حالت تاریک
با اجرای پویش ملی سلامت شناسایی شد؛

۹هزارنفر مشکوک به فشارخون و دیابت در خراسان‌جنوبی

۹هزارنفر مشکوک به فشارخون و دیابت در خراسان‌جنوبی

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: اجرای پویش ملی سلامت در خراسان جنوبی، منجر به شناسایی ۹ هزار و ۵ نفر مشکوک به بیماری پرفشاری خون و دیابت در این استان شد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «خاورستان»، سید محمد موسوی میرزایی روز دوشنبه اظهار کرد: پویش ملی سلامت از ۲۰ آبان امسال در استان آغاز شد و تا ۳۰ دی‌ماه ادامه داشت که ۷۲.۱۷  درصد جمعیت هدف خراسان جنوبی غربالگری شدند.

وی ادامه داد: غربالگری انجام شده در قالب طرح پویش ملی سلامت نشان داد که ۹۰۱ نفر فشارخونی و ۲۴۴ زیر۴۰‌ سال در خراسان جنوبی بیمار دیابتی هستند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند از غربالگری ۳۷۷ هزار و ۳۷۷ نفر در استان خبر داد و بیان کرد: در غالب طرح پویش ملی سلامت ۶ هزار و ۵۵ نفر معادل ۱.۵۹ درصد بیمار مشکوک به فشارخون بالا و ۲ هزار و ۹۵۰ نفر معادل ۷۸ صدم درصد نیز مشکوک به دیابت بودند.

موسوی میرزایی اظهار کرد: مردم شهرستان‌های درمیان و خوسف به ترتیب با ۹۰.۶۷ درصد و ۹۰.۲۳ درصد بیشترین میزان مشارکت و بیرجند با ۵۵.۷۹ درصد کمترین میزان مشارکت در این طرح را داشتند.

وی ادامه داد: همچنین طرح پویش ملی سلامت در قاین ۷۰.۷۲ درصد، زیرکوه ۸۶.۴۴ درصد، طبس ۷۶.۶۱، نهبندان ۸۰.۲۴ ، بشرویه ۸۴.۱۵، فردوس ۸۲.۱۲، سربیشه ۸۲.۴۹ و سرایان ۷۴.۷۴ درصد محقق شد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند عنوان کرد: پویش ملی سلامت با محوریت غربالگری دیابت و پرفشاری خون در سراسر کشور اجرا شد و جامعه هدف به طور رایگان آزمایش‌های لازم را انجام دادند.

وی اضافه کرد: مهمترین هدف این برنامه، شناسایی افراد مبتلا به دیابت و فشار خون و مداخله برای پیشگیری از بیماری‌های ثانویه در این افراد تعیین شده بود.

موسوی میرزایی همچنین از آغاز اجرای پویش ملی اطلاع‌رسانی تغذیه سالم در استان خراسان جنوبی خبر داد و گفت: اصلاح شیوه زندگی بویژه عادت غذایی مردم یک راهکار اساسی برای پیشگیری از بیماری‌های غیرواگیر است و آموزش مردم در زمینه رژیم غذایی مناسب، اولین قدم مثبت برای پیشگیری از این بیماری‌ها محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: در همین راستا «پویش ملی سلامت، اطلاع رسانی تغذیه سالم» از اول تا ۱۵ بهمن برگزار می‌شود که هفته اول موضوع نمک و شعار« انتخاب همه، نمک کم، اما تصفیه شده یددار» و هفته دوم موضوع لبنیات و شعار« از کودکی تا پیری، لبنیات دوست سلامتی» است.

منبع: ابرنا

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از