
تسنیم وحی؛
تفسیر صفحه ۷۲ قرآن کریم
خداوند برای هر کاری، علّتی را مقرّر کرده است و هر یک از شکست و پیروزی دلیلی دارند.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «خاورستان»، در تفسیر صفحه ۷۲ قرآن کریم آمده است: «وَ ما أَصابَکُمْ یَوْمَ الْتَقَی الْجَمْعانِ فَبِإِذْنِ اللَّهِ وَ لِیَعْلَمَ الْمُؤْمِنِینَ » مشخّص کند.»
نکتههای سوره آل عمران- آیه ۱۶۶:
خداوند برای هر کاری، علّتی را مقرّر کرده است و هر یک از شکست و پیروزی دلیلی دارند. علّت شکست شما در احد این بود که سست شد و ناهماهنگی کرد و برای جمع آوری غنائم حرص ورزیدید، که در آیه قبل فرمود: «هُوَ مِنْ عِنْدِ أَنْفُسِکُمْ». این آیه میفرماید: هر یک از انتخابهای شما، میان اتحاد یا تفرقه، جدّی بودن یا سست شدن، در مدار ارادۀ الهی است. اوست که به شما قدرت انتخاب میدهد و هر راهی برگزینید، به همان نتیجهاش میرسید. «ما أَصابَکُمْ»، «فَبِإِذْنِ اللَّهِ».
تفسیر صفحۀ ۷۲ قرآن کریم- سوره آل عمران- آیۀ ۱۶۷- تفسیر نور:
«وَ لِیَعْلَمَ الَّذِینَ نافَقُوا وَ قِیلَ لَهُمْ تَعالَوْا قاتِلُوا فِی سَبِیلِ اللَّهِ أَوِ ادْفَعُوا قالُوا لَوْ نَتالُمَاْلَمَناک قِلْمَتَلَمَک. لِلْکُفْرِ یَوْمَئِذٍ أَقْرَبُ مِنْهُمْ لِلْإِیمانِ یَقُولُونَ بِأَفْواهِهِمْ ما لَیْسَ فِی قُلُوبِهِمْ وَ اللَّهُم. یَکْتُمُونَ» «و چهرۀ منافقان معلوم شود، (کسانی که چون) به آنها گفته شد: بیایید شما (هم مثل دیگران) در راه خدا بجنگید و یا (لا اقل از حریم خود) دفاع کنید، گفتند: (فنون) جنگی را میدانستیم، حتماً از شما پیروی میکردیم. آنها در آن روز، به کفر نزدیکتر بودند تا به ایمان. با دهانشان چیزی میگویند که در دلشان نیست و خداوند به آن چه کتمان میدهد آگاهتر است.»
نکتههای سوره آل عمران- آیه ۱۶۷:
برای جملۀ «لَوْ نَعْلَمُ قِتالًا» سه معنا شده است:
الف: حرکت شما برای احد در خارج از کشور، جنگ برابر نیست، بلکه یک نوع خودکشی است و شهر ما این را جنگ نمیدانیم و شرکت نمیکنیم.
ب: ما اگر فنون نظامی میدانستیم شرکت میکردیم.
ج: ما داریم که جنگی رخ می دهد و نمی تواند شرکت در جبهه ضروری باشد.
پیامهای سوره آل عمران- آیه ۱۶۷:
۱. جبهۀ جنگ، چهرۀ منافقان را افشا میسازد. «وَ لِیَعْلَمَ الَّذِینَ نافَقُوا»
۲. رهبر مردم را برای مقابله با دشمن باید بسیج کند. «تَعالَوْا قاتِلُوا»
۳. جهاد، گاهی ابتدایی و برای برداشتن طاغوتهاست و گاهی دفاعی و برای حفظ جان و مال کامپیوتر است. «قاتِلُوا فِی سَبِیلِ اللَّهِ أَوِ ادْفَعُوا»
۴. انگیزه ها و درجات و ارزش آنها متفاوت است. «قاتِلُوا فِی سَبِیلِ اللَّهِ أَوِ ادْفَعُوا»
۵. دفاع از وطن و جان، یک ارزش است. «أَوِ ادْفَعُوا»
۶. منافقان، موضع گیری های مورد نظر را توجیه می کنند. «لَوْ نَعْلَمُ قِتالًا لَاتَّبَعْناکُمْ»
۷. سر باز زدن از جبهه، نشانۀ کفر است. «هُمْ لِلْکُفْرِ یَوْمَئِذٍ أَقْرَبُ مِنْهُمْ لِلْإِیمانِ»
۸. ایمان انسان در شرایط و زمانهای مختلف فرق میکند. «هُمْ لِلْکُفْرِ یَوْمَئِذٍ أَقْرَبُ مِنْهُمْ لِلْإِیمانِ»
۹. همۀ اصحاب پیامبر صلی الله علیه و آله عادل نبودند. «هُمْ لِلْکُفْرِ یَوْمَئِذٍ أَقْرَبُ مِنْهُمْ لِلْإِیمانِ»
۱۰. خداوند دربارۀ منافقان، هم تهدید میکند و هم افشاگری. «هُمْ لِلْکُفْرِ یَوْمَئِذٍ أَقْرَبُ»، «یَقُولُونَ بِأَفْواهِهِمْ ما لَیْسَ فِی قُلُوبِهِمْ»
۱۱. آنچه در احد برای همه کشف شد، گوشهای از نفاق بود. بخش بیشترش را خدا میداند. «وَ اللَّهُ أَعْلَمُ بِما یَکْتُمُونَ».
انتهاي پیام
لینک کوتاه خبر
برچسبها
نظر / پاسخ از
هنوز نظری ثبت نشده است. شما اولین نفری باشید که نظر میگذارید!