حالت تاریک
صف‌های طویل تسهیلات حق مردم خراسان‌جنوبی نیست

بانک‌های خراسان‌جنوبی روسیاه درپرداخت تسهیلات ازدواج و فرزندآوری

بانک‌های خراسان‌جنوبی روسیاه درپرداخت تسهیلات ازدواج و فرزندآوری

در‌حالی‌که خراسان جنوبی جزو رتبه‌های اول در آمار ازدواج و فرزندآوری است، اما در دریافت تسهیلات ازدواج و فرزندآوری جزو رتبه‌های آخر است که حق مردم این نیست.


به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «خاورستان»، با توجه به اینکه طی سال‌های اخیر روند ازدواج و فرزندآوری در سطح کشور نزولی بوده و چندین سال است که آمار‌ها کاهشی شده است، توجه به این دو مقوله به‌عنوان یکی از برنامه‌ها و سیاست‌های اصلی دولت به شمار می‌رود. 

دولت سیزدهم در حوزه ازدواج و فرزندآوری به خوبی عمل کرده و طرح‌ها و تسهیلات خوبی را برای این موضوع دیده است و از همان ابتدا به جد پیگیر طرح جوانی جمعیت بوده است و مشوق‌های بسیاری خوبی از تسهیلات تا زمین را برای افراد در نظر گرفته است. 

تمام این سیاست‌ها در جهت افزایش آمار ازدواج و فرزندآوری برای نجات کشور از آسیب‌ها و مشکلات اجتماعی و همچنین سال‌مندی و پیری است. اما علی‌رغم سیاست‌های تشویقی مناسب، متاسفانه نا‌هماهنگی و تعلل بانک‌ها در اجرای این سیاست‌ها و پرداخت به موقع تسهیلات ازدواج و فرزندآوری، باعث ایجاد صف‌های طویل برای دریافت وام و مشکلات متعدد برای متقاضیان شده است. 

خراسان جنوبی در رتبه‌های آخر تسهیلات ازدواج و فرزندآوری 

در همین خصوص سینا کلهر معاون امور جوانان وزیر ورزش و جوانان در سفر اخیر خود به خراسان جنوبی با تاکید بر اینکه خراسان جنوبی رتبه اول ازدواج، رتبه سوم فرزندآوری و رتبه دوم در پایین بودن میزان طلاق را در کشور به خود اختصاص داده است، از اینکه این استان از نظر پرداخت تسهیلات ازدواج جایگاه خوبی ندارد و‌و رتبه سی‌اُم را در کشور دارد، انتقاد کرد. 

از بانک‌ها گلایه داریم 

جواد قناعت استاندار خراسان جنوبی نیز در نشست ستاد ساماندهی امور جوانان استان که با حضور معاون امور جوانان وزیر ورزش و جوانان برگزار شد، گفت: خراسان جنوبی در زمینه ثبت ازدواج جزو استان‌های نخست است اما در پرداخت تسهیلات رتبه ۳۰ کشور را دارد. 
وی افزود: نقدینگی بانک‌های استان پایین است و در زمینه پرداخت تسهیلات ازدواج عقب هستیم و به همین دلیل بخشی از مصوبات سفر رئیس‌جمهور و هیات دولت به استان عقب می‌ماند. 

استاندار خراسان جنوبی تاکید کرد: از بانک‌های استان به دلیل تاخیر در پرداخت تسهیلات ازدواج گلایه‌ داریم و این موضوع را همچنان پیگیری خواهیم کرد. 

البته این گلایه‌مندی و انتقاد استاندار تازگی ندارد و او در دوم اسفندماه سال گذشته نیز به جهت بررسی علل و عوامل موثر در روند کند پرداخت تسهیلات ازدواج و فرزندآوری در استان، مدیران بانک‌های خراسان جنوبی را به نشستی ویژه فراخواند و با گلایه از مدت انتظار متقاضیان در صف پرداخت تسهیلات، گفت: اگر چه محدودیت منابع مالی، علت اصلی کندی پرداخت هاست اما پاسخ مناسبی برای انتظار مردم نیست. 

قناعت با اشاره به مصوبات مرتبط با این موضوع و تاکید دولت بر تحقق قانون جوانی جمعیت تصریح کرد: دریافت بموقع تسهیلات ازدواج و فرزندآوری حق مردم است. 

وی گفت: این تکلیف مدیران بانک هاست که نسبت به تامین منابع مالی مرتبط با تسهیلات ازدواج و فرزندآوری از مرکز پیگیری‌های لازم را صورت دهند. 
استاندار خراسان جنوبی به خدمات دولت در استان اشاره کرد و اظهار کرد: این صف انتظار که خدمات دولت و مدیران استان را زیر سوال می‌برد، باید تا پایان سال شکسته شود. 

قناعت ادامه داد: به دلیل اندک بودن منابع مالی بانک‌ها در جلسه هیئت دولت موضوع انتقال سرریز منابع استان‌های برخوردار به مناطق کم‌برخوردار مثل خراسان جنوبی را درخواست نمودم که این موضوع منابع تسهیلاتی بانک‌های خراسان جنوبی را تقویت کرده و به کمتر شدن زمان انتظار متقاضیان کمک می‌کند. 

