حالت تاریک
کارشناس قرآنی:

برای تحقق مطالبه امام‌خامنه‌ای همه به‌خط شویم

برای تحقق مطالبه امام‌خامنه‌ای همه به‌خط شویم

کارشناس قرآنی گفت: در جهت تحقق مطالبه‌ی مهم امام‌خامنه‌ای در محورشدن مساجد، باید همگی به خط شویم و بچه قرآنی‌ها در پیشانی کار باشند.

هادی مساح شوکت‌آباد کارشناس حوزه قرآن در گفتگو با خبرنگار خاورستان، اظهارکرد: زمانی که مخاطب مسابقات جوانان و نوجوانان هستند این افراد در یک فضای رقابتی در عرصه‌های مختلف زندگی، زمانی‌که زمینه فعالیتش رقابتی می‌شود انگیزه بیشتری پیدا می‌کند.

وی مسابقات را انگیزه‌سازی برای طی کردن پله‌های ترقی دانست و افزود: ترقی در یک حوزه تخصصی قرآنی و یا مفاهیم قرآنی علاوه بر ترقی قرآنی بر دنیای افراد نیز تاثیرگذار است.

کارشناس حوزه قرآن مسئله اصلی در این مسابقات را تزکیه نفس و رسیدن به جوانب اخروی عنوان‌کرد و یادآورشد: این مسابقات بهانه‌ای است تا با مبانی قرآنی آشنا شویم و زندگی‌مان بوی قرآنی بگیرد لذا روحیات و شاکله شخصیتی بچه‌ها و نوجوانان چون بیشتر درصد شرکت کننده‌ها این افراد هستند متاثر از قرآن می‌شود.

کشف شدن استعداد در مسابقات قرآنی

مساح شوکت‌آباد تصریح‌کرد: گاهی اوقات فرد احساس می‌کند استعدادی ندارد اما زمانی که در محک و آزمون قرار می‌گیرد یک سری استعدادهایی را داوران به او متذکر می‌شوند که قبلاً خودش به آن توجه نمی‌کرده اما الان به واسطه تذکر داوران رشد می‌کند و از این موارد زیاد داریم.

وی حسن دیگر مسابقات را نشاط آور بودن آن بیان کرد و افزود: زمانی که وارد عرصه مسابقات می‌شویم و آنچه یاد داریم را به عرصه می‌گذاریم موضوع خیلی زیبا شده و فرد مجهولات و بایسته‌های خودش در رشته تخصصی که کار کرده را تازه کشف می‌کند.

این کارشناس قرآنی به دغدغه امام خامنه‌ای در تبدیل شدن مساجد به پایگاه قرآنی اشاره کرد و گفت: قرآن یک کتاب قانون زندگی است و بشریت را به تکامل می‌رساند همان‌طور که در هفته دفاع مقدس، جنگ تحمیلی، اعزام نیروها و رزمندگان از مساجد صورت می‌گرفت.

مسجد محور حل مشکلات اجتماعی است

مساح شوکت‌آباد مساجد را مرکز اجتماعات و حل مشکلات مردم دانست و خاطرنشان‌کرد: این پایگاه‌های مساجد بودند که کوپن‌های خوراکی از آن اعلام می‌شد، بلندگوهای مسجد اطلاع رسانی را به مردم محله می‌کردند و مردم در کنار یکدیگر به راحتی این اقدامات را انجام می‌دادند و زندگی روزمره‌شان را می‌گذراندند.

وی تصریح‌کرد: الان در هر عرصه و شأنی از شئون زندگی، مسجد می‌تواند کارآمد باشد و تمام فعالیت‌هایی که داخل مسجد انجام می‌شود از قبیل نظم‌دهی، گفتمان‌سازی، کادرسازی مسجد یک عرصه و مجموعه فعالیت‌های کاملی است که این ساماندهی اگر صورت بگیرد چه خوب است که در عرصه‌ی ترویج مفاهیم قرآنی باشد.

مسجد منشا گفتمان سازی و کادر سازی است

کارشناس قرآنی تاکیدکرد: وقتی یک محفلی در مسجدی شکل می‌گیرد این محفل شناسنامه‌دار می‌شود؛ رفت و آمد بسیاری از جوانان و مردم به‌واسطه محفل قرآنی در مسجد زیاد می‌شود و مردم می‌فهمند که مسجد تنها جای نماز و روضه‌خوانی نیست بلکه در طول سال می‌تواند خدمات بسیاری ارائه کند.

مساح شوکت‌آباد گفت: جالب اینجا است که بسیاری از دورهم نشستن‌هایی که در مسجد در طول سال صورت می‌گیرد همان‌ها منشا خیر و خدمات اجتماعی هستند یعنی افرادی که در طول سال، ماهیانه یا هفتگی در جلسات قرآنی و مسجدی با آن‌ها روبرو هستیم طبیعتاً با مشکلات او نیز آشنا و باخبر می‌شویم و حضور در جمع این عرصه‌ها باعث می‌شود که مشکلات حل شود.

