حالت تاریک
  • شنبه, 1404/06/15 شمسی | 2025/09/06 میلادی
آیا مایل به نصب وب اپلیکیشن خاورستان | khavarestan هستید؟
تفسیر صفحۀ 164 قرآن کریم
تسنیم وحی؛

تفسیر صفحۀ 164 قرآن کریم

شایسته است که بر خدا جز [سخن] حق نگویم من در حقیقت دلیلى روشن از سوى پروردگارتان براى شما آورده‏ ام پس فرزندان اسرائیل را همراه من بفرست

به گزارش  پایگاه خبری تحلیلی«خاورستان»، در تفسیر صفحه 164 قرآن کریم آمده است:حَقِیقٌ عَلَى أَنْ لَا أَقُولَ عَلَى اللَّهِ إِلَّا الْحَقَّ قَدْ جِئْتُکُمْ بِبَیِّنَهٍ مِنْ رَبِّکُمْ فَأَرْسِلْ مَعِیَ بَنِی إِسْرَائِیلَ ﴿۱۰۵﴾
شایسته است که بر خدا جز [سخن] حق نگویم من در حقیقت دلیلى روشن از سوى پروردگارتان براى شما آورده‏ ام پس فرزندان اسرائیل را همراه من بفرست (۱۰۵)
پیام ها:
۱- انبیا، جز سخن حقّ چیزى نمى گویند، پس در ابلاغ رسالت معصوم هستند. «لا أقول على اللّه الاّ الحقّ»

۲- انبیا باید معجزه داشته باشند، «قد جئتکم ببیّنه» و در رسالت خود هیچ تحکّم و تحمیلى ندارند.

۳- همه ى مردم، یک پروردگار دارند، پس ادّعاى ربوبیّت بیجاست. «ربّکم»

۴- تا مردم به آزادى از سلطه ى طاغوت ها نرسند، نمى توان برنامه ى فرهنگى و ارشادى کاملى براى آنان در نظر گرفت. «فأرسل معى بنى اسرائیل»

۵ – آزادسازى بنى اسرائیل، فرمان الهى و جزو رسالت موسى است، نه آنکه تصمیم شخصى باشد. «انّى رسول من ربّ العالمین… فارسل…»

۶- آزادى انسان ها، از اوّلین اهداف پیامبران است. «فأرسل معى بنى اسرائیل» و جز آنان هر کس به حکومت برسد، مردم را به بندگى مى کشاند. حضرت على علیه السلام مى فرماید: «مَن نال استطال» [۲۱۲]

۲۱۲) نهج البلاغه، حکمت ۲۱۶

تفسیر آیه ۱۰۶ و ۱۰۷ سوره الاعراف:


قَالَ إِنْ کُنْتَ جِئْتَ بِآیَهٍ فَأْتِ بِهَا إِنْ کُنْتَ مِنَ الصَّادِقِینَ ﴿۱۰۶﴾
[فرعون] گفت اگر معجزه ‏اى آورده‏ اى پس اگر راست مى‏ گویى آن را ارائه بده (۱۰۶)
فَأَلْقَى عَصَاهُ فَإِذَا هِیَ ثُعْبَانٌ مُبِینٌ ﴿۱۰۷﴾
پس [موسى] عصایش را افکند و بناگاه اژدهایى آشکار شد (۱۰۷)
نکته ها:
از عصاى حضرت موسى معجزات دیگرى نیز نمایان شد، از جمله اینکه پس از اژدها شدن، همه ى بافته هاى ساحران را بلعید، «تلقف ما یأفکون» [۲۱۳] به آب دریا خورد و آن را شکافت، «أنِ اضرب بعصاک البحر فانفلق» [۲۱۴] ، به سنگ خورد و چشمه هاى آب از آن جوشید. «اِضرب بعصاک الحجر فانفجرت منه اثنتا عشره عَینا» [۲۱۵]

عصا در حضور خود موسى علیه السلام، مار کوچک و پر تحرّک شد و موسى فرار کرد، «جانّ ولّى مدبرا» [۲۱۶] در حضور مردم مانند مار معمولى حرکت مى کرد، «حیّه تسعى » [۲۱۷] و در حضور فرعون، مار بزرگ و اژدها شد. «فاذا هى ثعبان» بنابراین در تبلیغ و تربیت باید نوع و گرایش مخاطب را در نظر گرفت و هر کدام را با توجّه به موقعیّت خودش قانع کرد.

امام رضا علیه السلام فرمود: زمان حضرت موسى علیه السلام، سحر و جادوگرى رواج بسیارى داشت و آن حضرت با آوردن معجزه اى که آنان قادر به انجام آن نبودند، سحرهایشان را باطل و با آنها اتمام حجّت نمود. [۲۱۸]

میان افکندن عصا و اژدها شدن آن فاصله اى نبود. «فاذا هى ثعبان»

۲۱۳) شعراء، ۴۵

۲۱۴) شعراء، ۶۳

۲۱۵) بقره، ۶۰

۲۱۶) نمل، ۱۰

۲۱۷) طه، ۲۰

۲۱۸) عیون اخبارالرضا، ج ۲، ص ۸۰

پیام ها:
۱- معجزه، دلیل صدق نبوّت است. «فأت بها ان کنت من الصادقین» فرعون با ابراز این سخن حقّ، اراده باطلى داشت و کسى را بالاتر از خود نمى دانست.

۲- معجزه باید براى همه روشن باشد و جاى هیچ شکّى باقى نگذارد. «مبین»

انتهای پیام/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از

  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.

هنوز نظری ثبت نشده است. شما اولین نفری باشید که نظر می‌گذارید!