حالت تاریک
تفسیر صفحه ۴۵۵ قرآن کریم
تسنیم وحی؛

تفسیر صفحه ۴۵۵ قرآن کریم

آسمان و زمین و آن چه را میان آنهاست بیهوده نیافریدیم، این، پندار کسانی است که کفر ورزیدند، پس وای از آتش (دوزخ) بر کسانی که کافر شدند!

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «خاورستان»، در تفسیر صفحه ۴۵۵ قرآن کریم آمده است:  «وَ ما خَلَقْنَا السَّماءَ وَ الْأَرْضَ وَ ما بَیْنَهُما باطِلًا ذلِکَ ظَنُّ الَّذِینَ کَفَرُوا فَوَیْلٌ لِلَّذِینَ کَفَرُوا مِنَ النَّارِ * أَمْ نَجْعَلُ الَّذِینَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ کَالْمُفْسِدِینَ فِی الْأَرْضِ أَمْ نَجْعَلُ الْمُتَّقِینَ کَالْفُجَّارِ»  «و ما آسمان و زمین و آن چه را میان آنهاست بیهوده نیافریدیم، این، پندار کسانی است که کفر ورزیدند، پس وای از آتش (دوزخ) بر کسانی که کافر شدند! * آیا کسانی را که ایمان آورده و کارهای شایسته کرده‏‌اند همانند فسادگران در زمین قرار می‏‌دهیم، یا اهل تقوا را مانند فاجران قرار می‌دهیم؟» 

پیام‌های سورۀ ص - آیات ۲۷ - ۲۸:
۱. در جهان‌بینی الهی، آفرینش هدفدار است. «ما خَلَقْنَا ... باطِلًا » و در بینش غیر الهی، آفرینش بی‌هدف است. «ذلِکَ ظَنُّ الَّذِینَ کَفَرُوا» 

۲. چون نظام هستی بر اساس حقّ است پس داوری نیز باید بر اساس حقّ باشد تا نظام قانون با نظام آفرینش همسو باشند. «فَاحْکُمْ‏ ... بِالْحَقِ‏ ... وَ ما خَلَقْنَا ... باطِلًا » 

۳. در تمام هستی، هیچ ذرّه‌ای بیهوده خلق نشده است. «ما خَلَقْنَا السَّماءَ وَ الْأَرْضَ وَ ما بَیْنَهُما باطِلًا» 

۴. کفّار برای اعتقادات خود دلیل ندارند بلکه تکیه‏ گاهشان ظن و گمان است. «ظَنُّ الَّذِینَ‏ ...» 

۵. چون آفرینش هدفدار است، هرگز رها نمی‌شود و تا روز قیامت و رسیدن مؤمن و مفسد به پاداش و کیفر ادامه دارد. «وَ ما خَلَقْنَا ... باطِلًا ... فَوَیْلٌ لِلَّذِینَ کَفَرُوا مِنَ النَّارِ» 

۶. دلیل معاد، حکمت و عدالت الهی است. حکمت: هیچ چیزی بیهوده خلق نشده است. امّا عدالت: آیا ما فجّار و متّقین را یکسان قرار می‌دهیم؟ «ما خَلَقْنَا ... باطِلًا- أَمْ نَجْعَلُ الْمُتَّقِینَ کَالْفُجَّارِ» 

۷. تقوا، کناره‌گیری و گوشه‌نشینی نیست؛ بلکه به میدان آمدن و کار کردن است، البتّه کار نیک. «الَّذِینَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ‏ ... الْمُتَّقِینَ‏» 

۸. فساد، تنها قتل و جنایت نیست، بلکه گناه نوعی فساد است. «کَالْمُفْسِدِینَ‏ ... کَالْفُجَّارِ» 

۹. اگر کسی صالحان و مفسدان را به یک چشم بنگرد، گویا هستی را باطل شمرده است. «أَمْ نَجْعَلُ الَّذِینَ آمَنُوا ... کَالْمُفْسِدِینَ‏ »

انتهای خبر/10

درباره نویسنده

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از