حالت تاریک
  • پنج‌شنبه, 1403/11/11 شمسی | 2025/01/30 میلادی
آیا مایل به نصب وب اپلیکیشن خاورستان | khavarestan هستید؟
رسول خدا کامل‌ترین الگو برای سعادت بشریت
کارشناس مسائل مذهبی عنوان کرد:

رسول خدا کامل‌ترین الگو برای سعادت بشریت

کارشناس مذهبی گفت: رسول خدا نمونه عالی‌ترین اخلاق، رفتار و گفتار بودند و سنت و سیره آن حضرت برای همه انسان ها و به خصوص مسلمانان الگویی پسندیده است و مردم با پیروی از این الگو می‌توانند به سعادت دنیا و آخرت برسند.

حجت‌الاسلام احمد نجمی‌پور با تبریک ۲۷ رجب سالروز بعثت پیامبر اکرم (ص) که بالاترین عید مسلمانان است به خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «خاورستان»، گفت: رسول خدا از کودکی تا زمانی که به ملکوت اعلی پر کشید، نمونه عالی‌ترین اخلاق، رفتار و گفتار بودند و سنت و سیره آن حضرت برای همه انسان‌ها و به خصوص مسلمانان الگویی پسندیده و بر همه ماست، ابعاد وجودی ایشان را بشناسیم و به حضرتش اقتدا کنیم.

به گفته وی در قرآن کریم آیات بسیاری درباره اخلاق فردی، خانوادگی، سیاسی، نظامی، اقتصادی، اجتماعی و همچنین آداب زندگی رسول اکرم صلی الله علیه و آله وجود دارد.

کارشناس مذهبی با اشاره به ویژگی‌های پیامبر در قرآن گفت: رسول خدا اسوه حسنه: «لَقَدْ کَانَ لَکُمْ فِی رَسُولِ اللَّهِ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ لِّمَن کَانَ یَرْجُو اللَّهَ وَ الْیَوْمَ الْآخِرَ وَ ذَکَرَ اللَّهَ کَثِیراً» پیامبر اسوه حسنه بودند. اسوه یعنی سر مشق و مقتدا. اسوه سه مرتبه در قرآن آمده است. دو مرتبه در مورد حضرت ابراهیم علیه السلام و یک مرتبه در مورد پیامبر صلی الله علیه و آله در سوره احزاب. که این آیه پیامبر را به عنوان انسانی کامل که نیکو‌ترین سر مشق و الگو است، معرفی می‌کند.

حجت‌الاسلام نجمی‌پور ادامه داد: ایشان بهترین الگو در همه امور هستند در ایمان و اخلاص، در زهد و تقوی، در صبر و استقامت، در توکل و فداکاری، در شجاعت و دلاوری، در نظم و نظافت، در عبادت و خودسازی و خلاصه در تمام اعتقادات، کردار و گفتار کامل‌ترین سر ۰مشق برای انسان‌های جهان هستند و مردم با پیروی از این الگوی نیکو می‌توانند به سعادت دنیا و آخرت برسند.

وی خلق عظیم پیامبر صلی الله علیه و آله را دیگر ویژگی پیامبر بیان کرد و افزود:«وَ إِنَّکَ لَعَلی خُلُقٍ عَظِیمٍ» در این آیه خداوند خلق بی‌مانند پیامبر را با صفت «عظیم» می‌ستاید و او را کانون عالی‌ترین صفات انسانی معرفی می‌کند و می‌فرماید تو کانون محبت و عواطف و سرچشمه رحمت الهی هستی. کفار آزارت می‌دهند و تو آنها را انذار می‌دهی. ناسزایت می‌گویند و تو برای آمرزش آنها دست به دعا بر می‌داری. بر تو سنگ می‌زنند و خاکستر بر سرت می‌ریزند و تو هدایت آنها را طلب می کنی.

اسوه صبر و استقامت 

کارشناس مذهبی با اشاره به این که پیامبر اکرم اُسوه صبر و استقامت است گفت:صبر جمیل هدایت مردمی که در میان آنها افرادی لجوج، ناآگاه، مغرض و متعصب وجود دارد همیشه با مشکلات و رنج‌های فراوان همراه است زیرا آنها دائم مشغول توطئه و کارشکنی هستند.

به گفته حجت‌الاسلام نجمی‌پور تحمل این مشکلات پایداری و صبری عظیم نیاز دارد زمانی که رسول اکرم صلی الله علیه و آله دعوت خود را آغاز کرد، آزار و اذیت مخالفان هم از هر سو آغاز شد گاهی وجود مقدس آن حضرت را سنگسار می‌کردند، آن چنان که بدن مبارکش مجروح می شد.

