حالت تاریک

سنگینی ساخت وسازغیرمجاز بر نفس رودخانه‌ها

سنگینی ساخت وسازغیرمجاز بر نفس رودخانه‌ها

متاسفانه شاهد عادی شدن ساخت و سازهای غیرمجاز در حریم رودخانه‌ها هستیم به طوری که گاهی صاحبان این املاک درخواست تغییر قانون به نفع خود را دارند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی خاورستان، دستکاری در نظام طبیعی رودخانه‌ها نظیر ساخت و ساز در مسیر سیلاب، واقعیتی ساده اما تلخ را نمایان می‌کند این‌که تصمیم‌های نابخردانه و ساخت وسازهای بی ضابطه و سودجویانه جان بسیاری از افراد بی‌گناه را می‌گیرد چراکه این ساخت و سازها راه نفس بسیاری از رودخانه‌ها را تنگ می‌کند و این سبب می‌شود تا رودخانه‌ها مسیر کافی برای جریان نداشته باشند.

حال این‌که در برخی ازمناطق گردشگری بیرجند ساخت و سازهایی غیرمجاز در گذشته صورت گرفته و برخی افراد نیز درصدد تداوم این گونه ساخت وسازها هستند که این جفا به حقوق شهروندی است و باید جلوی این‌گونه اقدامات گرفته شود.

شنیده‌ها حاکی از این است که یکی از تالارهای پذیرایی استان خراسان جنوبی که در حریم رودخانه فصلی قرار گرفته و در سال ۹۰ که اراضی آن واگذار شده ۲۶۰۰ متر از آن در حریم رودخانه بوده است و طبق شنیده‌ها در سال ۹۱ یا ۹۲، ۱۲۰۰ متر از حریم رودخانه به سرمایه‌گذار واگذار و ۱۴۰۰ به صورت اجاره‌ای به این تالار جهت بهره‌برداری پارکینگ یا فضای سبز واگذار شده که بالافاصله دیوار ساحلی کشیده و مورد بهره‌برداری قرار داده است.

مدیریت تالار سال‌های گذشته به‌دنبال خرید ۱۴۰۰ متر زمین باقی مانده مسیر رودخانه و توسعه تالار بوده و جدیدا درخواست مجددی داده که مورد تایید کارشناس مربوطه در استان قرار نگرفته است و با راهنمایی یکی از مدیران غیر بومی مرتبط، مدیریت تالار پذیرایی درخواست هیات کارشناسی سه نفره از استان دیگر داده است هیات سه نفر از استان مجاور پس از بازدید محل، ضمن تایید عدم حریم رودخانه، واگذاری حریم رودخانه را به نظر کارشناس مسئول اداره مربوطه در استان واگذار کرد‌ه‌اند.

 کارشناس مسئول استان هم بر اساس قانون و وظیفه شناسی، با واگذاری حریم رودخانه به مدیریت تالار موافقت نکرده است اما مدیر مربوطه با تهدید دنبال عزل کارشناس و فشار بر روی نیروهای متعهد آن اداره کل برای گرفتن مجوز است تا حریم رودخانه به تالار واگذار کند.

محمدرضا رفیعی مدیرعامل موسسه حقوق شهروندی لوح دانش خراسان‌جنوبی در گفتگو با خبرنگار خاورستان، اظهارکرد: قرار داد سرمايه‌گذاری با اداره اوقاف در سال 97 داشتیم و  زمینی این اداره در بند امیرشاه در اختیار داشت که به شرط قرارداد سرمایه‌گذاری به ما واگذار کردند تا سفره‌خانه سنتی برپا شود. پس از این‌که به مراجع ذیربط برای استعلامات فرستاده شد اداره آب منطقه‌ای بعد از دیوار ساحلی به مقدار هفت متر به‌عنوان حریم رودخانه در نظر گرفت این حریم باعث شد یک مقداری آلاچیق با آجرهای 10 سانتی درست کنیم که قابل برداشتن بود و این حریم رودخانه در اختیار کسی باشد که سرمایه‌گذاری کرده است اما اجازه ساخت وساز ندارد.

تبعیض در تخریب ساخت وسازهای غیرمجاز

وی ادامه‌داد: اعضای شورای روستای امیرشاه، فضاسازی کردند و در کمیته‌ای از شورای تامین استان این موضوع مطرح شد و با حضور دستگاه امنیتی خدمت دادستان وقت رفت و پس از بازدید توسط دادستان، دستور تخریب داده شد این در حالی است که از دهنه رودخانه تا زمین اوقاف، 16 متر است اما در جای هتل کوهستان این به هفت متر نمی‌رسد.

