
تسنیم وحی؛
تفسیر صفحۀ 165 قرآن کریم
فرعون گفت آیا پیش از آنکه به شما رخصت دهم به او ایمان آوردید قطعا این نیرنگى است که در شهر به راه انداخته اید تا مردمش را از آن بیرون کنید پس به زودى خواهید دانست
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی«خاورستان»، در تفسیر صفحه 165 قرآن کریم آمده است:قَالَ فِرْعَوْنُ آمَنْتُمْ بِهِ قَبْلَ أَنْ آذَنَ لَکُمْ إِنَّ هَذَا لَمَکْرٌ مَکَرْتُمُوهُ فِی الْمَدِینَهِ لِتُخْرِجُوا مِنْهَا أَهْلَهَا فَسَوْفَ تَعْلَمُونَ ﴿۱۲۳﴾
فرعون گفت آیا پیش از آنکه به شما رخصت دهم به او ایمان آوردید قطعا این نیرنگى است که در شهر به راه انداخته اید تا مردمش را از آن بیرون کنید پس به زودى خواهید دانست (۱۲۳)
پیام ها:
۱- در استعمار فرهنگى حکومت ها، آزادى اندیشه و حقّ انتخاب عقیده از مردم سلب مى شود. «قال فرعون آمنتم به قبل أن آذن لکم»
۲- یکى از شیوه هاى طاغوت ها، تهمت زدن به مردان حقّ است. «انّ هذا لمکر مکرتموه» حتّى به کارگزاران خود اعتماد نداشته و هر حرکت معنوى را سیاسى مى بینند، چنانکه در جاى دیگر، فرعون، ساحران را شاگرد موسى مى شمرد. «انّه لکبیرکم الّذى علّمکم السّحر» [۲۲۳]
۳- طاغوت ها از حس وطن دوستى و عواطف مردم، در مسیر اهداف خود سوءاستفاده مى کنند. «لتخرجوا منها أهلها»
۴- تهدید به قتل و شکنجه، از ابزار سلطه ى طاغوت هاست. «فسوف تعلمون»
۲۲۳) طه، ۷۱
تفسیر آیه ۱۲۴ و ۱۲۵ سوره الاعراف:
لَأُقَطِّعَنَّ أَیْدِیَکُمْ وَأَرْجُلَکُمْ مِنْ خِلَافٍ ثُمَّ لَأُصَلِّبَنَّکُمْ أَجْمَعِینَ ﴿۱۲۴﴾
دستها و پاهایتان را یکى از چپ و یکى از راست خواهم برید سپس همه شما را به دار خواهم آویخت (۱۲۴)
قَالُوا إِنَّا إِلَى رَبِّنَا مُنْقَلِبُونَ ﴿۱۲۵﴾
گفتند ما به سوى پروردگارمان بازخواهیم گشت (۱۲۵)
نکته ها:
شبیه این آیات را در سوره ى طه نیز مى خوانیم، البتّه در قرآن اشاره اى به عملى شدن این تهدیدها نیست، امّا به نقل روایات وتاریخ، فرعون، مؤمنان به موسى علیه السلام را قطعه قطعه کرد و به شاخه هاى درخت خرما آویخت. چنانکه طبرى مى گوید: «کانوا أوّل النّهار کفّاراً سحره و آخر النّهار شهداء بَررَه» اوّل روز، کافرانى ساحر و در آخر روز، شهیدانى نیکوکار بودند.
فرعون و فرعونیان با آن همه تدارک و سر و صدا، سرانجام تحقیر شدند، «انقلبوا صاغرین»، امّا ساحران در اثر ایمان، به رشد و سعادت رسیده و مرگ در راه عقیده ى حقّ را بر زندگى تحت سلطه ى فرعون ترجیح دادند. «الى ربّنا منقلبون»
پیام ها:
۱- خشونت و تهدید، از حربه هاى زورگویان وقدرتمندان است. «لاُقطّعنّ»
۲- طاغوت ها، براى جلوگیرى از نفوذ اندیشه هاى اصلاحى و انقلابى، پیشتازان انقلاب را تهدید، شکنجه و به قتل مى رسانند. «لاصلّبنّکم»
۳- انسان، محکوم نظام ها و محیطها نیست، و با ایمان و اراده مى تواند در برابر همه ى آنها مقاومت کند. «لاُقطّعنّ – قالوا»
۴- آنکه با بصیرت ایمان آورد، با امواج مختلف دست از ایمان بر نمى دارد و از تهدید نمى ترسد. «قالوا انّا الى ربّنا» آرى ایمان، انسان را دگرگون و ظرفیّت او را بالا مى برد. ساحرانى که دیروز در انتظار پاداش فرعون بودند، امروز به خاطر ایمان، آن چیزها برایشان ارزشى ندارد.
۵ – مرگ در راه حقّ، بهتر از زندگى در راه باطل است. «الى ربّنا منقلبون»
۶- به سابقه ى ایمان و عبادت نباید مغرور شد، گاهى چند ساحر و کافر با یک تحوّل، از همه سبقت مى گیرند. «الى ربّنا منقلبون»
۷- در شیوه ى تبلیغ، از جوانمردى هاى گذشتگان یاد کنیم. «قالوا…»
۸ – ایمان به معاد ویادآورى آن در مقابل خطرها وتهدیدها، انسان را بیمه مى کند. «الى ربّنا منقلبون» چنانکه به فرعون گفتند: هر کارى انجام دهى، سلطه ى تو تنها در محدوده ى این دنیاست. «فاقض ما أنت قاض انّما تقضى هذه الحیاه الدّنیا» [۲۲۴]
۹- از هدایت افراد منحرف حتّى رهبران آنها مأیوس نشویم، چه بسا توبه کرده و یک دفعه عوض شوند. «قالوا انّا الى ربّنا منقلبون»
۲۲۴) طه، ۷۲
انتهای پیام/
لینک کوتاه خبر
برچسبها
نظر / پاسخ از
هنوز نظری ثبت نشده است. شما اولین نفری باشید که نظر میگذارید!