حالت تاریک
کارشناس مسائل سیاسی خراسان‌جنوبی؛

سیاست خارجه دولت‌سیزدهم منافع‌ ملی را تامین کرد

سیاست خارجه دولت‌سیزدهم منافع‌ ملی را تامین کرد

کارشناس مسائل سیاسی گفت: سیاست خارجی دولت آیت‌الله شهید رئیسی دارای منافع ملی هم بوده و منافع ملی را هم تامین کرده است.

سیدمرتضی موسوی‌نژاد در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «خاورستان» در رابطه با دستاوردهای سیاست خارجی که شهادت آیت‌الله رئیسی رقم زد اظهار کرد: شعارهای شهید آیت‌الله رئیسی در ایام انتخابات اولویت همسایگان بود اگر به واکنش‌هایی که کشورهای همسایه به شهادت ایشان داشتند نگاه شود در ابتدا که واکنش‌‌ها گرم بود حضور در ایران توسط کشورهای مختلف اتفاق افتاد تا که حدی خبرنگار بی‌بی‌سی هم به این موضوع در گزارش خود اعتراف کرد.

این کارشناس مسائل سیاسی ادامه داد:در این سطح از پیام‌های بین‌المللی، سخنگوی ناتو و وزارت خارجه آمریکا همه پیام تسلیت بدهند همه این‌ها پیام دارد آن‌ها میل به دادن پیام تسلیت ندارد.

به گفته موسوی نژاد وقتی حادثه این‌طوری اتفاق می‌افتد و یک موج جهانی در اعلام تسلیت اتفاق می‌افتد اعلام عزای عمومی در کشوری مثل هند با یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون جمعیت و در کشورهای مختلف اسلامی این‌ها همه پیام دارد که سیاست خارجی موثر بوده و دارای منافع ملی هم بوده و منافع ملی را هم تامین کرده است.

وی تصریح کرد: از جمله تامین منافع ملی در افزایش فروش نفت مشاهده شده و یگان کشتی‌های چراغ خاموش جمهوری اسلامی به شدت موفق بودند.

به گفته وی در ابتدا که دولت تحویل گرفته شد یک میلیون ۹۰۰ هزار بشکه تا ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه در روز تولید نفت بود الان به طور میانگین ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه رسیده است و کلی فرآورده‌های نفتی و میعانات گازی روی کشتی داشتیم و نمی‌دانستیم چه کار کنیم همه فروخته شد و کشتی آزاد شد و الان مشکل ما صادرات نیست بلکه تولید به دلیل کمبود سرمایه‌گذاری و عقب‌ماندگی در دولت قبل است.

وی خاطرنشان کرد: نمونه دیگر از موفقیت در سیاست خارجی سرمایه‌گذاری در حوزه ترانزیت بود که چین و هند با یکدیگر بر سر سرمایه‌گذاری در بندر چابهار رقابت داشتند و در نهایت هندی‌ها برای سرمایه‌گذاری در بندر چابهار انتخاب شدند. 

به گفته وی حجم عظیم سرمایه‌گذاری چینی‌ها در پروژه‌های عمرانی با خرید کالا‌ها که همه این‌ها محصول دیپلماسی و سیاست خارجی جمهوری اسلامی است که در زمان دولت رئیسی اتفاق افتاد و وزیر خارجه شهید هم در این وضعیت تاثیر داشتند.

وی تاکید کرد: ارتباط با خدا این عزیزان سبب شد در کنار این که خستگی‌ ناپذیر و پر تلاش بودند خداوند به کار آن‌ها برکت داد که مهم است و خستگی‌ناپذیر بودن و پرتلاش‌بودن و تلاش دائمی و کم خواب بودن و این همه موفقیت در سایه شکل‌گیری تهدیدات متقابل ایران و رژیم صیهونیستی بر عليه همدیگر در سایه جنگ غزه بود.

وی ادامه داد: با قدرت سیاست خارجه جلو رفت و انتخاب درست انجام شد با شجاعت که طبق روایت دبیر شورای عالی امنیت ملی گزینه واکنش به اسرائیل انتخاب شد و تقویت شد.

وی افزود: با همه این وجود هر زمان که از آقای رئیسی تعریفی می‌شد طبق اظهارات مسئولان دولتی حتي در مقابل مقامات خارجی تاکید داشتند من سرباز رهبری هستم این خیلی حرف است که طرف خودش را در مقابل مقامات خارجی هم بشکند تا جایگاه ولایت را در ایران حفظ کند این یکی از نمونه‌های درخشان و بی بدیل در جمهوری اسلامی ایران بعد از جنگ تحمیلی رحلت امام (ره) بود.

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از