![تفسیر صفحه ۵۷۹ قرآن کریم](https://khavarestan.ir/public/default-image/default-730x400.png )
تسنیم وحی؛
تفسیر صفحه ۵۷۹ قرآن کریم
همانا نیکان از پیمانهای مینوشند که با کافور (گیاهی خوشبو) آمیخته شده است. چشمهای که بندگان خدا از آن می نوشند و هر گونه بخواهند، آن را جاری میسازند.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «خاورستان»، در تفسیر صفحه ۵۷۹ قرآن کریم آمده است: « إِنَّ الْأَبْرارَ یَشْرَبُونَ مِنْ کَأْسٍ کانَ مِزاجُها کافُوراً * عَیْناً یَشْرَبُ بِها عِبادُ اللَّهِ یُفَجِّرُونَها تَفْجِیراً *» « همانا نیکان از پیمانهای مینوشند که با کافور (گیاهی خوشبو) آمیخته شده است. چشمهای که بندگان خدا از آن می نوشند و هر گونه بخواهند، آن را جاری میسازند.»
نکتههای سورۀ انسان- آیات ۵-۶:
«ابرار» یا جمع «بَرّ» است، (همانند «ارباب» که جمع «رَبّ» است) یا جمع «بار» است (نظیر «اشهاد» که جمع «شاهد» است). به هر حال «بر» به معنای گستردگی است و بیابان را به خاطر گستردگی آن، «بر» میگویند. انسان نیکوکار دارای روحی باز و گسترده است و هدف او از انجام کار نیک، رسیدن به مال و مقام نیست بلکه فکری فراتر از مال و مقام دارد. دست نیکوکاران برای کمک به دیگران باز و اجر آنان نیز گسترده است. (مفردات راغب)
«کافور» به معنای گیاه خوشبو است که در خنکی و سفیدی ضربالمثل است.
«تفجیر» به معنای شکافتن است و به کسی که با گناه پرده حیا را بشکافد، «فاجر» میگویند
«فجر» نوری است که تاریکی شب را میشکافد.
براساس روایات، مراد از «ابرار» در این آیات، اهل بیت پیامبر علیهمالسّلام هستند که با نذر روزه گرفتند و افطاری خود را به یتیم و مسکین و اسیر دادند که در آیات بعد آمده است.
با اینکه عدّهای این سوره را مدنی میدانند، امّا بعضی مغرض و مخالف میگویند: سوره انسان مکّی است و حَسنین علیهماالسّلام در مدینه متولّد شدهاند، بنابراین این آیات دربارۀ اهل بیت نازل نشده، زیرا بیماری آنان و عیادت پیامبر و روزه والدین آنها در مدینه بوده است!
در پاسخ میگوییم: در بسیاری از سورههای مکّی، آیات مدنی وجود دارد و بهترین شاهد مطلب آن است که کلمه «أسیر» در این آیات آمده، با آن که در مکّه اسیری وجود نداشته و اسیر گرفتن مربوط به جنگهای پس از هجرت به مدینه است.
انتهای خبر/10