برای تحقق مطالبه امام خامنه‌ای در مساجد به خط شویم

وی یادآورشد: اینکه به قول رهبر انقلاب باید مسجد تبدیل به پایگاه‌های قرآنی شود این یک حرف قرآنی است و ما ایشان را به‌عنوان حکیم قبول داریم و همه موظف هستیم در جهت تحقق این مطالبه امام‌خامنه‌ای همگی در مساجد به خط شویم و مخصوصاً بچه قرآنی‌ها می‌توانند در پیشانی موضوع حرکت کنند.

این کارشناس قرآنی خاطرنشان‌کرد: در زمان عرب جاهلیت که با قساوت قلب، دخترانشان را زنده به گور می‌کردند قرآن دل آنها را نرم کرده است قصه ما که یک عمری است در زیر بیرق اسلام، اهل بیت و قرآن فعالیت داریم زندگی می‌کنیم قطعاً قرآن منجی ما و بشریت است و یک کتاب دموده شده تاریخ نیست بلکه برای تمام تاریخ و در همه عرصه‌ها و شاخه‌های مختلف زندگی و تکامل بشریت حرف دارد.

مساح شوکت‌آباد ادامه‌داد: این‌که در قرآن قصه‌ای گفته می‌شود، تمثیلی بیان می‌شود برای این است که موضوع درک شود چرا که قرآن در زمانی نازل شد که شاید درک عمومی مردم به جایی نرسیده بود که علم کلام داشته باشند و بسیاری از موضوعات را بفهمند.

هرچه بیشتر به پیش برویم قرآن برای ما روشن‌تر می‌شود

وی به مصادیق زندگی حضرت یوسف (ع) و حضرت نوح (ع) اشاره کرد و افزود: مصادیق زندگی اجتماعی ائمه در قرآن آورده شده است که این موارد را حل کند هرچه پیش می‌رویم گوشه‌های مورد غفلت واقع شده قرآن باز می‌شود.

این کارشناس قرآنی با بیان این‌که تا قبل از ظهور امام زمان (عج) ما به دو وجه از وجوه قرآن کریم خواهیم رسید، گفت: بقیه زمانی است که امام زمان (عج) تشریف می‌آورند اما لازم است زمینه‌سازی انجام شود.

وی تاکیدکرد: زمینه‌سازی برای ظهور امام زمان (عج) زمانی انجام می‌شود که زندگی باید رنگ و بوی قرآنی بگیرد اما اگر بتوانیم این موضوع را در خانه‌ها، مساجد و به‌خصوص در مدارس که امام خامنه‌ای تاکید ویژه‌ای به آن دارد اجرا کنیم باعث می‌شود که بچه‌ها در همان سنین کودکی به‌راحتی تشخیص دهند و فضای فکری جامعه را ممیزی کنند که کجا به درد من می‌خورد و ورود کنم و کجا خط قرمز است که باید از آن پا پس بکشند.

این کارشناس مذهبی ضمن تاکید بر این‌که قرآن الان می‌تواند دردها را دوا کند، گفت: در تمام دنیا در خصوص قرآن از موضع گارد گرفتن کنار می‌کشند و اینکه اکنون برخی از کشورها قرآن‌سوزی می‌کنن مصداق این جمله هستند «چراغی را که ایزد بر فرود هر آنکس پف کند ریشش بسوزد».

سوزندان قرآن نمی‌تواند ماهیت آن را از بین ببرد

مساح شوکت‌آباد تصدیق کرد: این قرآن خدا و پیغمبرو اهل بیت علیه‌السلام پشت سرش هستند؛ چند تیکه کاغذ وفیزیک قران سوخته شده اما الان دنیای دیجیتال است و یک نرم افزار قرآنی به اشتراک می‌گذارد و گوشی خود را باز می کند قران می خواند و به آرامش می‌رسد؛ این ها نمی توانند از بین برنده ماهیت قرآنی باشد.

وی با بیان این‌که هتک حرمت‌ها خاطر مومنین را جریحه‌دار می‌کند، خاطرنشان‌کرد: لازم است در این خصوص مسلمین هم به گوش باشند که کوچکترین تخطی از سایر ادیان اگر به قرآن شود؛ سریع موضع‌گیری کنند که قرآن هنوز در قلوب خیلی‌ها جایگاه دارد و باید به مقدسات ادیان گوناگون احترام گذاشت کما اینکه خود دین اسلام و به طریق اولا ایران داره به تمام مقدسات دین مبین اسلام و همه‌ی مقدسات سایر ادیان احترام می‌گذارد و بی‌احترامی خلاف انسانیت است.

وی ضمن تاکید بر این‌که مسائل علمی ربطی به مسائل عمومی و سطوح پایین جامعه ندارد، یادآورشد: علما باید کنار هم اختلافات را حل کنند که اگر اصل همه زندگی مردم قرآن باشد زندگی رو به رشد و تعالی خواهد بود.

انتهای خبر/ 5

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از