تسنیم تلاوت صفحه ۲۰۲ قران
در پی جلب رضای الهی باشیم؛ نه رضای مردم که گذشتِ مردم مهم نیست، عفو و قهر الهی مهم است. «فَإِنْ تَرْضَوْا عَنْهُمْ فَإِنَّ اللَّهَ لا یَرْضی»
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی«خاورستان»۱. مسلمانان باید چنان مقتدر باشند که متخلّفان، خود را موظّف به عذرخواهی کنند. «یَعْتَذِرُونَ»
۲. با منافقانِ عذر تراش، قاطعانه برخورد کنیم. «لا تَعْتَذِرُوا لَنْ نُؤْمِنَ لَکُمْ»
۳. خداوند از راه غیب، پیامبرش را از اخبار منافقان و اعمال مردم آگاه میسازد. «قَدْ نَبَّأَنَا اللَّهُ»
۴. پس از پایان جنگ، عذر و بهانهتراشیها آغاز میشود. «یَعْتَذِرُونَ» «إِذا رَجَعْتُمْ»
۵. علم خدا نسبت به غیب و شهود، پیدا و پنهان، یکی است و چیزی از او پنهان نیست. «عالِمِ الْغَیْبِ وَ الشَّهادَةِ»
۶. یادآوری قیامت، از بهترین عوامل سازندۀ انسان است. «تُرَدُّونَ»، «فَیُنَبِّئُکُمْ»
۷. انسان در برابر تمام کارهای خود مسئول است و قیامت، روز رسوایی است. «فَیُنَبِّئُکُمْ...»
تفسیر صفحۀ ۲۰۲ قرآن کریم - سورۀ توبه - آیۀ ۹۵ - تفسیر نور:
«سَیَحْلِفُونَ بِاللَّهِ لَکُمْ إِذَا انْقَلَبْتُمْ إِلَیْهِمْ لِتُعْرِضُوا عَنْهُمْ فَأَعْرِضُوا عَنْهُمْ إِنَّهُمْ رِجْسٌ وَ مَأْواهُمْ جَهَنَّمُ جَزاءً بِما کانُوا یَکْسِبُونَ» «هنگامی که از جهاد نزد منافقان بازگشتید، برای شما به خدا سوگند میخورند تا از (گناه و سرزنشِ) آنان چشم بپوشید. پس، از آنان اعراض و دوری کنید که آنان پلیدند و به خاطر آنچه بدست خود کسب میکردهاند، جایگاهشان دوزخ خواهد بود.»
نکتههای سورۀ توبه- آیۀ ۹۵:
اعراض، یا بر اساس بزرگواری و گذشت است، یا بر اساس قهر و بیاعتنایی، و در این آیه، به هر دو معنی به کار رفته است منافقان درخواست اعراض و چشمپوشی از خطا داشتند، خداوند دستور اعراض قهرآمیز داد. (تفسیر کبیر فخر رازی)
رسول خدا صلّی اللَّه علیه و آله پس از بازگشت از تبوک، فرمان داد تا مردم با منافقانِ تارک جبهه، معاشرت نکنند. (تفسیر مراغی)
در آیۀ قبل، عذر و بهانه شان پذیرفته نشد، در این آیه چون در موضع ضعف و ذلّت قرار گرفتند، به سوگند متوسّل شدهاند.
پیامهای سورۀ توبه- آیۀ ۹۵:
۱. به هر سوگندی نباید اعتماد کرد. «سَیَحْلِفُونَ بِاللَّهِ» «فَأَعْرِضُوا عَنْهُمْ»
۲. منافقان از مقدّسات و نام خدا، سوءاستفاده میکنند. «سَیَحْلِفُونَ بِاللَّهِ»
۳. مسلمانان باید اهل تولّی و تبرّی و موضعگیری باشند. «فَأَعْرِضُوا عَنْهُمْ»
۴. با تارکانِ بدون عذر جبهه و جهاد، قطع رابطه کرده و آنان را بایکوت و منزوی و عرصه را بر آنان تنگ کنیم. «فَأَعْرِضُوا عَنْهُمْ»
۵. از افراد و محیط فاسد، فاصله بگیریم. چون روحیّۀ نفاق و عیوب انسانی، به افراد دیگر منتقل میشود. «فَأَعْرِضُوا عَنْهُمْ إِنَّهُمْ رِجْسٌ»
۶. نفاق، پلیدی باطن و بیماری روح است. «إِنَّهُمْ رِجْسٌ»
۷. دوزخ، کیفر و نتیجۀ عملکرد خودِ انسان است؛ نه انتقامِ الهی. «جَزاءً بِما کانُوا یَکْسِبُونَ»
انتهای خبر/