حالت تاریک
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی:

اجرای مقدمات انتقال‌ آب به استان سال آینده

اجرای مقدمات انتقال‌ آب به استان سال آینده

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی گفت: آب دریای عمان تا پایان سال ١٤٠٣ به سیستان‌و‌بلوچستان می‌رسد و از سال ١٤٠٤ هم مقدمات آن تا ظرف دو سال برای خراسان جنوبی شکل می‌گیرد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «خاورستان»، عباس سارانی صبح امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه به مناسبت هفته صرفه‌جویی در مصرف آب، اظهار کرد: صرفه‌جویی در مصرف آب باید یک شعار همیشگی باشد و مدیریت در مصرف آب باید در تمام سال سرلوحه کارمان باشد، چرا که بدون آب امکان زندگی وجود ندارد.
وی افزود: سعی کردیم هیچگاه کمبود آب به لحاظ توزیع در همه مصارف احساس نشود و به همین دلیل شرایط آبی برای مردم خیلی عادی به نظر می‌رسد که انتظار داریم وضعیت واقعی و محدودیت در تامین آب توسط رسانه‌ها تبیین و دنبال شود تا مردم محدودیت‌ها را درک کنند.
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی بیان کرد: پیرو خشکسالی ۲۰ سال اخیر، تا دو ماه قبل وضعیت خوبی به لحاظ بارندگی نداشتیم و برخلاف اینکه پیش‌بینی هواشناسی برای بارش‌های امسال خوب بود، اما این بارش‌ها دیر بارید و فقط در فروردین و اردیبهشت اتفاقات خوبی رخ داد که آمار ما را تغییر داد.
او افزود: بر اساس آمار شرکت آب منطقه‌ای استان، ۱۲۷ میلی‌متر بارندگی در سطح استان ثبت شده که در مقایسه با سال گذشته ۵۴ درصد و در مقایسه با درازمدت ۲۵ درصد رشد داشته و مسلما این بارش و روان آب‌ها بر منابع آب سطحی و زیرسطحی تاثیر گذاشته است.

٢٨ درصد ظرفیت سد‌های استان آبگیری شد
سارانی گفت: ظرفیت سد‌های مخزنی استان ۷۵ میلیون متر‌مکعب است که بر اثر بارندگی‌ها ۲۱ و نیم میلیون متر‌مکعب آب وارد آن شده و به بیان دیگر؛ حدود ۲۸ و نیم درصد ظرفیت سد‌ها پر شده است.
وی بیان کرد: در بین سد‌های استان، فقط سد نهرین طبس برای تامین آب شرب مورد استفاده قرار می‌گیرد که چون زیاد آبگیری نشده است، باید مدیریت مصرف را داشته باشیم.
او ادامه داد: این بارندگی‌ها تاثیر زیادی روی سفره‌های آب زیرزمینی نخواهد داشت، چون ذخیره این سفره‌ها مربوط به هزاران سال قبل است و متاسفانه در این بخش همچنان شاهد روند کاهشی آب هستیم.
سارانی با بیان اینکه به طور متوسط سالیانه سطح آبخوان‌های استان ۲۶ درصد کاهش می‌یابد، گفت: اکنون در شرایط تنشی آب هستیم، اما با توجه به افزایش مصرف، اگر تمهیداتی برای جبران این موضوع و مدیریت مصرف انجام نشود قطعا در آینده نه‌چندان دور دچار وضعیت‌های بحرانی‌تر خواهیم شد که این مسئله علاوه بر مسائل کمی، بر روی مسائل کیفی هم اثر خواهد گذاشت.
وی یادآور شد: هم‌اکنون حدود ۸۸-۹۰ درصد مصارف در بخش کشاورزی و ۹ درصد در بخش شرب است.

