حالت تاریک
کارشناس مذهبی خبر داد:

رسالت زنان برای حضور در جامعه اسلامی

رسالت زنان برای حضور در جامعه اسلامی

کارشناس مذهبی راه حضور موفق خانم در صحنه اجتماع را الگو گرفتن از حضور مقتدرانه حضرت زینب سلام الله علیها در صحنه کربلا دانست.

طاهره روستا کارشناس مذهبی در گفتگو با خبرنگار خاورستان، اظهارکرد: نقش زنان از همان ابتدای حرکت امام حسین علیه‌السلام که از مدینه خارج شدند بسیار پررنگ و تاثیرگذار بود.

وی خاطرنشان‌کرد: پیامبربزرگ اسلام (ص) پیش‌گویی کرده بودند که امام حسین علیه‌السلام سفری خواهد داشت که منجر به شهادت ایشان می‌شود اطرافیان امام حسین علیه‌السلام نگران بودند که چرا امام تصمیم به ترک مدینه گرفته‌اند و نکند این همان سفری است که پیامبر (ص) آن را پیش‌گویی کرده‌اند به امام حسین علیه‌السلام گفتند «به این سفر نروید و ایشان فرمودند این یک تکلیف است» و به ایشان گفتند «خانم‌ها را نبرید و ایشان فرمودند خداوند دوست دارد خانم‌ها را اسیر ببیند».

برای زنان در جریان عاشورا رسالتی دیده شد

کارشناس مذهبی ادامه‌داد: همان‌طور که قرار بود در جریان عاشورا که امام حسین علیه‌السلام اسلام را حفظ کند و برای خانم‌ها از طرف خداوند سهم و رسالتی در این قیام دیده شده بود و به فرمایش شیخ جعفر شوشتری «اگر امام حسین علیه‌السلام یک میدان نبرد داشت؛ حضرت زینب (س) دو میدان نبرد داشت یکی در مجلس ابن زیاد و یکی در مجلس یزید بود».

روستا افزود: اگر امام حسین علیه‌السلام با شمشیر، اسب و عمامه رسول خدا (ص) و با افتخار به میدان نبرد آمد و در مقابل دشمن حاضر شد؛ حضرت زینب سلام‌الله علیها بدترین لباس‌ها تنش بود.

وی خاطرنشان‌کرد: اسلام نه تنها زن را ترد نمی‌کند و برای زن در اجتماع سهمی قائل  است بلکه قیام عاشورا که ما معتقد هستیم که به قول شاعر"کربلا دانشگاه و شاگرد 72 تن"؛ است نقش مهمی برای زنان دارد.

باید از نقش زنان در عاشورا برای حضور در جامعه الگو گرفت

کارشناس مذهبی تاکیدکرد: از قیام عاشورا می‌توان درس گرفت که خانم‌ها سهمی در جامعه دارند و نمی‌توانند از اتفاقاتی که در جامعه رخ می‌دهد فاصله بگیرند و درصحنه سیاست باید خانم‌ها مداخله کنند که بعد از پیروزی انقلاب نیز شاهد این مهم هستیم.

روستا به چگونگی نحوه حضور خانم در صحنه اجتماعی و سیاسی اشاره کرد و گفت: باید به یک روز عاشورا سال 61 هجری قمری نگاه کنیم متوجه می‌شویم که امام حسین علیه‌السلام به خانم‌های حرم سفارش کردند تا زمانی که من زنده هستم حق بیرون آمدن از خیمه را ندارید و خود امام نیز در حین نبرد به طور مدام به جلوی قیام حرم می‌آمدند و با صدای بلند "لااله الا الله و الله اکبر" می‌گفتند تا خانم‌های حرم خاطر جمع شوند که امام زنده هستند.

وی اضافه‌کرد: حضرت زینب سلام الله علیها بر سر جنازه پسرانشان نیامدند تا مبادا برادرنشان خجالت بکشد که پسرانتان بخاطر من شهید شده‌اند از این رو حضرت زینب سلام الله علیها فقط زمانی که حضرت علی اکبر علیه‌السلام شهید شدند بخاطر شخصیت و جایگاه خاص ایشان و برای تسلی دل امام حسین علیه‌السلام از خیمه بیرون آمدند.

حضرت زینب (س) قهرمان کربلا شد

کارشناس مذهبی بیان‌کرد: بعد از شهادت امام حسین علیه‌الاسلام و زمانی که ضرورت اقتضا کرد که حضرت زینب سلام‌الله علیها حضور داشته باشند به‌قدری این حضرت با اقتدار حضور پیدا کرد که به قول «زینب بنت الشاطی نویسنده خارجی از حضرت زینب سلام الله علیها به‌عنوان قهرمان کربلا یاد می‌کند» که در زمانی که ضرورتی نداشت مردهای بیگانه او را ندیدند و زمانی که ضرورت پیدا کرد به صحنه آمدند.

روستا افزود: حضرت زینب سلام الله علیها با حفظ عفاف و حجاب با وجود این‌که خانم و سرشار عاطفه بودند و در چنین مصیبتی که شب شام غریبان آن شب سنگینی برای اهل بیت علیه‌السلام بود ایشان تمام عواطف را مدیریت کرد و با اقتدار به روشنگری پرداخت چراکه امام سجاد علیه‌السلام به اذن الهی بیمار بودند.

وی اضافه‌کرد: خانمی که در جریان عاشورا هیچ محرمی برایش نمانده است از طرف دشمن تحقیر و تهدید می‌شد در عین حال به قدری با حجاب و عفاف مدیریت کرد که قهرمان کربلا شد و این چنین نقشی را به تصویر کشاندند.

راه حضور موفق خانم در اجتماع الگو گرفتن از حضرت زینب (س) است

کارشناس مذهبی راه حضور موفق خانم در صحنه اجتماع را الگو گرفتن از حضور مقتدرانه حضرت زینب سلام الله علیها عنوان کرد و گفت: اگر می‌خواهیم با حضورمان به اجتماع ضربه‌ نزنیم و ضربه نخوریم و یک کنش‌گر فعال در صحنه جامعه باشیم راه آن حضور در جامعه با رعایت حجاب و عفاف است.

روستا بیان‌کرد: سهم و نقشی که اسلام برای زن قائل است هیچ کدام از مکاتب فکری این‌گونه نیستند اکثر مکاتب زن را به‌عنوان موجودی که جنس آن اهمیت دارد می‌شناسند و به جامعه کشاندند اما اسلام زن را به جامعه آورد که حضور یک زن تاثیر بیشتری از یک مرد دارد و جامعه شناسان غربی نیز به این اقرار کرده‌اند که اگر می‌خواهیم یک جامعه را به دست بگیرید باید زن‌های یک جامعه را به دست بگیرید چراکه زن‌ها در جایگاه تاثیرگذاری قرار گرفته‌اند.

 وی تاکیدکرد: زن یک نقشی که بتوان از آن دفاع کرد، تاریخ را تحت الشعاع قرار بدهد و به‌عنوان یک عنصرفعال نقش خود را ایفا بکند نقشی است که اسلام برای زن به تصویر کشانده است.

انتهای خبر/ 5

 

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از