حالت تاریک
به همت دولت سیزدهم انجام می شود؛

مسکن ملی بر مدار پیشرفت

مسکن ملی بر مدار پیشرفت

به همت دولت سیزدهم و مسئولان خراسان‌جنوبی مسکن ملی در استان با پیشرفت قابل قبولی دنبال می شود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «خاورستان»، استثناء بودن این نقطه از خراسان جنوبی برای احداث نهضت ملی مسکن به این سبب بود که در شهر قاین زمینی برای واگذاری و الحاق وجود نداشت به همین واسطه لازم بود تا زمین‌های ملکی تملک شود و تملک این زمین‌ها نیز نیاز به جلب رضایت مالکان داشت. به همین دلیل راهی بس طولانی پیموده شد تا رضایت مالکان جلب و احداث واحدهای مسکونی نیز به صورت ویلایی در این شهر وارد فاز اجرا شود.

یکی از دلایلی هم که مسکن ملی قاینات پیشرفت آن در مقایسه با دیگر نقاط استان کمتر است به این واسطه است.

 آن طور که محمد محمدی، فرماندار قاینات در جمع «راویان پیشرفت» در دومین تور رسانه ای شان اظهارکرد: همین که دولت سیزدهم ابرپروژه نهضت ملی مسکن را در ایران زمین آغاز کرد در این شهر نیز همانند دیگر نقاط خراسان جنوبی در پی تامین زمین برآمدیم اما این کندوکاوها و جستجو ها بی نتیجه بود چرا که در دورتا دور شهر قاین زمینی برای واگذاری وجود نداشت و همه ملک و زمین کشاورزی شخصی مردم بود که در ترسالی ها در آن کشت و کار می کردند.

وی ادامه داد: به همین واسطه باید رضایت همه مالکان زمین های غرب شهر قاین برای واگذاری جلب می شد علت این که این زمین ها نیز مورد توجه قرار گرفت به دلیل نزدیکی به شهر قاین و تحمیل نشدن هزینه های گزاف زیرساخت هایی چون آب، برق و گاز و... برای دولت و ساکنان یا بهتر بگوییم متقاضیان نهضت ملی مسکن بود.

همچنین نکته مهم تر این بود که اقبال مستاجران یا افراد بدون سرپناه در شهر قاین نیز از این زمین ها به واسطه نزدیکی به شهر بیشتر بود.

مهم ترین چالش جلب رضایت مالکان

به گفته وی همه این دلایل سبب شد تا با پیشنهاد امام جمعه قاین که خود وی از پیش قراولان جلب رضایت مالکان بود در صدد جلب رضایت مالکان این زمین ها برآمدیم.

فرماندار قاینات اضافه کرد: اما مشکل اساسی پیدا کردن و جلب رضایت مالکان بود به همین واسطه در فرماندار قاینات مکانی به این منظور اختصاص یافت و یکی از کارمندان فرماندار هم با حکمی که برای وی زده شد مامور جلب رضایت مالکان شد.

محمدی افزود: بالاخره بعد از تلاش و پیگیری بسیار مالکان به واگذاری زمین و البته به صورت ۷۰ درصد از این زمین از آن دولت و ۳۰ درصد از آن ها رضایت دادند و پرونده برای زدن سند به اداره ثبت اسناد و املاک ارجاع شد.

همچنین بعد از خوردن سند به نام راه و شهرسازی این پرونده ها یعنی هزار و ۵۰۰ هکتار به این اداره برای ساخت و ساز نهضت ملی مسکن قاینات انتقال یافت.سپس نیز در کمیته فنی کارگروه زیربنایی نقشه های آن تایید شد.

دلیل پیشرفت کند مسکن ملی قاینات

فرماندار قاینات در ادامه خاطرنشان کرد: دلیل اصلی این که نهضت ملی مسکن در شهر قاین در مقایسه با دیگر نقاط خراسان جنوبی از پیشرفت چندانی برخوردار نیست و هنوز به تازگی متقاضیان شروع به ساخت و ساز کرده اند همین تملک زمین است.

