حالت تاریک

نقش تعاملی پایگاه‌‌مقاومت بسیج دشتغران‌‌طبس برای رفع مشکلات

نقش تعاملی پایگاه‌‌مقاومت بسیج دشتغران‌‌طبس برای رفع مشکلات

فرمانده پایگاه مقاومت بسیج دشتغران طبس گفت: هر فرد یا نهادی برای رفع مشکل و دغدغه خود نیاز به کمک و همیاری دارد این پایگاه با همیاری و تعاملی که با دیگر نهادهای شهرستان دارد در رفع این مشکل تلاش می‌کند.

به گزارش خاورستان، پایگاه‌های مردمی بسیج یادآور خاطراتی نه چندان دور از روزهای انقلاب و جنگ تحمیلی هستند که با همدلی و هم بستگی مردمان آن زمان از این مکان‌های تعبیه شده در دل خانه‌های خدامقدمات برای پیروزی‌ها فراهم شد و‌ همه یکدل و همراه برای آبادانی کشور تلاش می کردند نقش این پایگاه‌ها سال‌ها بعد از جنگ تحمیلی هم ادامه پیدا کرد و این پایگاه‌ها در سال‌های گذشته هم در زمینه‌های

مختلف فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و... ورود و نقش آفرینی کردند. پایگاه مقاومت بسیج روستای دشتغران طبس یکی از همین پایگاه‌هاست که به اذعان فرمانده پایگاه در همه زمینه‌ها‌ ورود کرده و توانسته عملکرد خوبی را داشته باشد طوری که‌ علاوه بر این که در نمایشگاه اسوه سطح استان برتر شده در سال ۱۳۸۵ و ۱۴۰۱ در سطح کشور هم حائز رتبه برتر شود.

زهرا باقری فرمانده پایگاه مقاومت بسیج مهدیه روستای دشتغران طبس به خبرنگار خاورستان گفت: این پایگاه مقاومت بسیج در سال ۱۳۷۸ در روستای دشتغران افتتاح شده است.

وی با بیان این‌که با همکاری خواهران بسیجی روستا فعالیت‌های زیادی در راستای برنامه‌های ابلاغی انجام داده و می‌دهیم، افزود: جدای از برنامه‌های ابلاغی فعالیت‌های خودجوش زیادی نیز در سطح روستا ازطرف پایگاه مقاومت بسیج و با همکاری خواهران عضو پایگاه انجام می‌شود.

فرمانده پایگاه مقاومت بسیج مهدیه روستای دشتغران بیان کرد: حدود ۴ سال است که در راستای فرمایشات مقام معظم رهبری در خصوص ازدواج آسان، عدم‌برگزاری مراسمات عروسی با تشریفات و هزینه‌های گزاف، مهریه‌های پایین و عدم‌سخت‌گیری به جوانان و خانواده‌ها، با همکاری خواهران پایگاه بسیج کلاس‌های مشاوره‌ای در قالب طرح "ذهن زیبا" برگزار شد و در این کلاس‌ها بر ساده گرفتن مراسمات عروسی و سبک در نظر گرفتن مهریه تاکید شد.

 ازدواج آسان در برنامه 

باقری عنوان کرد: طی یک بازه زمانی به دلیل برگزاری مراسمات عروسی با هزینه‌های زیاد و سنگین در نظر گرفتن مهریه، آمار ازدواج در روستای دشتغران بسیار پایین آمد و با برگزاری کلاس‌های مشاوره وصحبت‌های موثر در این کلاس شاهد تاثیرات مثبت و خوب این طرح بودیم به گونه ای که طی یکسال ۱۶ مورد ازدواج آسان با مهریه ۱۴ سکه بهار آزادی در روستا انجام شد.

فرمانده پایگاه مقاومت مهدیه روستای دستغران طبس که به عنوان فرمانده برتر استانی معرفی شده، عنوان کرد: یکی دیگر از طرح‌هایی که توسط پایگاه مقاومت بسیج مهدیه انجام می‌شود طرح "شادی‌های حلال" است؛ گروهی با عنوان گروه یاس تشکیل واین طرح با هدف برگزاری مراسمات اعیاد مذهبی، مراسمات عقد و عروسی زوج‌های جوان با استفاده از مولودی و موسیقی‌های حلال به دور از گناه با شعارزمینه سازی ظهور حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف برپا شد

باقری افزود: در قالب این طرح حدود 610 مورد مجلس عقد و عروسی و540مورد مراسم اعیاد مذهبی در سطح شهرستان طبس در خانه های شخصی مردم برگزار شده است.

وی ادامه داد: همچنین برگزاری جشن یلدا و برگزاری ۶۰ درصد جشن عبادت ها برای دانش آموزان سطح شهرستان توسط گروه یاس در شهرستان طبس برگزار شده است.

