حالت تاریک
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان‌جنوبی اعلام کرد:

اجرای ۴طرح فاخر در قرارگاه شهید آوینی خراسان‌جنوبی

اجرای ۴طرح فاخر در قرارگاه شهید آوینی خراسان‌جنوبی

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان‌جنوبی گفت: اجرای چهار طرح فاخر فرهنگی، هنری و قرآنی در قرارگاه شهید آوینی استان در دستور کار است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «خاورستان»، علی فرخنده روز شنبه در نشست خبری از برگزاری دومین جشنواره منطقه‌ای موسیقی مقامی آوای کویر در استان خبر داد و گفت: این جشنواره در دو بخش آموزش و رقابت گروه‌های موسیقی برگزار خواهد شد.

وی بیان کرد: ۲۴ شهریور ماه آغاز رقابت سه روزه جشنواره موسیقی مقامی آوای کویر یادبود استاد ذوالفقار بیتاته به میزبانی خراسان جنوبی خواهد بود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی با اشاره به اینکه تعداد ۳۸۲ نفر از هنرمندان استان‌های خراسان جنوبی خراسان رضوی، خراسان شمالی، کرمان و جنوب کرمان، سیستان و بلوچستان به دبیرخانه اثر ارسال کردند، افزود: برخی از شرکت‌کنندگان مشترکاً در دو یا سه بخش گروه نوازی، تک‌نوازی و آواز شرکت کرده بودند.

فرخنده با یان اینکه ۴۳ گروه موسیقی از این استان‌ها به دبیرخانه جشنواره اثر ارسال کردند، گفت:  طی این جشنواره ۶۰ اثر موسیقیایی تولید می‌شود و ۱۰۰ هنرمند موسیقی مقامی نیز تربیت خواهد شد.

وی به بخش آموزش رایگان در این جشنواره منطقه‌ای موسیقی مقامی اشاره کرد و یادآور شد: در پایان دوره آموزشی ۲۰ نفر افراد منتخب این دوره‌ها با معرفی اساتید در اختتامیه جشنواره قطعه‌ای را اجرا خواهند کرد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی با تشریح طرح‌های قرارگاه شهید آوینی اظهار کرد: ۲۴ طرح به دبیرخانه قرارگاه استانی شهید آوینی ارسال و بررسی شد که در نهایت چهار طرح مورد حمایت قرارگاه مرکزی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی قرار گرفت.

وی به اجرای طرح قرآنی ۳۱۳ با همت ستاد کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد استان و موسسه قرآنی تسنیم ذکر اشاره کرد و گفت: تربیت ۳۱۳ حافظ قرآن، برگزاری کارگاه‌های توانمندسازی صوت و لحن و ۵۰ کرسی تلاوت قرآن در شهرستان‌های مختللف از چشم‌اندازهای طرح قرارگاه شهید آوینی در استان است.

فرخنده با اشاره به اجرای طرح «جوانه‌ها» در قالب قرارگاه شهید آوینی ادامه داد: در همین راستا تربیت ۵۰۰ کنشگر فرهنگی با محوریت دانش‌آموزی در سطح مدارس استان با عنوان «رواق»، تربیت ۱۰۰ کنشگر جدید رسانه‌ای و تربیت ۱۰۰ هنرمند تئاتر شبستان در دستور کار است.

فرخنده بیان کرد: طرح «خاوران» نیز با توجه به پیشینه و قدمت خراسان جنوبی و بخصوص وجود مفاخر و مشاهیر بزرگی در حوزه فرهنگی، دینی و هنری با برگزاری بزرگداشت دو شخصیت آیت الله تهامی و ابن حسام خوسفی مورد تایید و حمایت قرارگاه شهید آوینی وزارتخانه قرار گرفت.

وی با بیان اینکه کنگره ملی ابن حسام خوسفی در سه بخش علمی و پژوهشی، فرهنگی و هنری و بخش اختتامیه در دستور کار است، افزود: ۲۳ عنوان مقاله در قالب کتاب چاپ می‌شود و تصویرسازی ۳۰ اثر از اشعار ابن حسام خوسفی و ۲۰۰ اثر خوشنویسی از اشعار این شاعر آیینی توسط هنرمندان برجسته استان تولید خواهد شد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی با اشاره به اینکه برگزاری کارگاه تربیت ۱۸۰ شاعر آیینی در قالب این طرح در دستور کار است،  ادامه داد: در بخش فرهنگی کنگره ملی ابن حسام خوسفی تا پایان شهریور ماه شاهد برگزاری جشنواره ملی شعر آیینی خواهیم بود.

فرخنده با بیان اینکه اختتامیه این کنگره ملی ۲۸ آبان ماه امسال همزمان با سالروز وفات ابن حسام خوسفی برگزار می‌شود، در ادامه گفت: با توجه به اینکه خردادماه سال آینده شصتمین سال رحلت آیت الله تهامی است که اختتامیه بزرگداشت این عالم ربانی سال آینده خواهد بود.

وی ادامه داد: اما رویدادهای اولیه بزرگداشت آیت الله تهامی در استان آغاز شده و اولین برنامه فرهنگی و هنری در هفته نخست مهر ماه به میزبانی مسجدی که مقبره این عالم ربانی در آن قرار دارد، برگزار می‌شود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی با بیان اینکه اجرای چهار طرح فاخر فرهنگی و هنری و قرآنی در قرارگاه شهید آوینی استان در دستور کار است در پایان مجموع اعتبارات این قرارگاه استانی را ۶ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان اعلام کرد.

 

انتهای خبر/10

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از