حالت تاریک
تلفیقی ازدانش و تولید در بسیج علم وفناوری؛

ازتحقق جهش تولید تا تسهیلات بلاعوض به مخترعین

ازتحقق جهش تولید تا تسهیلات بلاعوض به مخترعین

بسیج علم و فناوری خراسان‌جنوبی توانسته است با حمایت‌های مادی و معنوی از مخترعین و پژوهشگران توانسته است گام‌های موثری در رشد تولید بردارد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی  «خاورستان»، سازمان بسیج علمی پژوهشی و فناوری در سال ۱۳۸۷ و در راستای پاسخ به مطالعات بر حق رهبر فرزانه انقلاب تاسیس شد.

ایشان دهه چهارم انقلاب را دهه عدالت و پیشرفت معرفی کردند و در سخنرانی‌های متعدد خود تاکید ویژه بر فعالیت‌های علمی و حرکتهای دانش بنیان دارند و به نوعی یکی از دغدغه‌های اصلی ایشان در دیدار با دولت مردان، اقشار نخبه جامعه و اساتید دانشگاه فراهم کردن زمینه های مساعد برای رشد جوانان ممتاز و برتر جامعه بوده است.

امام خامنه‌ای در سخنرانی فرمودند «سازمان بسیج علمی،پژوهشی و فناوری با هدف ایجاد یک حرکت امید بخش برای نسل جوان و شناسایی و رفع خلاء های موجود در ساز و کارهای ذکر شده تشکیل شده است».

مفهوم سخنان مقام معظم رهبری «مدظله العالی» این است که ما در راستای جهاد علمی باید تدابیر جدیدی اتخاذ کنیم و فرصت‌های بیشتر و بهتری را در اختیار جوانان  قرار دهیم.

عرصه کنونی که عرصه مواجهه فناوری‌هار است هر کشوری که دانش و فناوری بالاتری داشته باشد موفقیت بیشتری خواهد داشت از این رو باید بیشتر فرت را در اختیار افراد مستعد و نخبه در این زمینه قرار داد تا بتواند به نحو احسن در زمینه علم، فناوری، پژوهش، کارآفرینی و اشتغال قدم‌های موثری بردارند.

هادی ایمانی مسئول بسیج علمی، پژوهشی و فناوری خراسان‌جنوبی در گفتگو با خبرنگار خاورستان، اظهارکرد: شناسایی خلأها، نیازها و اولویت‌های چرخة نهضت نرم‌افزاری و توسعه فناوری کشور، پشتیبانی و تقویت تشکل‌های علمی، پژوهشی و فناوری اقشار بسیجی برای ورود به عرصه تولید علم از جمله اهداف بسیج علمی، پژوهشی و فناوری است.

وی افزود: هم‌چنین نهضت نرم‌افزاری و توسعه فناوری کشور، تقویت بنیه علمی و پژوهشی و توانمندسازی مهارتی بسیجیان، هدایت و حمایت از طرح‌های مخترعان، مبتکران، محققان و نخبگان در حوزه‌های مختلف علوم‌انسانی، فنی مهندسی و پزشکی از دیگر وظایف این سازمان است.

مسئول بسیج علمی، پژوهشی و فناوری خراسان‌جنوبی کمک به جذب، سازماندهی و تأثیرگذاری ظرفیت نخبگی و دانشی بسیج از دیگر اهداف این سازمان برشمرد و گفت: در راستای توسعه، شکوفایی و شناخت موانع پیشرفت و کمک‌رسانی علمی و فکری به‌ تمامی ظرفیت‌هایی که در جهش تولید می‌توانند نقش‌آفرینی کند از دیگر فعالیت‌های بسیج علمی پژوهشی است.