گروه آوانما

فرمانده پایگاه مقاومت بسیج روستای مهدیه دشتغران طبس به راه‌اندازی گروه آوا نما توسط پایگاه بسیج و فعالیت‌های آن در سطح شهرستان طبس اشاره کرد و گفت: بیان مباحث دینی و مذهبی در قالب نمایش،اجرای نمایش های محتوا محور در مناسبت‌های ملی و مذهبی بخصوص ماه محرم الحرام در قالب روضه تصویری از جمله برنامه های اجرا شده توسط این گروه بود و معتقدیم که زبانتصویر از زبان گفتار موثرتر خواهد بود. 

باقری با اشاره به شرکت بیش از ۱۵۰۰ نفر از شهروندان طبسی در هر برنامه این گروه عنوان کرد و ادامه داد: این گروه ۴۰ نفره از دختران جوان و‌نوجوان روستا می‌باشند. 

وی اجرای طرح حسینیه کودک با هدف برگزاری برنامه‌های فرهنگی مذهبی برای کودکان، نوجوانان و مادران هر ساله در ماه محرم و طرح جاماندگان اربعین با هدف اعزام زائران به کربلا را از دیگر طرح های اجرا شده توسط پایگاه بسیج مهدیه بوده برشمرد .

به گفته وی با راه‌اندازی صندوق‌های قرض الحسنه در ۱۳ حلقه صالحین نیز هر ساله تعدادی از افرادی که آرزوی زیارت کربلا دارند اما تمکن مالی ندارند با کمک‌های جمع‌آوری شده در صندوق‌های حلقه‌های صالحین به کربلا اعزام می‌شوند.

وی با بیان این‌که هر ساله روز شهادت امام رضا (ع) مراسم همایش پیاده روی با عنوان میثاق با ولایت را داریم، بیان کرد: طرح خادمین ارباب با هدف کمک در مراسمات عزاداری ماه محرم و صفر، ماه مبارک رمضان در بحث شست و شوی ظروف، جارو و غبارروبی مساجد و حسینیه، شست و شوی فرش‌های امکان مذهبی و ... نیز از جمله طرح‌های انجام شده توسط خواهران بسیجی است.

بافت فرش برای عتبات عالیات

فرمانده پایگاه مقاومت بسیج مهدیه روستای دشتغران اظهار کرد: خواهران بسیجی روستا در بحث بافت فرش برای عتبات عالیات همکاری دارند و تاکنون با همکاری آن‌ها فرش‌هایی در ابعاد متفاوت برای کمک به بازسازی عتبات عالیات بافته شده است.

به گفته باقری همچنین با همکاری خواهران بسیجی روستا سالنی در کنار مسجد روستا ساخته شده که هزینه مورد نیاز برای ساخت این مکان با بافت فرش توسط خواهران بسیجی و فروش آن تامین شده است.

وی با اشاره به ورود این پایگاه در زمینه اشتغال زایی با ایجاد کارگاه‌های قالی بافی و سبزی پاک‌کنی گفت : با ایجاد بیش از ۴ کارگاه بافت فرش زمینه اشتغال بیش از ۱۰۰ نفر از بانوان روستا فراهم شده وهمچنین کارگاه بسته بندی و سبزی پاک کنی در ۳ محله هم در راستای برنامه‌ها و فعالیت پایگاه مقاومت بسیج ایجاد شده است.

وی به طرح کارت رحمت جهت تهیه نان برای نیازمندان، ایستگاهی از جنس مهربانی به منظور جمع آوری کمکهای مردمی در جشن عاطفه ها، کمک به سیل زدگان و ... اشاره کرد و افزود: خواهران بسیجی روستای دشتغران هر جایی که احساس نیاز و کمک کنند همکاری داشته و لحظه‌ای دریغ نمی‌کنند.

فرمانده پایگاه مقاومت بسیج مهدیه روستای دشتغران بیان کرد: حتی خواهرانی که در اموراتی که نیاز به کمک مالی است اگر توانایی کمک نداشته باشند با بافت فرش کمک خود را انجام می‌دهند.

باقری خاطرنشان کرد: از دیگر فعالیت‌های پایگاه بسیج مهدیه راه‌اندازی صندوق‌های قرض الحسنه بسیج در سطح روستا و اعطای وام به نیازمندان است.

حمایت از فرزندان یتیم 

وی به جذب خیّر برای پرداخت وام به نیازمندان اشاره کرد و گفت: طرح اکرام با هدف تحت پوشش قرار دادن فرزندان یتیم توسط پایگاه بسیج است؛ این طرح در سال ۱۳۸۵ آغاز شده و در آن سال سه فرزند یتیم را تحت پوشش قرار دادیم و در حال حاضر ۲۳ فرزند یتیم تحت پوشش پایگاه می‌باشند و ماهانه مبلغی برای فرزندان یتیم تحت حمایت واریز می‌شود.

