حالت تاریک
  • پنج‌شنبه, 1403/11/11 شمسی | 2025/01/30 میلادی
آیا مایل به نصب وب اپلیکیشن خاورستان | khavarestan هستید؟
تفسیر صفحه ۵۶۲ قرآن کریم
تسنیم وحی؛

تفسیر صفحه ۵۶۲ قرآن کریم

به نام خداوند بخشنده مهربان مایه خیر و برکت و بلند مرتبه است آن (خدایی) که فرمانروایی به دست اوست و او بر هر چیزی تواناست.

 به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «خاورستان»، در تفسیر صفحه ۵۶۲ قرآن کریم آمده است: « بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ‏ تَبارَکَ الَّذِی بِیَدِهِ الْمُلْکُ وَ هُوَ عَلی‏ کُلِّ شَیْ‏ءٍ قَدِیرٌ * الَّذِی خَلَقَ الْمَوْتَ وَ الْحَیاةَ لِیَبْلُوَکُمْ أَیُّکُمْ أَحْسَنُ عَمَلًا وَ هُوَ الْعَزِیزُ الْغَفُورُ *»   « به نام خداوند بخشنده مهربان‏ مایه خیر و برکت و بلند مرتبه است آن (خدایی) که فرمانروایی به دست اوست و او بر هر چیزی تواناست. او که مرگ و حیات را آفرید تا شما را بیازماید که کدامیک از شما کار بهتری انجام می‌دهید و اوست عزّتمند و آمرزنده.» 

نکته‌های سورۀ ملک- آیات ۱-۲:
علاوه بر این سوره، سورۀ فرقان نیز با کلمه‏ «تَبارَکَ» آغاز شده است. 

«تَبارَکَ» از مصدر «برکات» هم به معنای خیر پایدار است و هم به معنای بلند مرتبه ضمناً به محلی که در آن آب جمع می‌شود، «بِرکه» می‌گویند.

هدف از آفرینش انسان چیست؟
قرآن چهار هدف را برای آفرینش انسان بیان کرده است: 

الف) عبادت کردن. در قرآن می‌خوانیم: ما جن و انس را جز برای عبادت نیافریدیم. «وَ ما خَلَقْتُ الْجِنَّ وَ الْإِنْسَ إِلَّا لِیَعْبُدُونِ» (ذاریات،۵۶) 

ب) انتخاب راه صواب از ناصواب و رسیدن به رشد و کمال در سایه آزمایش‌های الهی: «خَلَقَ الْمَوْتَ وَ الْحَیاةَ لِیَبْلُوَکُمْ» 

ج) رحمت بر مردم. قرآن هدف دیگر خلقت را رحمت خاص خداوند بر مردم ذکر می‌کند و می‌فرماید: (انسان‏ ها) برای آن آفریده شدند که به رحمت خاص خداوند هدایت شوند: «إِلَّا مَنْ رَحِمَ رَبُّکَ وَ لِذلِکَ خَلَقَهُمْ» (هود،۱۱۹)

کار «حسن» و نیک چه شرایطی دارد؟
کار نیک، کاری است که از نظر هدف، زمان، مکان، ضرورت، تداوم، ابزار مورد استفاده، همکاران، بهره گیران، استقامت در کار، استحکام، نظم، آینده‌نگری در عمل، اولویت‏‌های مورد نیاز، نشاط، اعتدال، دقّت، سرعت و سلامت کار، مورد سنجش و برنامه‌ریزی قرار گرفته باشد و به دور از آفت‏ های عجب، حبط، ریا و سمعه انجام پذیرد.

خداوند متعال هم در دنیا حکومت دارد: «بِیَدِهِ الْمُلْکُ» و هم در آخرت حاکم است. «الْمُلْکُ یَوْمَئِذٍ لِلَّهِ» (حج،۷۶) 

خداوند، حاکم یگانه است: «لَمْ یَکُنْ لَهُ شَرِیکٌ فِی الْمُلْکِ» (فرقان،۲)*، «بِیَدِهِ الْمُلْکُ» و حکومت او همراه با قداست است. «الْمَلِکُ الْقُدُّوسُ»(جمعه،۱)* 

جلوه‌های برکت خداوند هم در تکوین و آفرینش وجود دارد: « تَبارَکَ الَّذِی بِیَدِهِ الْمُلْکُ‏ ...خَلَقَ الْمَوْتَ وَ الْحَیاةَ » و هم در تشریع و قانون‏‌گذاری. «تَبارَکَ الَّذِی نَزَّلَ الْفُرْقانَ» (فرقان،۱) 

امام صادق علیه‌السّلام ذیل آیه فرمود: مراد عمل بیشتر نیست؛ بلکه مراد بهترین عمل است و آن انجام عمل است همراه با خشیّت الهی و نیّت صادق و نیکوکاری.( کافی، ج ۲، ص ۱۶)

انتهای خبر/۱۰

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از

  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.