پیشرفت فیزیکی 42 درصدی سند سازگاری با کمبود آب
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی با بیان اینکه برای رفع کمبود و مدیریت آب اقداماتی در دستور کار است، عنوان کرد: از سال ۱۳۹۲ پروژه تعادل بخشی در منابع آب انجام می‌شود که این طرح از سال ۱۳۹۸ به‌عنوان طرح سازگاری با کمبود آب تغییر نام داده و دنبال می‌شود.
سارانی افزود: ۱۵ پروژه در قالب اجرای این طرح دنبال می‌شود که مهم‌ترین آن، مدیریت مصرف است که در هر‌کدام از دشت‌ها و محدوده‌های مطالعاتی کشور بررسی شده که بر اساس آب تجدید‌پذیر نا‌شب از بارندگی‌ها، بر اساس مقدار آب قابل برنامه‌ریزی؛ در زمینه‌های شرب، صنعت و خدمات و کشاورزی، مصارف خود را تغییر دهیم تا شرایط پایداری در ٢٠ سال آینده را متصور شویم و با تغذیه سفره‌ها به شرایط ٢٠ سال گذشته برگردیم که برای هر‌کدام از دشت‌ها این موضوع در نظر گرفته شده است.
او تصریح کرد: در مجموع سند سازگاری با کمبود آب ٤٢ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است، اما در اجرای ١۵ پروژه این طرح، ١۵ درصد از برنامه معین شده عقب هستیم.
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی با بیان اینکه باید به میزان ۳۴۷ میلیون متر‌مکعب مصارف خود را تغییر دهیم، افزود: هم‌اکنون۵۷۰ میلیون متر‌مکعب در بخش کشاورزی مصرف می‌شود است که باید حدود ۲۸۰ میلیون متر‌مکعب در دو فاز کاهش یابد که این میزان در فاز اول و ۵‌ساله اول ۶۴ میلیون متر‌مکعب است. در ۵ سال اول سالیانه ۵ درصد مصرف کاهش پیدا می‌کند که در سال ۴۰۲ کامل شد و باید تا سال ١٤٠۵ هم سالی ۱۰ درصد کاهش مصرف داشته باشیم.
وی افزود: این کاهش باید طوری باشد که کشاورزان صدمه نبینند که جهاد کشاورزی با اجرای سیستم‌های آبیاری نوین و تغییر الگوی کشت، باید این برنامه را محقق کند.
سارانی ادامه داد: تعداد چاه‌های غیرمجاز برداشت آب در سال گذشته ۱۸۰ حلقه بوده که ۸۰ حلقه بسته شده و ۱۰۰ حلقه دیگر که مصارف خیلی پایینی دارند هم باید بسته شوند.
او با بیان اینکه تجهیز منابع برای کنترل میزان مصرف چاه‌ها ضروری است، عنوان کرد: تجهیز چاه‌ها به کنتور هوشمند از سال‌های گذشته پیگیری شده و تقریبا تمام چاه‌های با دبی بالا و موثر در مصارف، مجهز به کنتور هوشمند شدند و با توجه به کاهش منابع آبی، برای ایجاد شرایط پایدار در زمان فعلی و آینده، مدیریت مصرف انجام می‌شود.

بهره‌برداری از پروژه‌های آبرسانی به بیرجند و طبس تا پایان سال
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی اظهارکرد: در سال گذشته پروژه‌های مهم آبرسانی به دو شهر پرجمعیت بیرجند و طبس به‌عنوان طرح‌های اولویت‌دار وزارت نیرو قرار گرفت که طرح آبرسانی به شهر بیرجند هم‌اکنون با ٣٧ درصد پیشرفت فیزیکی به ٦۵٠ میلیارد تومان اعتبار دیگر نیاز دارد و قرار است تا پایان ١٤٠٣ به بهره‌برداری برسد.
سارانی افزود: طرح اضطراری آبرسانی به طبس هم با ٣١ درصد پیشرفت فیزیکی به ۵٠٠ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد و باید تا پایان سال به بهره‌برداری برسد. این پروژه عنایت دولت سیزدهم در سفر دوم ریاست‌جمهوری به استان بود که با توجه به پیش‌بینی اعتبارات، امیدواریم در زمان خود به بهره‌برداری برسد و نیاز مردم برطرف شود.
وی با بیان اینکه در بحث روان آب‌هایی که اخیرا اتفاق افتاد و انتظار مردم این بود که با توجه به کمبود آب باید کنترل می‌شد، گفت: امکان کنترل و ذخیره همه روان آب‌ها وجود ندارد و بخشی که قابل کنترل است برای اهداف قابل استفاده در بخش آبخیزداری و آب منطقه‌ای است. آنچه که به عهده ماست، امکان ایجاد سازه در بحث کنترل و ذخیره آب است که با ایجاد ۶ سد تغذیه‌ای در نقاط شرقی استان این شرایط را فراهم کردیم.
او ادامه داد: در گذشته بخشی از اقدامات برای ٣ سد انجام شده بود و سد بندان ۵۴ درصد، سد گزیک ۱۵ درصد و سد آهنگران ۴۱ درصد پیشرفت فیزیکی داشت که به دلیل عدم تامین اعتبار نیمه‌تمام باقی مانده بود، اما با نگاه دولت سیزدهم و پیگیری‌های جدی، در سفر دوم ریاست‌جمهوری به استان ۴۵۰ میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل این سد‌ها اعتبار مصوب شد که با تخصیص ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار ویژه برای دو سد بندان و گزیک، سد بندان ظرف ۷ ماه آینده به اتمام و بهره‌برداری خواهد رسید.

آغاز مقدمات اجرای طرح انتقال آب به خراسان جنوبی از سال ١٤٠٤
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی با بیان اینکه طرح انتقال آب از دریای عمان برای استان‌های سیستان‌و‌بلوچستان، خراسان جنوبی و خراسان رضوی نیز در حال اجراست، گفت: آب دریا تا پایان سال ١٤٠٣ به سیستان‌و‌بلوچستان می‌رسد و از سال ١٤٠٤ هم مقدمات آن تا ظرف دو سال برای خراسان جنوبی شکل می‌گیرد.
سارانی بیان کرد: در سال گذشته در رابطه با باروری ابر‌ها، ۷ عملیات بنا به شرایط انجام شد که اثرات خیلی بارزی نداشت اما این مسئله انجام شد. در سال زراعی آینده هم از این پتانسیل استفاده خواهیم کرد.
وی افزود: با توجه به محدودیت منابع آب و اقلیم خشک و نیمه‌خشک خراسان جنوبی، در مقوله مصرف آب خصوص در بخش کشاورزی که پرمصرف‌ترین بخش است، حساسیت زیادی وجود دارد که در این زمینه نیازمند همکاری رسانه‌ها در بحث فرهنگ‌سازی هستیم.

انتهای پیام/٧

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از