گام مهم بسیج علمی پژوهشی در تحقق جهش تولید

ایمانی خاطرنشان‌کرد: در جهت‌دهی پژوهش‌ها و فناوری‌های موجود دانشگاه‌ها و مراکز علمی پژوهشی به‌منظور تحقق جهش تولید و رفع نیازهای اولویت‌دار کشور و کمک به هم‌افزایی ظرفیت‌های دستگاه‌های دولتی، نهادها، مراکز خصوصی و تشکل‌های مردم‌نهاد در راستای کارشناسی فرصت‌ها، تهدیدات توسعه و پیشرفت کشور متناسب با شعار سال «مهار تورم، رشد تولید» بسیج علمی کمک شایانی می‌کند.

وی، ترغیب و مطالبه‌گری نقد عالمانه از نهادها و دستگاه‌ها در اجرای تکالیف قانونی جهت تحقق جهش تولید به‌ویژه در حوزه علم و فناوری از اهداف بسیج علمی دانست و افزود: ترویج فرهنگ، تفکر بسیجی و حرکت جهادی در تحقق نهضت جهش تولید به‌ویژه در حوزه علم و فناوری از دیگر اهداف این سازمان است.

وی یادآورشد: بسیج علمی، پژوهشی به دنبال این است که نسبت به احصاء و جمع‌بندی مسائل موضوعی ملی و استانی در راستای جهش تولید اقدام کند که در همین راستا به برگزاری رویدادهای جهش تولید هوشمند در تعامل با سایر اقشار و معاونت علمی اقدام و نسبت به معرفی طرح‌های دانش‌بنیانی در حوزه جهش تولید اقداماتی صورت گرفته است.

مشارکت در کارآفرینی علمی برای بسیجیان متخصص و محقق

مسئول سازمان بسیج علمی،پژوهشی و فناوری خراسان‌جنوبی بیان‌کرد: هسته‌های علمی و پژوهشی مردمی به‌منظور اثربخشی در پیشرفت علمی و فناوری کشور، مشارکت در کارآفرینی علمی برای بسیجیان متخصص، محقق، مبتکر و کارآفرین بسیار چشمگیر عمل کرده است.

ایمانی افزود: شناسایی، جمع‌آوری، پرورش، حمایت از ایده‌ها و خلاقیت‌های نوآورانه، کمک به ترویج ارزش‌های دینی، انقلابی، فرهنگ و تفکر بسیجی در عرصه‌های علمی، پژوهشی و فناوری کشور، تلاش به‌منظور نقش‌آفرینی مؤثر اقشار و متخصصین در حلقه‌های زنجیره تولید علم، توسعه فناوری، تولید صنعتی، توسعه اقتصادی و گسترش عدالت اجتماعی از جمله وظایف بسیج علمی،پژوهشی و فناوری است.

وی ادامه‌داد: ارتباط مؤثر با کلیة مراکز علمی، پژوهشی، صنعتی و سایر دستگاه‌های ذی‌ربط و بهره‌گیری از ظرفیت‌ها، توانمندی‌ها و حمایت‌های آنها از دیگر وظایف بسیج علمی و پژوهشی است.

ایجاد و توسعه مراکز پرورش خلاقیت و نوآوری

مسئول سازمان بسیج علمی،پژوهشی و فناوری خراسان‌جنوبی اضافه‌کرد: مشارکت در ایجاد و توسعه مراکز رشد در پرورش خلاقیت و نوآوری وحمایت از تشکیل شرکت‌های دانش‌بنیان بسیجی از دیگر وظایف بسیج علمی است.

ایمانی اظهارکرد: اعضای خانه نخبگان سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری سپاه انصارالرضا علیه‌السلام خراسان‌جنوبی 15 نفر اساتید دانشگاه، نخبگان برجسته استان هستند که در دو خانه نخبگان علوم فنی، مهندسی و علوم انسانی و اسلامی فعالیت می‌کنند.

وی اضافه‌کرد: کارگروه علوم آب، محصولات استراتژیک، علوم دام، معدن، صنایع دستی، عمران و معماری و فناوری های نوظهور زیرمجموعه‌ خانه نخبگان علوم فنی و مهندسی بسیج علمی استان فعالیت دارند.