کم‌کاری بانک‌ها در پرداخت تسهیلات 

سید محمدرضا طالبی معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان جنوبی نیز ٣٠ آبان ماه ١٤٠٢ در نشست شورای اندیشه‌ورزی خانواده و جوانی جمعیت که با موضوع گزارش بانک‌های استان در زمینه پرداخت تسهیلات فرزندآوری، ودیعه مسکن و ازدواج برگزار شد، گفت: نیاز است پیگیری‌های لازم از سوی بانک‌ها و مدیران شعب انجام شود تا پرداخت تسهیلات ازدواج و فرزندآوری در استان سرعت بگیرد. 

وی افزود: با توجه به دغدغه‌مندی که وجود دارد انتظار است مدیران بانک‌های استان از محل منابع ترمیمی یا متمم پیگیری مجدانه برای منابع بیشتری در موضوع تسهیلات جوانی جمعیت داشته باشند. 

وی گفت: علیرغم تاکید رئیس‌جمهور مبنی بر صفر شدن صف انتظار وام ازدواج تا پایان شهریور اما شاهد کم‌کاری برخی بانک‌ها و صندوق‌ها هستیم که مورد گلایه است. 

آخرین آمار‌های موجود از پرداخت تسهیلات ازدواج و فرزندآوری 

این موضوع واکنش فعال فضای مجازی و کنشگران اجتماعی استان را به دنبال داشت و برخی از این فعالان اجتماعی با انتقاد از عملکرد مسئولان استان و بانک خواهان پاسخگوی مسئولان مرتبط و بانک ها شدند .

برای بررسی این موضوع چندین بار با دبیر شورای هماهنگی بانک‌های خراسان جنوبی تماس گرفتیم که متاسفانه مثل همیشه موفق به ارتباط نشدیم. 

اما بر اساس آخرین آمار‌های منتشر شده‌ای که وجود دارد؛ محمدعلی زرنگ دبیر شورای هماهنگی بانک‌های خراسان جنوبی در ٢٩ اسفندماه ١٤٠٢ در گفتگو با ایرنا، گفته است: در زمینه پرداخت تسهیلات ازدواج در استان از ابتدای سال ١٤٠٢ تا پایان بهمن‌ ماه، هشت هزار و ۵۶۴ فقره به ارزش ۱۷ هزار میلیارد ریال توسط شبکه بانکی استان پرداخت شده است، این در حالی است بودجه ابلاغی به شبکه بانکی استان برای این منظور، ۱۶ هزار میلیارد ریال بوده که ۱۰۷ درصد بودجه ابلاغی را مصرف کرده‌ایم و از استان‌های پیش‌رو در سطح کشور هستیم. 

وی افزود: در زمینه وام فرزند‌آوری هم ۹ هزار و ۹۱۱ فقره وام به مبلغ هفت هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال توسط شبکه بانکی استان پرداخت شده و اعتبار تخصیصی ما در این خصوص هفت هزار و ۸۰۰ میلیارد ریال بوده که تاکنون ۹۳ درصد آن پرداخت شده است. 

حق مردم خراسان جنوبی این نیست

قطعا انتقاد و گلایه‌مندی معاون وزیر و استاندار از میزان تسهیلات پرداختی ازدواج و فرزندآوری با آمار‌های ارائه‌شده از سوی دبیر کمیسیون بانک‌های استان در تناقض است. از طرف دیگر در حالی جناب معاون وزیر و آقای استاندار از رتبه آخر خراسان جنوبی در بحث پرداخت تسهیلات ازدواج و فرزندآوری انتقاد داشته و گلایه می‌کنند، که از لحاظ اجرایی خودشان مسئول مستقیم در این خصوص هستند و باید پاسخگو باشند که چرا تاکنون در مقابل عملکرد ضعیف بانک‌ها، بطور جدی آنها را مورد بازخواست قرار نداده و تصمیم‌گیری درستی انجام نداده‌اند؟ 

این شرایط در حالی است که مردم خراسان جنوبی مردمی نجیب و بی‌نظیر هستند؛ مردمی که همیشه در همه بزنگاه‌ها و صحنه‌ها پای کار بوده‌اند، در همه راهپیمایی‌ها و انتخابات‌ها همواره پیشقدم و جزو رتبه‌های اول مشارکت بوده‌اند، و اکنون این منصفانه نیست که در بهره‌مندی از مزایا و حق و حقوق‌شان، در رتبه‌های آخر باشند. 

باتوجه به اینکه بسیاری از جوانان برای شروع زندگی مشترک خود به دریافت تسهیلات ازدواج چشم دوخته‌اند تا بتوانند حداقل‌هایی را برای زندگی خود تامین کنند و همچنین بسیاری از خانواده‌ها به امید دریافت تسهیلات و مزایای فرزندآوری، به موفقیت در اجرای این طرح در استان کمک کردند، اکنون عدم اجرای این تعهدات، سبب ناامیدی و بی‌اعتمادی نسبت به برنامه‌های تدوین شده دولت می‌شود و همه این طرح‌ها را وعده‌های پوچ و بی‌اساس تلقی می‌کنند. 

اکنون که همه مسئولان اجرایی و اقتصادی استان از صف‌های طویل و اوضاع بحرانی پرداخت تسهیلات ازدواج و فرزندآوری به خوبی آگاهی دارند، امید است با پای کار آوردن بانک‌ها و جذب منابع بیشتر، در کاهش و شکستن صف‌های انتظار دریافت تسهیلات، گام‌های خوبی برداشته شود. 

انتهای پیام/٧

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از