حالت تاریک
قائم مقام ولی فقیه در خراسان‌جنوبی:

مهار آسیب‌های اجتماعی مهم‌ترین کارکرد مسجد است

مهار آسیب‌های اجتماعی مهم‌ترین کارکرد مسجد است

قائم مقام ولایت فقیه در خراسان‌جنوبی گفت: آن افرادی که با مسجد پیوند دارند از آسیب‌های اجتماعی از جمله فسادها، ظلم‌ها و‌‌.... در امان و پاک هستند .

حجت‌الاسلام نوفرستی در گفتگو با خاورستان در رابطه با تبیین نقش مساجد در تحقق جامعه‌‌اسلامی به معروف‌ترین آیه‌ای که در مورد مساجد نازل شده آیه ۱۸ سوره توبه اشاره کرد که می‌فرماید: «إِنَّمَا یَعْمُرُ مَسَاجِدَ اللَّهِ مَنْ آمَنَ بِاللَّهِ وَالْیَوْمِ الْآخِرِ وَأَقَامَ الصَّلَاةَ وَآتَی الزَّکَاةَ وَلَمْ یَخْشَ إِلَّا اللَّهَ فَعَسَی أُولَئِکَ أَنْ یَکُونُوا مِنَ الْمُهْتَدِینَ؛ مساجد خدا را تنها کسانی آباد می‌کنند که به خدا و روز بازپسین ایمان آورده و نماز برپا داشته و زکات داده و جز از خدا نترسیده‏‌اند پس امید است که اینان از راه‏یافتگان باشند».

قائم مقام ولایت فقیه در خراسان جنوبی با گرامی‌داشت روز جهانی مسجد ادامه داد: کارکرد مسجد در آیات قرآن از جمله آیه اشاره شده به زیبایی و باشرایط آمده است و نقش مسجد در زمانی خواهد بود که اهل مسجد چند خصوصیت داشته باشند ایمان به‌ خدا و ایمان به آخر، به‌دنبال اقامه نماز با آن کارکرد خاص خودش، افرادی که اهل مسجد و نماز هستند به طور قطع از آسیب‌های اجتماعی مصون هستند چون خود قرآن تضمین کرده افرادی که اهل نماز باشند این میزانشان است.

به گفته حجت‌الاسلام نوفرستی اگر نماز ما واقعا نماز باشد چه در بعد فردی، خانواده و اجتماع آن افرادی که با مسجد پیوند دارند از آسیب‌های اجتماعی از جمله فسادها، ظلم‌ها و‌‌.... در امان و پاک هستند و این یکی از مهم‌ترین کارکردهای مسجد است.

وی ادامه داد: همین‌طور یکی از کارکردهای مسجد توجه به بندگان خدا است و اهل مسجد به طور معمول به فکر محرومان، مؤمنان و به دنبال گره گشایی از کار مردم هستند بنابراین در کنار نماز که پیوند با خداوند سبحان است زکات و انفاق به معنای توجه به بندگان خدا مطرح می‌شود.

وی تصریح کرد: افرادی که پیوسته اهل نماز هستند وقتی چند روزی نیستند خود به خود اهالی مسجد می‌پرسند این‌ها کجا هستند بلاخره اگر خانواده‌ای مشکلی داشته باشد بقیه آگاه می‌شوند و بین مؤمنان یک پیوند عمیق ایجاد می‌شود که از آن به ولایت تعبیر شده که بین مؤمنان اهل مسجد برقرار است و به طور قطع این موضوع می‌تواند در پیشرفت و رشد و تعالی جامعه بسیار موثر باشد.

وی تاکید کرد:حتی مساجد می‌توانند در عرصه‌های جهانی و بین‌المللی نقش‌آفرین باشند فقط از خدا هراس داشته باشند و تکیه آن‌ها به خدا باشد و توجه‌شان به خدا و خوف از خدا و ترس از خدا باشد.

 به گفته وی وقتی جامعه‌ای از خدا می‌ترسد براساس روایت امام صادق(ع) که کسی که از خدا بترسد همه از او می‌ترسند و هراس دارند به خاطر ابهت و جایگاهش، عظمت وی در جامعه تاثیر گذار است اما فردی که از خدا نترسد از همه می‌ترسد.

امام جمعه موقت بیرجند ادامه داد: این سنت الهی است که اگر جامعه‌ای اهل نماز باشند و اهل ترس از خدا باشند قدرت‌های جهانی از آن‌ها هراس دارند چون می‌دانند این‌ها به خدا تکیه دارند خدایی که قادر است و همه عالم در اختیار اوست.

به گفته حجت‌الاسلام نوفرستی بلاخره وقتی ما به ذات اقدس الهی تکیه می‌زنیم به طور قطع اقتدارمان و قدرتمندی خودمان را در مقابل دشمنان نشان خواهیم داد و دشمنان هم وقتی مشاهده کنند که امام جامعه ما می‌فرمایند آمریکا هیچ غلطی نمی‌تواند بکند زمانی است که با همین خصوصیاتی که بیان شد ایمان به‌ خدا، قیامت و این که این دنیا منزلگاه ابدي نیست و بهتر است برای آخرت خودم برنامه ریزی کنم و با خدا معامله کنم در آن وجود دارد.

وی اظهار کرد:این حرکت عظیم اربعین که این روزها مشاهده می‌کنید و همه آماده حرکت هستند و عده‌ای زودتر برای موکب‌ها رفتند و عده‌ای هم در حال آماده‌شدن هستند این‌ها همه از برکات مسجد است و به تعبیر مقام معظم رهبری از اربعین که می‌فرمایند یک معجزه نظیر انقلاب بلکه بالاتراست، پیوند مردم با اهل بیت در مسجد با حسين بن علی در مسجد رقم می‌خورد.

وی افزود: امام زمان که واسطه بین ما و خداوند سبحان است این ظرفیت‌ها در مسجد ایجاد می‌شود مشابه باران که یک قطره است که کم‌کم این قطره تبدیل به رود کوچک و وقتی به هم می‌رسد به رودخانه عظیم می‌شود و مؤمنان هم همین طور هستند شاید در یک مسجد کوچک باشند اما وقتی همه مساجد با هم و با نیت الهی آن صفاتی که بیان شد می‌توانند نقش‌آفرین باشند و حرکت عظیمی مانند اربعین را تحقق بخشند.

 

به گفته وی نقش مسجد در دوران دفاع مقدس هم زمانی که مراجعه می‌کنیم رزمندگان ما در پایگاه‌ها و مساجد تربیت شدند و در آن جا انسجام پیدا کردند این موضوع در صحنه‌های مختلف اجتماعی و سیاسی مشهود است در انتخابات و... هم می توان دید.

وی تاکید کرد: انسجام مؤمنین مدیون مسجد و به طور قطع در تعالی جامعه نقش آفرین است و می‌توان زمینه تمدن اسلامی را در مسجد پایه گذاری کرد و آن‌چه مد نظر مقام معظم ولایت است به آن افق بلندی که مد نظر دین ما است و در اسلام امامین انقلاب است دست یابیم.

 

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از