به گفته محمدی دلیل دیگر هم این بود که باید مجوزها برای احداث مسکن ویلایی به جای آپارتمانی نیز دریافت می شد چرا که قاین نیز همانند بیرجند به واسطه این که جمعیت آن بالای ۱۰۰ هزار نفر است باید واحدهای مسکونی آن آپارتمانی می بود.

تجربه تلخ مسکن مهر

وی تصریح کرد: اما تجربه تلخ فاضلاب مسکن مهر سبب شد تا همه تلاش به کار گرفته شود تا ساخت مسکن ملی در این شهر نیز همانند دیگر نقاط خراسان جنوبی البته به جزء بیرجند ویلایی باشد چرا که مسکن ویلایی خواهان بیشتری در این شهر دارد.

فرماندار قاینات در ادامه به انفصالی که بین قطعات واگذار شده نهضت ملی مسکن قاین وجود داشت اشاره کرد و گفت: این انفصال به این واسطه است که چون زمین های شخصی بوده و تملک شده ۳۰ درصد آن از آن مالکان است. 

۵ هزار متقاضی نهضت ملی مسکن

مقام عالی دولت در قاینات به ۵ هزار متقاضی نهضت ملی مسکن در این شهرستان اشاره کرد و ادامه داد: بعد از تامین زمین در فازهای ۴۹ و ۳۶ کار قرعه کشی انجام شد و زمین برای ۸۲۰ متقاضی فراهم شد.

البته در همین حین و طی ۴و ۵ ماه گذشته شهرداری و دستگاه های خدماتی دیگر نیز چون آب و برق زیرساخت های لازم را تامین کردند.

همچنین ۱۹ کیلومتر شبکه انتقال گاز هم در این سایت ها اجرا شده است.

محمدی از آماده بودن طرح ۴۵۰ هکتار دیگر هم توسط مشاور خبر داد و گفت: این نقطه جزو بهترین نقاط شهر قاین به لحاظ کد ارتفاعی به حساب می آید و یک مخزن آب نیز در بالادست آن در حال اجرا ست.

نکته قابل توجه هم این است که برخی از افرادی که نیاز مبرم به مسکن داشتند طی ۳ و ۴ ماه گذشته اقدام به ساخت و ساز کرده و اکنون به مرحله گچ هم رسانده اند.

چالش هزینه های تامین اجتماعی

به گفته فرماندار قاینات مشکلی دیگری که ساخت و ساز نهضت ملی مسکن در این شهرستان را با چالش مواجه کرد افزایش سرسام آور هزینه های تامین اجتماعی بود که سبب توقف کار به واسطه هزینه های بالا شد که با اصلاح قانون از سوی مجلس هم اکنون ساخت و سازها هم با شتاب بیشتری در حال انجام است.

مهندس ایوبی، رئیس اداره راه و شهرسازی قاینات هم گفت: برای بهره مندی از مزایای طرح جوانی جمعیت در این شهرستان ابتدا هزار و ۱۵۵ نفر ثبت نام کردند که بعد از پالایش ۴۹۸ نفر واجدشرایط شناخته شدند.

واگذاری ۸۲۰ قطعه زمین

به گفته وی بعد از قرعه کشی در سایت های ۴۹ و ۳۶ هکتاری به ۱۰۰ نفر آن ها زمین و ۸۲۰ قطعه زمین هم برای طرح نهضت ملی مسکن واگذار شد.

همچنین ۴۰۰ نفر دیگر هم در نوبت هستند.

بعلاوه برای بهره مندی از آب پایدار نیز در بالا دست این سایت ها در روستای اکبریه مخزنی در حال احداث است اما تا زمان پایان احداث و بهره برداری از این مخزن همه متقاضیان انشعاب موقت آب دریافت کردند.

وی اضافه کرد: ۶۰۰ نفر هم به بانک ها برای دریافت تسهیلات معرفی و تعدادی هم تسهیلات دریافت کردند.

 

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از