فرمانده پایگاه مقاومت بسیج مهدیه روستای دشتغران عنوان کرد: راه‌اندازی صندوق‌های قرض الحسنه خانگی و صندوق‌های خودیاری مردمی نیز با هدف ایجاد مشاغل خرد خانگی از دیگر برنامه‌های انجام شده توسط پایگاه مقاومت بسیج مهدیه بوده است.

باقری گفت: طرح چشمان امید با هدف جمع آوری لباس‌های دست دوم تمیز و قابل استفاده، طرح شفا برای کمک به بیماران نیازمند، طرح گُلدانه‌های امید با هدف کمک به فرزندان یتیم، طرح سفره ضیافت الهی با هدف اطعام نیازمندان، طرح یلدا، طرح اهدای خون در طی سال، طرح سلامت با هدف پیگیری سلامت مردم روستا به ویژه بافندگان فرش، طرح پرستاران خاموش جهت حمایت و نگهداری از معلولان، خانه هنرمعلولان و ... از دیگر طرح‌های انجام شده در توسط پایگاه مقاومت بسیج مهدیه در روستای دشتغران، روستاهای مجاور و سطح شهرستان طبس است.

طرح همیاران

فرمانده پایگاه مقاومت بسیج مهدیه روستای دشتغران به اجرای طرح همیاران جهت بالا بردن سطح بهداشت فردی و اجتماعی اشاره کرد و گفت: کمک به دانش آموزان و دانشجویان نیازمند از تهیه لوازم آموزشی گرفته تا پرداخت هزینه سرویس ایاب و ذهاب و ... نیز از دیگر طرح های اجرا شده توسط پایگاه بسیج است.

باقری گفت: برگزاری کلاس‌هایی جهت ترویج طب اسلامی، برپایی ایستگاه‌های صلواتی در مراسمات مذهبی، تعامل با مدارس، اجرای طرح آمران به معروف، برگزاری مسابقات ورزشی، دفاع شخصی، بومی ومحلی، برگزاری دوره‌های روشنگری و آگاه سازی در خصوص مسایل مختلف و ... از جمله طرح های انجام شده توسط پایگاه مقاومت بسیج مهدیه است.

وی گریزی به فعالیت‌های انجام شده در دوران شیوع بیماری کرونا زد و افزود: راه‌اندازی کارگاه‌های تولید ماسک و دوخت روزانه یک هزار ماسک، توزیع ماسک رایگان بین مردم ضدعفونی منازل بیماران کرونایی، معابر و اماکن، شناسایی و کمک به خانواده‌های آسیب دیده از کرونا، غربالگری افراد روستا و شناسایی احتمالی مبتلایان، تهیه و توزیع ۵۵۰ بسته کمک معیشت در راستای کمک مومنانه، پخت وتوزیع غذای گرم بین نیازمندان، کمک به خانواده‌های مستاجر و مهلت گرفتن از صاحبخانه‌ها، قربانی گوسفند و ... از جمله اقدامات انجام شده در شرایط کرونا بوده است.

باقری بیان کرد: ساخت مسکن با جمع‌آوری کمک از خیران و با همکاری خواهران پایگاه مقاومت بسیج از دیگر برنامه‌های انجام شده است.

به گفته وی برگزاری بازارچه محلی در سطح روستا هم که در پایان این هفته کلید خواهد خورد از دیگر برنامه‌هاست و در این بازارچه خواهران روستا محصولات خود را در ۲۰ غرفه به نمایش خواهند گذاشت.

رتبه نمونه کشوری در ۲ سال

فرمانده پایگاه مقاومت بسیج مهدیه روستای دشتغران خاطرنشان کرد: پایگاه مقاومت بسیج مهدیه در سال ۱۳۸۵ به عنوان پایگاه نمونه کشوری و قبل از آن طی دو سال به عنوان پایگاه برتر استانی معرفی شده است.

باقری ادامه داد: هم چنین این پایگاه در سال گذشته بعد از برتری در استان به عنوان پایگاه برتر اسوه کشوری هم معرفی شد که در تهران مورد تقدیر مسئولان قرار گرفت.

وی تعداد خانوار روستای دشتغران را بیش از ۲۵۰ خانوار اعلام کرد و افزود: برنامه‌های پایگاه مقاومت بسیج مختص روستای دشتغران نیست و برخی از فعالیت‌ها در روستاهای مجاور و سطح شهرستان باهمکاری پایگاه مهدیه اجرا می‌شود.

 

انتهای خبر/

 

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از