وی ادامه داد: زمانی خاکستر و احشاء شتر بر سرش می‌ریختند، گاه ساحر، دیوانه و شاعر خطابش می‌کردند، مدتی او و یارانش را در محاصره قرار دادند و زمانی هم کمر به قتل بستند. امّا پیامبر صلی الله علیه و آله همه دشواری ها و ناملایمات را با توکل بر خدا و استقامت تحمل کرد و در آیاتی از قرآن به پیامبر اکرم فرمان می‌رسد که در انجام رسالت خود و عمل به دستورات خدا و تحمل آزار مخالفان، صبر و شکیبایی پیشه کند.

وی به چهار خصوصیّت پیامبر صلی الله علیه و آله در آیه «لَقَدْ جَاءکُمْ رَسُولٌ مِّنْ أَنفُسِکُمْ عَزِیزٌ عَلَیْهِ مَا عَنِتُّمْ حَرِیصٌ عَلَیْکُم بِالْمُؤْمِنِینَ رَؤُوفٌ رَّحِیمٌ؛ هر آینه پیامبری از خود شما، بر شما مبعوث شد، هر آنچه شما را رنج می دهد بر او گران می اید، سخت به شما دلبسته است و با مؤمنان رئوف و مهربان است.» اشاره کرد و افزود: از جنس خود مردم(رَسُولٌ مِّنْ أَنفُسِکُمْ)، رنج و ناراحتی مردم بر او سخت ناراحت کننده است.(عَزِیزٌ عَلَیْهِ مَا عَنِتُّمْ)، علاقمند به مردم (حَرِیصٌ عَلَیْکُم) و رئوف و مهربان نسبت به مؤمنان.(بِالْمُؤْمِنِینَ رَؤُوفٌ رَّحِیمٌ) از جمله این ویژگی‌ها است.

۶ ویژگی خاص

این کارشناس مذهبی هم چنین به شش ویژگی پیامبر صلی الله علیه و آله در یک آیه قرآن هم اشاره‌ای داشت و تصریح کرد: «فَبِمَا رَحْمَةٍ مِّنَ اللّهِ لِنتَ لَهُمْ وَ لَوْ کُنتَ فَظّاً غَلِیظَ الْقَلْبِ لاَنفَضُّواْ مِنْ حَوْلِکَ فَاعْفُ عَنْهُمْ وَ اسْتَغْفِرْ لَهُمْ وَ شَاوِرْهُمْ فِی الأَمْرِ فَإِذَا عَزَمْتَ فَتَوَکَّلْ عَلَی اللّهِ إِنَّ اللّهَ یُحِبُّ الْمُتَوَکِّلِینَ؛ به سبب رحمت خداست که تو با آنها این چنین خوشخوی و مهربان هستی. اگر تند خو و سخت دل می‌بودی از گرد تو پراکنده می شدند.

پس بر آنها ببخشای و برایشان آمرزش بخواه و در کارها با ایشان مشورت کن و چون قصد کاری کنی بر خدای توکل کن، که خدا توکل کنندگان را دوست دارد.»

حجت الاسلام نجمی‌پور تصریح کرد: مهربانی و نرمش با مردم، پرهیز از خشونت، عفو و بخشش خطاکاران، طلب مغفرت برای خطا کاران، مشاوره و هم فکری با مؤمنان و  قاطعیت در انجام تصمیمات و توکل بر خدا از جمله این ویژگی‌ها است.

وی به این نکته هم اشاره کرد:در روایات وارد شده است که امام حسین علیه السلام به نقل از پدرش، پیامبر را چنین توصیف می کند: او همیشه خندان بود و اخلاق نرمی داشت و تندخو نبود، فحش و ناسزا از او سر نمی زد،از کسی عیب نمی گرفت، کسی را بی‌مورد مدح نمی‌کرد و نسبت به چیزی که مورد علاقه‌اش نبود با اغماض برخورد می‌کرد.

وی اظهار کرد: در سنن النبی به نقل از مکارم الاخلاق طبرسی نقل شده که آن حضرت هرگز از کسی انتقام نگرفت، بلکه کسانی را که به وی بدی کرده بودند، مورد عفو قرار می‌داد او پیامبر دلسوزی برای مسلمانان بود.

عبادت و تهجد 

کارشناس مذهبی عبادت و تهجّد را از دیگر ویژگی‌های پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله برشمرد و افزود: خداوند، رسول اکرم صلی الله علیه و آله را به شب زنده داری امر فرمود تا از این طریق به مقام محمود دست یابد. قرآن در سوره اسراء می فرماید:«وَ مِنَ اَللَّيْلِ فَتَهَجَّدْ بِهِ نٰافِلَةً لَكَ عَسىٰ أَنْ يَبْعَثَكَ رَبُّكَ مَقٰاماً مَحْمُوداً» مفسران مسلمان مقام محمود را جایگاهی عالی دانسته‌اند که خدا به سبب تهجّد  (شب‌خیزی و خواندنِ نماز شب) به پیامبر (ص) عطا کرده است.