مدیرعامل موسسه حقوق شهروندی لوح دانش خراسان‌جنوبی با بیان این سوال که چطور می‌شود در بالا 16 متر عرض رودخانه باشد و در پایین شش یا هفت متر باشد در حالی‌که هرچقدر به پایین برویم شدت رودخانه بیشتر می‌شود و باید حریم بیشتری در نظر گرفت، گفت: طبق این قاعده، قطعا هتل کوهستان طبق نقشه‌های هوایی که داشتند همه در بستر رودخانه است نه حریم رودخانه.

رفیعی گفت: اگر 16 متر دهنه رودخانه باشد بعد از میزان، باید هفت متر باید به‌عنوان حریم رودخانه در نظر بگیرند اما دادستان وقت هیچ کدام از این‌ ساختمان‌ها را تخریب نکرد و تنها ساختمان اوقاف را تخریب کرد با این استدلال که پس از این ساختمان، بقیه بناها نیز تخریب خواهد شد اما هیچ اقدامی از سوی دادستان صورت نگرفت و الان به مدیرعامل آب منطقه‌ای فشار می‌آورند که بستر رودخانه را کم کنید تا ساختمان‌هایی نظیر هتل کوهستان و ساختمان‌ها تخریب نشود.

وی خاطرنشان‌کرد: الان تمام برنامه‌ریزی آنها این است که حریم را کاهش بدهند تا فضا و بستر برای آنها فراهم شود اما بنایی که برای موقوفه‌ای آماده شده بود را به واسطه دستگاه قضایی و یکی از کمیته‌های شورای تامین استان باعث ضرر به آن شد و این سوال هم‌چنان وجود دارد که چرا باید دهنه رودخانه در کنار یک موقوفه 16 متر و اما برای هتل کوهستان هفت متر باشد؟

فشار به مسئول آب منطقه‌ای برای کاهش حریم رودخانه

مدیرعامل موسسه حقوق شهروندی لوح دانش خراسان‌جنوبی بیان‌کرد: شنیده‌ها حاکی از این است که به مسئول مربوطه آب منطقه‌ای فشار می‌آورند که حریم بستر رودخانه را کاهش داده و طرح مطالعاتی را این‌گونه جلو ببرید و این مسئول گفته اگر قرار است این‎‌گونه باشد باید برای همه باشد می‌خواهند این مسئول را عزل کنند که حریم رودخانه را تعدیل و کاهش بدهند.

رفیعی یادآور شد: تاریخ قرارداد سرمایه‌گذاری با اوقاف 6 آذر 97 بوده است و سال 1399 این ملک تخریب شد و تنها این یک ملک تخریب شد اما در این بند امیرشاه بقیه املاک نه اخطاری دادند و نه تخریبی شد. برخی ساختمان سه طبقه در بستر رودخانه ساخته شد اما ترتیب اثر داده نشد اما اگر قرار است قانون اجرا شود باید برای همه باشد نه این‌که تنها برای یک ملک قانون اجرا شود.   

سید سعید پورجعفر معاون حفاظت و بهره برداری آب منطقه‌ای خراسان‌جنوبی در گفتگو با خبرنگار خاورستان، اظهارکرد: در خصوص رودخانه‌های محدوده شهری آنچه که وظیفه وزارت نیرو است مطالعات حق حریم بستر است و رودخانه‌ها را براساس دوره بازگشت 25 ساله که قانون به ما گفته است حد حریم بستر رودخانه‌ها را مشخص می‌کنیم و بعد مطالعات آن انجام می‌شود و تائیدیه فنی گرفته، آگهی و اطلاع‌رسانی می‌شود و در مرحله بعد براساس نوع لوله آبی رنگ بستررودخانه مشخص می‌شود و پس از این مسیر رودخانه در اداره ثبت جهت جانمایی در سامانه کاداستر اعلام می‌شود که اگر کسی خواست زمینی ثبت کند بستر رودخانه مشخص باشد.

