کارشناس مذهبی خراسانجنوبی عنوان کرد؛
فاطمه الزهرا (س) ؛ اسوه برای تمامی بشریت
استاد حوزه و دانشگاه گفت:حضرت فاطمه زهرا (س) الگو و اسوهای برای همه مردم دنیا هستند و توجه به سیره زندگی ایشان و رویکرد این بانوی بزرگ در طول زندگی چراغی روشن بر کسانی که سعادت دنیا و آخرت را طلب میکنند.
حجتالاسلام سید مسعود موسوی رستگار به خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «خاورستان»، گفت:اگرچه عمر این بانوی بزرگوار بسیار کوتاه بود، اما در همین زمان کوتاه توانستند رویکردی را در پیش بگیرند که به عنوان برترین شیوه زندگی در نظر قرارگرفته شود.
به گفته وی پرداختن به ابعاد شخصیتی صدیقه نساء عالمیان سلام الله علیها از این جهت مهم است که آن حضرت مانند انبیا و اولیای دیگر علیهم السلام اسوه جوامع بشری هستند.
استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: همان طوری که پیغمبر و امام اسوه هستند و برای تمام افراد جامعه اعم از زن و مرد زنان با فضیلت عالم هم اسوهاند برای همه افراد ملّت و همانطوری که امیرالمؤمنین(سلام الله علیه) اسوه است و امام است هم برای زنها هم برای مردها، فاطمه زهرا(سلام الله علیها) هم ولیّ خدا است (هم برای زنها و هم برای مردها) ، آن حضرت انسان نمونه است و اسوهٴ انسانها، اعم از زن و مرد است.
حجت خدا بر حجج الهی
موسوی ادامه داد: اینکه وجود مبارک معصوم میفرمایند که ما حجّت بر مردم هستیم و بانوی دو عالم حجّت خدا است بر ما؛ چون او واسطه فیض است و این علومی که در مُصحف فاطمه سلام الله علیها است به وسیله آن سیده نساء عالمیان به ائمه بعدی رسیده است.
به گفته وی،حتی وجود مبارک علیبنابیطالب (سلام الله علیه) در بعضی از مسائل فقهی و حقوقی به گفتار فاطمه سلام الله علیها استدلال میکند: فاطمه چنین گفته است! اگر مطلبی از فاطمهٴ زهرا(سلام الله علیها) برسد، این «حجّت الله» است و در حجیت، عصمت، شرط است و نه امامت.
وی اظهار کرد: بنابراین اگر کسی امام نبود، ولی معصوم بود حرف او هم در اصول حجّت است، هم در فروع حجّت است، هم در فقه حجّت است، هم در حقوق حجّت است.
موسوی خاطر نشان کرد: برای این بانو مقامهای بسیاری است، که علیبنابیطالب (سلام الله علیه) به سخن او استناد کند و استدلال کند، بگوید «فاطمه چنین فرموده است»، این میشود «حجة الله». اینکه وجود مبارک امام صادق (علیه السلام) از درجات بهشت خبر میدهد، وقتی از آن وجود مبارک سؤال میکنیم این مطالب که در قرآن کریم نیست از کجا میگویید در قیامت چنین است و چنان؟ میگوید «مادرمان گفته است». این میشود «حجّة الله»؛ «نحن حجج الله علی الخلق و فاطمة» که مادر ما هست «حجة الله علینا».
وی ادامه داد: این مقام برای آن بانو به حدی است که موارد دیگری که حالا وجود مبارکش در شب زفاف آن پیراهن عروسی خود را به یک زن سالمند داد، اینها مقام به حساب نمیآید.
استاد حوزه و دانشگاه تاکید کرد: مقام فاطمه زهرا( سلام الله علیها) را امام بهتر از دیگران درک میکند، و سلمان بعد از امام بهتر از دیگران درک میکند، کارهایی که ائمه(علیهم السلام) داشتند یک سلسله کارهای عادی بود که همه میفهمیدند، و یک سلسله کارهای غیبی و ملکوتی بود که هر چه را آنها میخواستند مردم میفهمیدند؛ نه هر چه را مردم بخواهند.
موسوی ادامه داد:مگر جریان قرائت قرآن و قرآن خواندن وجود مبارک حسینبنعلی(سلام الله علیهما) را همه شنیدند؟ هر که را خود حضرت میخواست شنید. در جریان فاطمه زهرا(سلام الله علیه) هم همین طور بود. شما جریان اینکه وجود مبارک فاطمه(سلام الله علیه) علیبنابیطالب (سلام الله علیه) را با آن وضع دید گفت دست بردارید از پسر عموی من؛ ادب را در همه موارد رعایت میکرد، نگفت از شوهرم، فرمود: «خلوا عن ابن عمی»، دست بردارید از پسر عموی من وگرنه سرم را برهنه میکنم و نفرین میکنم، مگر همه دیدند ستون مسجد میلرزد؟!.
به گفته وی سلمان میگوید: وقتی این سخن را فاطمه(سلام الله علیها) گفت من دیدم ستونهای مسجد برخاست، گرد و خاکی بلند شد، اما مگر همه دیدند؟! اگر همه میدیدند که برمیگشتند. تازه این دید سلمان بود؛ آنچه را که وجود مبارک علیبنابیطالب دید، سلمان هم ندید.
