‌‏عشری)

از مصادیق بارز این آیه، دوران ظهور حضرت مهدی (عجّل اللَّه تعالی فرجه) است که به گفتۀ روایات، در آن زمان برکات از آسمان و زمین سرازیر می‌‏شود. (تفسیر نورالثقلین)

پیام‌های سورۀ اعراف- آیۀ ۹۶:
۱. ایمان آوردن و متّقی شدن جامعه، کار بسیار سختی است. «لَوْ...»، «آمَنُوا وَ اتَّقَوْا» («لَوْ»، نشانۀ کار بسیار سخت و نشدنی است)

۲. برای دریافت الطاف و برکات اجتماعی خداوند، ایمان و تقوای فردی کافی نیست، باید اکثریّت جامعه اهل ایمان و تقوا باشند. (تفسیر فرقان) «أَهْلَ الْقُری‏ آمَنُوا وَ اتَّقَوْا»

۳. ایمان به تنهایی کافی نیست، بلکه تقوا لازم است. «آمَنُوا وَ اتَّقَوْا»

۴. سرمایه‌‏گذاری روی فرهنگ و معنویّت جامعه، بازده اقتصادی هم دارد. «آمَنُوا وَ اتَّقَوْا لَفَتَحْنا عَلَیْهِمْ بَرَکاتٍ»

۵. وعده‌‏های الهی را جدّی بگیریم. با ایمان و تقوا، نزول برکات حتمی است. (حرف لام در «لَفَتَحْنا»)

۶. بستن و گشایش، در اختیار خداست، «لَفَتَحْنا» امّا بازتابی از عملکرد ماست.

۷. ادیان آسمانی، خواستار بهبود وضع اقتصادی مردمند. «لَفَتَحْنا عَلَیْهِمْ»

۸. انسان به‏ طور غریزی به‏ دریافت برکات و خیرات علاقمند است و انبیاء از همین تمایلات طبیعی برای اهداف خود استفاده می‌‏کردند. «لَفَتَحْنا عَلَیْهِمْ بَرَکاتٍ»

۹. آنچه از برکات دریافت می‌کنیم، گوشه‌‏ای از برکات الهی است. «بَرَکاتٍ» (کلمۀ «برکات» بدون الف و لام است، لذا شامل تمام برکات‌ها نمی‌‏شود)

۱۰. زمین و آسمان، سرچشمۀ برکات‌‏اند. «بَرَکاتٍ مِنَ السَّماءِ وَ الْأَرْضِ»

۱۱. نقش آسمان در برکات‏ رسانی، بر نقش زمین مقدّم است. «بَرَکاتٍ مِنَ السَّماءِ وَ الْأَرْضِ» (تقدّم آسمان بر زمین)

۱۲. ایمان و تقوا سبب نزول برکات می‏‌شود، ولی هر نعمت و رفاهی معلول ایمان و تقوا نیست. «آمَنُوا وَ اتَّقَوْا» «بَرَکاتٍ»

۱۳. عامل محرومیّت‌ها و مشکلات، عملکرد خود ماست. «بِما کانُوا یَکْسِبُونَ»

۱۴. لجاجت و پافشاری بر گناه، سبب قهر و عذاب الهی است. «فَأَخَذْناهُمْ بِما کانُوا یَکْسِبُونَ»

انتهای پیام/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از

  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.

هنوز نظری ثبت نشده است. شما اولین نفری باشید که نظر می‌گذارید!