مسئول سازمان بسیج علمی،پژوهشی و فناوری خراسان‌جنوبی گفت: هم‌چنین کارگروه آینده پژوهی، اقتصاداسلامی، حکمرانی اسلامی، جامعه شناسی اسلامی، حقوق اسلامی و هنر اسلامی ایرانی در خانه نخبگان علوم انسانی و اسلامی بسیج علمی در حال فعالیت هستند.

ایمانی افزود: سازمان بسیج علمی،پژوهشی و فناوری استان از شرکت های دانش بنیان و فناور مستقر در پردیس شرکت‌های دانش بنیان و مراکز رشد حمایت های مادی و معنی انجام می‌دهد.

حمایت‌های بلاعوض از مخترعین و پژوهشگران

وی اضافه‌کرد: حمایت‌های بلاعوض تا سقف ۱5میلیون تومان ازکلیه طرح های مخترعین و پژوهشگران پس از تصویب طرح درکارگروه استان انجام می‌شود.

مسئول سازمان بسیج علمی،پژوهشی و فناوری خراسان‌جنوبی ادامه‌داد: هم‌چنین تا سقف۱۰ میلیون تومان طرح های ابتکاری و خلاقانه غیرنظامی مخترعین و پژوهشگران پس از تصویب طرح در کارگروه سازمان مرکزی تهران مورد حمایت قرار می‌گیرد.

ایمانی خاطرنشان‌کرد: از طرح‌های نیمه حرفه‌ای تا سقف۲۰ میلیون تومان براساس اعلام نیاز از ارگان‌ها حمایت شده و این حمایت‌ها بر اساس نوع و کیفیت طرح پس از تأئید در کارگروه مربوطه انجام می‌شود.

وی یکی از رسالت های مهم سازمان بسیج علمی، رفع نیازهای آموزشی مبتکرین وعلاقمندان در زمینه های مختلف بیان کرد و افزود: دوره‌های مختلف آموزش، توانمندسازی و بازدیدهای علمی نیز صورت می‌گیرد.

مسئول بسیج علمی، پژوهشی و فناوری خراسان‌جنوبی اظهارکرد: نشست‌های تخصصی، هم اندیشی و دوره توانمندسازی مسئولان علمی، پژوهشی و فناوری سراسر استان برگزار می‌شود که در این نشست تبیین سند و نقشه راه بسیج علمی، چگونگی تقویت جایگاه هسته‌های علمی، دانشی و پایگاه‌های علمی، تبیین اهداف و برنامه‌های علمی، نحوه حمایت از طرح های مساله محوردر احصاء و حل مسائل اولویت‌دار، توجیه و تبیین اجرای پروژه‌های نظرسنجی دیگاه و نگاه‌ها، برنامه‌ریزی کارگاه آموزشی مدیریت تحقیق و عملیات پرسشگری بسیجیان وتبیین اسلوب نگارش و تنظیم خبرهای علمی مورد بررسی قرار می‌گیرد.

مسئول سازمان بسیج علمی،پژوهشی و فناوری خراسان جنوبی عوامل موثر در فرآیند توسعه، معرفی و به تصویرکشیدن دستاوردهای مجموعه‌، برگزاری همایش‌ها، جشنواره‌ها و نمایشگاه‌های علمی و تخصصی است که این سازمان در این زمینه فعالیت چشم‌گیری دارد.

ایمانی معتقد است: یکی از راه‌های حمایت از مجموعه‌های مرتبط، اجرای نمایشگاه، همایش و رویدادهای متنوع و مساله محور است؛ این امر، در تبلیغ، دیده شدن، معرفی محصول و یا ایده افراد را تسهیل و بخشی از حوزه توانمندسازی را فعال می‌کند.

وی گفت: برگزاری رویدادهای ایده‌شو، جشنواره جهادگران علم وفناوری، جشنواره تا ثریا و استارتاپ های مساله محور از جمله اقداماتی است که از اهداف و  اولویت‌های بسیج علمی در خراسان‌جنوبی است.