وی ادامه داد: وقتی فاطمه(سلام الله علیها) آن جمله را فرمود، وجود مبارک علیبنابیطالب به سلمان(رضوان الله تعالی علیه) فرمود: سلمان! دریاب فاطمه را؛ من میبینم دو طرف مدینه دارد میلرزد! سخن از ستون نیست، و این علی(علیه السلام) را میخواهد.
وی تصریح کرد: این همه افراد بودند مگر آنها دیدند؟ آنها که اطراف مدینه بودند مگر زمین لرزه حس میکردند؟! تا چه کسی بخواهد و تا چه کسی را بخواهند. امام علی (علیه السلام) فرمود: «والله»، قسم به خدا، اگر فاطمه (سلام الله علیها) این تصمیمی که دارد عمل بکند، مدینه فرو میرود، این مقام است.پس آن طوری که علیبنابیطالب، فاطمه را میشناسد(سلام الله علیهما) حتی سلمان هم نمیشناسد؛ هر چند آن چشم ملکوتی دارد، دیگران هم نمیشناسد.
به گفته وی حالا با این مقام بیایند درب به پهلو بزنند، آتش بیاورند و بگویند «بیایید بیرون» وگرنه خانه را آتش میزنیم و آن حضرت بین در و دیوار باشد!!
امیرالمؤمنین علی علیهالسلام بعد از دفن آن حضرت، رو به قبر مطهر پیغمبر(صلّی الله علیه و آله و سلّم) کرد و عرض کرد: یا رسول الله! فاطمه میآید و جریان را یکی پس از دیگری به عرض شما میرساند که ما هر مصیبتی را برای حفظ دین تحمل کردهایم و چیزی را فروگذار نکردهایم.
موسوی افزود: همه جمع شدند که فاطمه را بکوبند؛ چون میدانستند مقام فاطمه(سلام الله علیها) مقامی است که اگر محفوظ بماند، ولایت محفوظ میماند، امامت محفوظ میماند. او را در هم کوبیدند تا ولایت و امامت را زیر سؤال ببرند. همه این مطالب را دخترت با تو در میان میگذارد؛ آنگاه عرض کرد: «اگر من اینجا بنشینم، نه برای آن است که در برابر قضای الهی عاجزم و صابر نیستم و اگر برخیزم و بروم، نه برای آن است که قدرت صبر ندارم»، از کنار قبر فاطمهای که فقط خود اهل بیت(علیهم السلام) میدانند، خداحافظی کرد و از کنار قبر با یک اندوهی برگشت و بچهها را هم با تجلیل از کنار قبرِ مادر به دور برد و به همراه خود به منزل برد.
الگوگیری در خانواده
استاد حوزه و دانشگاه در مورد الگوگیری از حضرت فاطمه سلام الله علیها در زندگی فردی و اجتماعی گفت: برای این که زندگی ما باید شبیه آن بانو باشد خانوادهها باید چند نکته را مد نظر داشته باشند یکی از عمدهترین راههای خوشبختی در زندگی رضایت و خشنودی به قضا و قدر الهی است.
به گفته موسوی آن چنان که حضرت علی (ع) می فرماید: « ان رضیتم بالقضا طالبت عیشکم» اگر به مقدرات الهی راضی شدید زندگی شما شیرین و گوارا میشود و یا در جایی دیگر امام صادق (ع) می فرماید: “نشاط و شادی در پرتو راضی بودن به رضای خدا و یقین به دست می آید و اندوه و غم در شک و ناخشنودی به مقدرات الهی حاصل می شود”
موسوی ادامه داد: انسان سعادتمند انسانی است که بر قدرت لایزال الهی توکل دارد و در انجام هر کاری حتی موفقیت یا شکست در هر امری را خواست خدا میداند و در ابتدای هر کاری می گوید: « بسم الله الرحمن الرحیم» افرادی که چنین دیدگاهی دارند برای انجام کارها در آینده از تکیه کلام « ان شاالله » یعنی اگر خداوند بخواهد استفاده می کنند.
وی اظهار کرد:داشتن تفکر مثبت در زندگی و خوشبینی معقول رمز خوشبختی در زندگی است. منفی نگرها همیشه نیمه خالی لیوان را میبینند. چنین افرادی عینک بدبینی به چشمان خود دارند اشتباهات کوچک را بزرگ میشمارند از کاه کوه می سازند و بدین صورت زندگی را در کام خود و دیگران تلخ می کنند.
وی افزود: اما مثبت نگرها همیشه نیمه پر لیوان را میبینند خطاها و لغزش های دیگران را نادیده میگیرند و با دید مثبت و منطقی با آن ها برخورد میکنند. این قبیل انسانها زندگی را نشاط انگیز میکنند و در سایه شادی و نشاط است که افراد خانواده و حتی جامعه رشد میکنند و به شکوفایی میرسند.
به گفته وی مهربانیها و اظهار محبتهای کوچک بسیار اهمیت دارند و خانواده را به کانونی گرم و صمیمی و با طراوت تبدیل می کنند و چه نیکو گفت امام علی (ع) : در همه حال با همسرت مدارا کن و با او معاشرت نیکو داشته باش تا زندگی ات گوارا و با نشاط باشد.
انتهای خبر/