تسنیم وحی؛
تفسیر صفحه ۴۸۸ قرآن کریم
و آنان را میبینی که بر آتش عرضه میشوند در حالی که از شدّت ذلّت خاشعند و از گوشه چشم پنهانی مینگرند.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «خاورستان»، در تفسیر صفحه ۴۸۸ قرآن کریم آمده است: «وَ تَراهُمْ یُعْرَضُونَ عَلَیْها خاشِعِینَ مِنَ الذُّلِّ یَنْظُرُونَ مِنْ طَرْفٍ خَفِیٍّ وَ قالَ الَّذِینَ آمَنُوا إِنَّ الْخاسِرِینَ الَّذِینَ خَسِرُوا أَنْفُسَهُمْ وَ أَهْلِیهِمْ یَوْمَ الْقِیامَةِ أَلا إِنَّ الظَّالِمِینَ فِی عَذابٍ مُقِیمٍ * وَ ما کانَ لَهُمْ مِنْ أَوْلِیاءَ یَنْصُرُونَهُمْ مِنْ دُونِ اللَّهِ وَ مَنْ یُضْلِلِ اللَّهُ فَما لَهُ مِنْ سَبِیلٍ» و آنان را میبینی که بر آتش عرضه میشوند در حالی که از شدّت ذلّت خاشعند و از گوشه چشم پنهانی مینگرند. و کسانی که ایمان آوردهاند گویند: همانا زیانکاران کسانی هستند که خود و خانوادهشان را در قیامت باختهاند. بدانید که همانا ستمگران در عذابی پایدارند. و برای آنان جز خداوند هیچ یاوری که یاریشان کند نخواهد بود و هر کس را که خداوند گمراه کند پس برای او هیچ راه (نجاتی) نیست.
نکتههای سورۀ شوری - آیۀ ۴۵-۴۶:
در دو آیه قبل مطالبی راجع به گمراه شدن ظالمان توسط خداوند بیان شد، این آیه دارای تهدیدات بیشتری است
از جمله:
در آن جا فرمود: «فَما لَهُ مِنْ وَلِیٍّ» هیچ فردی او را یاری نمیکند، در این آیه میفرماید: «ما کانَ لَهُمْ مِنْ أَوْلِیاءَ» هیچ گروهی آنان را یاری نمیدهد.
در آنجا میپرسند: «هَلْ إِلی مَرَدٍّ مِنْ سَبِیلٍ» آیا راهی برای بازگشت هست؟ در این آیه میفرماید: «فَما لَهُ مِنْ سَبِیلٍ» هیچ راه بازگشتی نیست.
پیامهای سورۀ شوری - آیۀ ۴۵-۴۶:
۱ . مستکبرانِ امروز، ذلیلان فردا هستند. «تَراهُمْ ... خاشِعِینَ مِنَ الذُّلِّ»
۲. وحشت قیامت، قدرت دیدن را از مجرم میگیرد. «یَنْظُرُونَ مِنْ طَرْفٍ خَفِیٍّ»
۳. ممکن است انسان زیانکار باشد، ولی فرزندانش به خاطر آنکه به کمالات رسیدهاند، او را نجات دهند. زیانکار حقیقی کسی است که نه خودش نجات یافته و نه از فرزندانش خیری دیده است. «الَّذِینَ خَسِرُوا أَنْفُسَهُمْ وَ أَهْلِیهِمْ»
۴ . زیانکار واقعی کسی است که هم سرمایهاش (هستی و عمرش) را از دست داده «خَسِرُوا أَنْفُسَهُمْ وَ أَهْلِیهِمْ»، هم امکان جبران و برگشت ندارد. «یَوْمَ الْقِیامَةِ»
۵. اهل ایمان در قیامت، عزیز و سربلند هستند به گونهای که میتوانند ستمگران را سرزنش کنند. ( شاید مؤمنانی که این سخن را به ستمگران میگویند همان مظلومانی باشند که در دنیا از دست آنان ستم کشیدهاند) «قالَ الَّذِینَ آمَنُوا إِنَّ الْخاسِرِینَ» ...
۶. بیان اوضاع قیامت، برای بیدار شدن است. «أَلا إِنَّ الظَّالِمِینَ» (کلمه «أَلا» برای آگاهی و تنبیه است)
انتهای خبر/10