حضور در رویدادهای اساسی و بزرگ خراسان‌جنوبی

مسئول بسیج علمی، پژوهشی و فناوری خراسان‌جنوبی مشارکت در رویدادهای اساسی و بزرگ استان را از رسالت‌های سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری دانست و افزود: این موضوع در راستای هم‌افزایی، شناخت ظرفیت های متقابل و جذب حداکثری به‌عنوان یکی دیگر از اولویت‌ها در دستور کار قرار گرفته است.

ایمانی گفت: برگزاری همایش بینش مطهر، جشنواره رشد تولید و توسعه اقتصاد دانش‌بنیان در زنجیره ارزش بنتونیت، رویداد توسعه بازاریابی و فروش محصولات دانش‌بنیان و فناور، همکاری در برگزاری نمایشگاه صنایع دستی با محوریت هنردست و سنگ و رویداد حل مسئله در صنعت خراسان‌جنوبی با عنوان «صنعتی‌شو» از برنامه‌های مهم این سازمان در سال جاری است.

وی بیان‌کرد: به مناسبت هفته پژوهش، جشنواره علمی امام علی (علیه السلام) با حضور نیروهای مسلح استان برگزارخواهد شد که این همایش با هدف تجلیل و معرفی نخبگان علمی، مخترعین و پژوهشگران نیروهای مسلح استان خراسان‌جنوبی است.

مسئول بسیج علمی، فناوری و پژوهشی خراسان‌جنوبی یادآورشد: برگزاری جلسات مختلف در خصوص تعاملات و تفاهم نامه‌های مختلف با مراکز علمی و دانشگاهی از دیگر اقدامات بسیج علمی و پژوهشی است که این تفاهم‌نامه‌ها میان سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری استان با سایر ارگانها و نهادها مانند دانشگاه‌های استان، فنی و حرفه‌ای، رسانه‌ها و ... به منظورافزایش سطح همکاری و هم افزایی منعقد می‌شود.

ایمانی از فعالیت 24 پایگاه بسیج علمی و شبکه مدیریت علمی در خراسان‌جنوبی خبرداد و گفت:  شورای جهاد علمی و کارگروه آموزش، تحقیقات و فناوری و قرارگاه جهاد علمی دراستان و کلیه شهرستان‌ها با هدف کمک به حل مسائل، مشکلات و موانع در استان برگزار می‌شود.

وی گفت: بازدید های علمی، برگزاری کلاس‌های جهاد علمی با هدف کمک به تقویت تحصیلی دانش آموزان کم برخوردار و راهیان پیشرفت از دیگر برنامه‌های بسیج علمی و پژوهشی است.

مسئول بسیج علمی، فناوری و پژوهشی خراسان‌جنوبی اظهارکرد: 35 مورد حمایت مادی و معنوی از شرکت‌های دانش بنیان توسط سازمان بسیج علمی پژوهشی خراسان‌جنوبی صورت گرفته است.

تشکیل 40 هسته علمی در سطح پایگاه‌های علمی استان

ایمانی به پرداخت چهار میلیارد تومان تسهیلات در راستای حمایت از محققین و طرح‌های پژوهشی اشاره کرد و گفت: هم چنین ۴۰ هسته علمی در سطح پایگاه های علمی استان تشکیل شده است.

وی گفت: بسیج علمی پژوهشی، پنج پایگاه علمی جدید تاسیس کرده که تعداد پایگاه‌های علمی در استان به ۱۹ پایگاه علمی در سطح استان ارتقاء یافته است.

وی به مشارکت و اجرای ۱۰ رویداد استانی در حوزه های مساله محور استان اشاره کرد و گفت: چهار جشنواره ایده شو در سطح استان در راستای ارتقاء بانک نخبگان و شناسایی نخبگان جدید در سطح ۳۰۰ نفر اجرا شده است.

انتهای خبر/ 5

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از