 نجمی پور ادامه داد: درباره معنای مقام محمود، اقوالی میان عالمان وجود دارد که مقام شفاعت در همه آنها مشترک است و بسیاری از مفسران شیعه و سنی، با استفاده از روایات، مقام محمود را همان مقام شفاعت می‌دانند. از جمله بر پایه روایتی، پیامبر(ص) منظور از مقام محمود در آیه ۷۹ سوره اسراء را همان مقامی دانسته که در آن برای امتش شفاعت می‌کند.

به گفته وی یا در روایتی که از امام باقر(ع) یا امام صادق(ع) در تفسیر آیه مذکور نقل شده، مقام محمود به شفاعت تفسیر شده است. گروهی از مفسران، از این مقام، به شفاعت کبرا یاد کرده‌اند. در مقام محمود تمامِ جمال و کمال وجود دارد و این مقام به طور مطلق و بدون قید و شرطی به پیامبر(ص) داده شده است به این معنا که هر حمدی که از هر حامدی به هر محمودی تعلق گیرد مربوط به او است. 

وی ادامه داد:اشراف بر مخلوقات و گروهی از مفسران، مقام محمود را مقامی می‌دانند که پیامبر(ص) در آن مقام، بر همه مخلوقات اشراف دارد و هر چه -از جمله شفاعت- بخواهد، خدا به او می‌دهد در تفسیر نمونه، این احتمال نیز مطرح شده که مقام محمود همان نهایتِ قرب به پروردگار باشد که یکی از آثارش شفاعت کُبرا است.

به گفته وی در کیفیت نماز شب آن حضرت آمده است که، پیامبر آب وضو و مسواک خود را از قبل مهیا می‌فرمود و مانند یک رزمنده سنگرنشین، خواب ممتد و طولانی نداشت، آن حضرت پس از خوابی کوتاه بیدار می‌شد و چهار رکعت نماز می‌خواند و سپس قدری می‌خوابید و دوباره برمی‌خاست و به همین ترتیب عمل می کرد.

به گفته وی ایشان هر بار که بیدار می شد به آسمان نگاه می‌کرد و این آیات را تلاوت می کرد: «إِنَّ فِي خَلْقِ اَلسَّمٰاوٰاتِ وَ اَلْأَرْضِ وَ اِخْتِلاٰفِ اَللَّيْلِ وَ اَلنَّهٰارِ لَآيٰاتٍ لِأُولِي اَلْأَلْبٰابِ ...» این گونه آیات هم انسان را به تفکر در نظام آفرینش تشویق کرده و در ضمن با بیان برخی اوصاف فرزانگان، دیگران را هم به فرزانه شدن ترغیب می‌کند و هم هدف دارای نظام خلقت را گوشزد می‌کند و هم روش نیایش در پیشگاه خداوند را برای امن از عذاب دوزخ به سالکان می‌آموزد. 

به گفته وی شب زنده‌دار واقعی کسی است که عبادت عملی او با عبادت فکری وی هماهنگ باشد از این رو پیامبر گرامی که بر اساس آیه سوره اسراء شب زنده دار بود، بر اساس آیات سوره آل عمران، تفکر در معارف را با شب زنده داری توأم کرد.

ساده‌زیستی

کارشناس مذهبی ساده زیستی و وارستگی از دنیا را از دیگر ویژگی‌های رسول گرامی اسلام صلی الله علیه و آله برشمرد و ادامه داد: ایشان امور زندگی خود را همانند مسایل عبادی بر اساس توجه به قرآن تنظیم می‌کرد بی توجهی به مظاهر دنیا و بی رغبتی به آنها نشانه توجه تام رسول اکرم صلی الله علیه و آله به معارف قرآن است.

نجمی‌پور افزود:از جمله آیاتی که به این مطلب اشاره دارد آیه «فَلاٰ تُعْجِبْكَ أَمْوٰالُهُمْ وَ لاٰ أَوْلاٰدُهُمْ» دارایی‌ها و فرزندان کفار و متکاثران دنیا تو را به شگفت در نیاورد زیرا خدای سبحان عده‌ای را با مال و فرزند که فتنه‌اند عذاب می‌کند. پس، اگر کسی به متاعی یا مقامی نایل شود ناچار است بر اثر علل طبیعی مانند مریضی و کهنسالی و مرگ و یا علل سیاسی و اجتماعی آن را به دیگری بسپارد و با ساده زیستی راه مستقیم به آسانی طی خواهد شد از این رو رسول اکرم صلی الله علیه و آله فرمود:«نَجَی المُخِفُّونَ» سبکباران بهتر به مقصد می‌رسند و اهل نجات‌اند.

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از

  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.