حالت تاریک

ندای‌ملکوتی شب زنده‌داران قدر در مساجدو امامزاده‌های خراسان‌جنوبی

ندای‌ملکوتی شب زنده‌داران قدر در مساجدو امامزاده‌های خراسان‌جنوبی

شب گذشته ندای ملکوتی استغاثه و توبه با ندای الغوث الغوث خلصنا من النار یار رب و بک یا الله، العفو العفو در مصلی، مساجد و امامزاده‌های خراسان‌جنوبی میعادگاه عاشقان درگاه الهی بود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی«خاورستان»، قدر را نمی‌توان یک شب دانست چراکه روشنایی آن بیش از روزهای سال، دل‌های مومنان را نورانی کرده شاید برای همین است که قرآن هم در چنین شبی بر پیامبر مکرم اسلام (ص) نازل شد.

شب قدر، فرصتی برای پیمودن راه صدساله

شب قدر که بر اساس آیات و روایات، فضیلت آن را برابر با هزار ماه می‌دانند، شبی برای رقم خوردن تقدیر و سرنوشت‌ انسان‌ها و فرصتی برای پیمودن راه صدساله در یک شب است.

این شب پرفضیلت که رحمت الهی در آن همچون باران بر سر بندگان سرازیر می‌شود، به صورت دقیق مشخص نیست اما بر اساس بسیاری از روایات، شب قدر یکی از شب‌های نوزدهم، بیستم یا بیست و سوم ماه مبارک رمضان است.

همزمانی شب قدر با شب ضربت خوردن تا شهادت امیرالمومنین علی (ع) موجب شده تا این سه شب، جایگاه ویژه‌ای نزد شیعیان داشته باشند و درهای توبه به سمت شب زنده‌داران باز شوند.

مومنان در این شب‌ها نیز با قلبی آکنده از درد و دستانی لرزان رو به آسمان کرده و با امید به بخشش خداوند تبارک و تعالی، دعای جوشن کبیر را بر لبان جاری سازند و از ته قلب «سُبْحانَکَ یَا لَاإِلٰهَ إِلّا أَنْتَ، الْغَوْثَ الْغَوْثَ، خَلِّصْنا مِنَ النَّارِ یَا رَبِّ» بگویند.

شب گذشته در شب قدر نوزدهم رمضان، نوای الغوث‌الغوث بندگانی که دست به آسمان گرفته و برای حاجات به سوی خداوند سبحان باز شده در جای‌جای استان خراسان جنوبی طنین‌انداز شد.

به عشق مولا آمدند

 در شهر علم و ایمان نیز زن و مرد و پیر و جوان و کودکان خردسال فقط به عشق مولا آمده‌اند و زیرلب می‌گویند یا علی. هر کسی گوشه‌ای در یک مکان مقدسه که دل آنها با پروردگار عالمیان آرام می‌گیرد نشسته است و دست بر تسبیح و بر لب، دعا زمزمه می‌کند یا کافی یا شافی... مگر می‌شود این دست‌ها خالی به سوی زمین برگردد.

در آستان مقدس امامزادگان باقریه(ع) و در جوار شهدا نیز دل حال و هوای دیگری داشت، هر کسی گوشه‌ای نشسته و هر آنچه که می‌توانند در اخلاص و عبادت انجام می‌دهند، مومنان در این شب‌ها، الله را قسم می‌دهند به مومن‌ترین عالمیان تا دعایشان مستجاب شود.

شب‌ زنده‌داران قرآن این کتاب نورانی وحی را بر سر می‌گذارند و نوای بک یا الله در آسمان طنین‌انداز می‌شود و با ذکر توسل رسول الله، علی و فاطمه و اولادش به ایستگاه حسین در کربلا می رسند.

نام حسین که به میان می‌آید اشک بی‌اختیار بر روی گونه‌ها سُر می‌خورد تا عطش دل فرونشاند. با نوای یا باب الحوائج موسی بن جعفر دم می‌گیرند و بر سینه می‌زنند و بر غربت و مظلومیت سبط رسول اکرم اشک می‌ریزند. از همین راه دور کبوتر دل را به حرم منور و نورانی امام رضا (ع) پر می‌دهند و خود را روبه رو ضریح مطهر و پنجره فولاد می‌بینند و دسته جمعی زمزمه می‌کنند «آمده ام ای شاه پناهم بده، خط امانی زگناهم بده. ای حرمت ملجا درماندگان…» و از مشهد الرضا دل‌ها را روانه نجف اشرف  و بارگاه ملکوتی امیرالمومنین(ع) می‌کنند و برای فرج فرزندش دست به دعا بلند می‌کنند.

 شب‌زنده‌داران در شب قدر نوزدهم ماه مبارک رمضان اینگونه با معبود و معشوق یگانه به راز و نیاز پرداختند و خالصانه از درگاه احدیت، رقم خوردن تقدیر نیک، بخشیده شدن گناهان و رحمت و مغفرت را طلب کردند. 

۳۲ امامزاده و بقعه میزبان مراسم احیای شب‌های قدر

معاون فرهنگی اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی گفت: ۳۲ امامزاده و بقعه شاخص استان میزبان مراسم احیای شب‌های قدر است.

حجت‌الاسلام حسین رحیمی افزود: همزمان با شب‌های نوزدهم، بیست و یکم و بیست و سوم ماه مبارک رمضان، بقاع متبرکه و امامزادگان شاخص استان از مراسم احیا میزبانی می‌کنند.

وی گفت: مراسم عزاداری شهادت امیرالمومنین علی (ع) و احیای شب های قدر با دعوت از سخنرانان اعزامی از قم و مبلغین بومی استان همراه با اجرای برنامه‌هایی شامل قرائت دعای جوشن کبیر، تلاوت قرآن کریم، سخنرانی، مداحی و سینه‌زنی و مراسم قرآن به سر با حضور مردم در جوار بقاع متبرکه استان برگزار می‌شود.

معاون فرهنگی اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی در ادامه بیان کرد: در شهرهای بشرویه چهار بقعه، بیرجند پنج بقعه، خضری دو بقعه، خوسف یک بقعه، زیرکوه دو بقعه، سرایان دو بقعه و و سربیشه یک بقعه متبرکه میزبان برگزاری مراسم احیای لیالی قدر هستند.

وی ادامه داد: این مراسم در چهار بقعه متبرکه طبس، دو بقعه فردوس، شش بقعه قاین و سه بقعه متبرکه نهبندان نیز برگزار خواهد شد.

حجت الاسلام رحیمی گفت: مراسم محوری لیالی قدر در بیرجند نیز طی شب های ۱۹، ۲۱ و ۲۳ رمضان ساعت ۲۱ در آستان مقدس امامزادگان باقریه بیرجند برگزار می‌شود.

وی از عموم مردم استان و خانواده‌ها دعوت کرد ضمن حضور در مراسم احیای شب‌های قدر و گرامیداشت شهادت حضرت امیرالمومنین علی(ع) از فرصت بهره‌گیری از رحمت و برکات خداوند متعال در این شب‌های سرنوشت‌ساز استفاده کنند.

مراسم احیای شب قدر همراه با انجام برنامه‌های فرهنگی و مذهبی در مساجد و بقاع متبرکه استان با حضور پرشور مردم و خانواده‌ها در سه شب ۱۹، ۲۱ و ۲۳ ماه مبارک رمضان برگزار می‌شود.

انتهای گزارش/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از