حالت تاریک

تسنیم تلاوت صفحه ۳۱۸

تسنیم تلاوت صفحه ۳۱۸

انبیاء دلسوز مردم هستند. «وَ لَقَدْ قالَ لَهُمْ هارُونُ ... یا قَوْمِ»

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «خاورستان»،تفسیر صفحۀ ۳۱۸ قرآن کریم - سورۀ طه - آیات ۸۸ - ۸۹ - تفسیر نور:

«فَأَخْرَجَ لَهُمْ عِجْلاً جَسَداً لَهُ خُوارٌ فَقالُوا هذا إِلهُکُمْ وَ إِلهُ مُوسی فَنَسِیَ * أَ فَلا یَرَوْنَ أَاْلَیَاِلا ً وَ لا یَمْلِکُ لَهُمْ ضَرًّا وَ لا نَفْعاً» «پس (سامری) برای آنها که دارای صدایی بود پدید آورد. گاه (با پیروانش به مردم) گفتند: این خدای شما و خدای موسی است. پس سامری (خدا و همۀ تعلیمات موسی را) فراموش کرد * پس آیا نمی‌بینند که (این گوساله) برایشان پاسخی ندارد و مالک (هیچ گونه) سود و زیانی برای آنها نیست؟!»

نکات سورۀ طه - آیات 88 - 89:

از جمله هنرهای سامری این بود که چگونه ساخت گوساله را به مردم نشان ندادند و مردم یک دفعه با پیکر گوساله‌های صدادار مواجه شدند.

«فَأَخْرَجَ» بنی اسرائیل نیندیشیدند که اگر گوساله، قابل پرستیدن است، خود سامری که سازند آن به طریق اولی قابل پرستش است.

پیام‌های سوره طه - آیات ۸۸ - ۸۹:

۱. هنری که با جامعه‌شناسی و روانشناسی همراه باشد، مؤثّرتر است. «فَأَخْرَجَ لَهُمْ عِجْلاً» (عامل موفقّیت سریع سامری در جلب توجّه بنی‌اسرائیل، شناخت زمینه‌های بتپرستی و گاوپرستی در آن جامعه و حضور نداشتن رهبر بود.)

۲. هنر در افراد منحرف، مانند تیغ در کف زنگی مست، مهلک و خطرناک است. مانند گوساله سامری. «أَلْقَی السَّامِرِیُّ»

۳. مجسّمه‌، ذوب فلزات و ریخته‌گری، پیشینه‌سازی است. «عِجْلًا جَسَداً»

۴. بزرگ‌ترین خطری که هر امّت و انقلابی را تهدید می‌کند، ارتجاع، ارتداد و انحراف فرهنگی و عقیدتی است. «هذا إِلهُکُمْ»

۵. فطرت همۀ انسانها بر خداپرستی است. انبیاء علیهم‌السّلام راه صحیح و معبود واقعی را نشان می‌دهند. امّا سامری‌ها، کجراهه و گوساله‌ها را. «هذا إِلهُکُمْ»

۶. اگر بزرگان و رهبران قوم با تمت خراب شوند، راه برای خراب کردن افراد هموار می‌شوند. «وَ إِلهُ مُوسی»

۷. نتیجۀ فراموشن احکام و دستورات الهی و جدا شدن از رهبران دینی، انحراف و بدعاقبتی است. «فَنَسِیَ» (می‌گویند: سامری از یاران موسی علیه‌السّلام بود که تعهّدات خود را در قبال او فراموش کرد.) (تفسیر نمونه)

۸. راه و مکتب انبیا، استدلالی و منطقی است. «أَ فَلا یَرَوْنَ ... لا یَمْلِکُ لَهُمْ ضَرًّا وَ لا نَفْعاً».

تفسیر صفحۀ ۳۱۸ قرآن کریم - سورۀ طه - آیات ۹۰ - ۹۱ - تفسیر نور:

«وَ لَقَدْ قالَ لَهُمْ هارُونُ مِنْ قَبْلُ یا قَوْمِ إِنَّما فُتِنْتُمْ بِهِ وَ إِنَّ رَبَّکُمُ الرَّحْمنُ فَاتَّبِعُوَی ْأَیْعِ ْرَحَ عَلَیْهِ عاکِفِینَ حَتَّی یَرْجِعَ إِلَیْنا مُوسی» «و البتّه هارون (نیز) پیش از این آمدن موسی به آن ها گفته اند. بود: ای قوم من! شما حتماً به واسطۀ آن (گوساله)، آزمایش گرفته شده و همانا پروردگار شما خداوند رحمان است، پس از من پیروی کنید و دستور دهید اطاعت کنید * (اما قوم مرتدّ، به هارون) گفتند: ما هم چنان برپاداریم (و هرگز از). پرستش آن دست بر نخواهیم داشت) تا موسی به سوی ما باز گردد»

پیام‌های سوره طه - آیات ۹۰ - ۹۱:

۱. چنان خودباخته‌اند که نه عقل بر آنها حکمفرماست «أَ فَلا یَرَوْنَ» و نه پیامبر برایشان راهنما. «قالَ لَهُمْ هارُونُ»

۲. انحراف و ارتداد بنی‌اسرائیل آگاهانه بوده است. «وَ لَقَدْ قالَ لَهُمْ هارُونُ»

۳. وظیف رهبر و پیروانش هنگام بروز بدعت، فریاد و اتمام حجّت است. «وَ لَقَدْ قالَ لَهُمْ هارُونُ»

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از