ساخت وسازهای غیرمجاز زیرتیغ آب منطقه‌ای

وی افزود: اگر کسی در بستر رودخانه ساخت و سازی انجام داد برخورد می‌شود؛ یک سری ساخت و ساز متعلق به چندین سال پیش است، رودخانه بندامیرشاه یک روستای قدیمی از گذشته شکل گرفته و جاده ای در داخل رودخانه را پر کرده است این‌ها همه مشخص، احصا و به مقام قضایی اعلام شده است.

معاون حفاظت و بهره برداری آب منطقه‌ای خراسان‌جنوبی  تاکیدکرد: اگرساخت وساز جدیدی صورت بگیرد به محض این‌که به ما اطلاع رسانی کنند و یا گروه‌های بازرسی مشاهده کنند برخورد می شود.

حریم رودخانه‌ها مشخص و نشانه‌گذاری شده است

پورجعفر ادامه‌داد: وظیفه ما این است که حد حریم بستر رودخانه‌ها مشخص، نشانه‌گذاری کنیم که زمانی که در اداره ثبت استان قرار می‌گیرد جلوی تخلف را گرفته شود از این رو جلسات متعدد با املاک گرفته شده که اگر معامله‌ای صورت می‌گیرد از آب منطقه‌ای استعلام و بعد زمینی خرید و فروش شود؛ آب منطقه‌ای بدون هیچ هزینه‌ای این موضوع را روشن می‌کند تا جلوی بستر فروشی رودخانه‌ها گرفته شود.

وی بیان‌کرد: تخریب بناهای غیرقانونی که قبلا ساخته شده با هماهنگی مقامات قضایی صورت می‌گیرد وبناهای جدید مهلت 20 روز داده می‌شود و اگر اقدامی صورت نگیرد از طریق مراجع قضایی حکم می‌گیریم و تخریب صورت می‌گیرد.

معاون حفاظت و بهره برداری آب منطقه‌ای خراسان‌جنوبی  یادآورشد: قبلا مسیر دسترسی مردم راه رودخانه بوده است و برخی ساخت و ساز می‌کردند الان در حال حاضر وزیر نیرو بستر 25 ساله را بازگشایی می‌کند که برخی مواقع رودخانه تغییر شکل پیدا کرده است.

پورجعفر گفت: با ساخت و سازهای غیرمجاز جدید سریعا برخورد می‌شود و برخی از موارد پرونده‌ها در دادگاه است که روند خود را طی می‌کند.

بخشی از اراضی تالار در بستر رودخانه است

وی با اشاره به اينکه بخشی یک تالار استان در بستر رودخانه است و سندی به نام صاحب این ملک نیست، گفت: ما به صاحب آن این را اعلام کردیم که در اختلاف هستیم؛ شرکت آب منطقه‌ای همان سالی که این هتل قراربود ساخته شود ورود پیدا کرد و یک دیوار ساحلی ایجاد کرد.

معاون حفاظت و بهره برداری آب منطقه‌ای خراسان‌جنوبی  ضمن تاکید بر این‌که صاحب ملک هتل در حریم رودخانه حق ساختن ندارد، افزود: قسمت جلوی این ملک، حریم رودخانه است و با ما قرارداد حریم بستر دارد و طبق ماده 10 قانون ما می‌توانیم بسترهای مازاد را به این گونه املاک بدهیم.

پورجعفر تاکید کرد: پس از سامان دهی رودخانه، دیواری کشیده می‌شود و بستر اضافه پشت دیوار را به‌عنوان ملک دولت به افراد می‌توان اجاره داد؛ در شکراب نیز این گونه است به شهرداری داده شد تا به‌عنوان فضای سبز از آن استفاده کنند اگر سیل شدیدی روی بدهد خیلی مشکلی ایجاد نمی‌کند.

وی گفت: دوسال گذشته یک ملکی بالاتر از هتل کوهستان ساخته شد که در بستر رودخانه بود، آلاچیق‌های آن تخریب شد دیوار ساحلی آن را عقب‌تر بردیم؛ برخورد با افراد مختلف یک وظیفه است که باید انجام بدهیم و تمام موارد استان و بیرجند، مستندات آن است که در آن، حد حریم رودخانه اعلام شده است.

طبق این گزارش، امیدواریم مسئولان با ساخت وسازهای غیرمجاز و افرادی که قصد تخطی از قانون و یا تغییر آن به نفع خود را دارند قاطعانه برخورد کنند تا دیگر شاهد دستکاری و برهم زدن نظم طبیعت توسط انسان‌ها نباشیم.

انتهای خبر/ 5

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از