حالت تاریک
گام‌ بلنددولت سیزدهم برای انتقال آب به خراسان‌جنوبی

کام کویرنشینان شیرین از آب دریای عمان می‌شود

کام کویرنشینان شیرین از آب دریای عمان می‌شود

به همت دولت سیزدهم گام های بلندی برای انتقال آب از دریای عمان به خراسان جنوبی برداشته شده و تا سال 1405 کام کویرنشینان را شیرین می کند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی«خاورستان»، اهمیت و ضرورت انتقال آب به خراسان جنوبی از زمانی بیشتر احساس شد که منابع آبی آن روز به روز تحلیل رفت و سال به سال هم با خشک شدن آب منابعی چون چشمه ها، قنات ها و چاه ها نمایان تر شد به طوری که گاهی کف شکنی نیز برای بیرون آوردن آب بیشتر از چاه ها بی نتیجه ماند، در این شرایط انتقال آب از خارج مرزهای استان و در برنامه های کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت مطرح شد که انتقال آن از سد دوستی جزو برنامه های کوتاه مدت و از دریای عمان و خلیج فارس در برنامه های بلند مدت مسوولان و متولیان امر قرار گرفت.

با توجه به بحران خشکسالی و کمبود شدید منابع آب، یکی از راههای اساسی تأمین آب مورد نیاز کشور، شیرین سازی آب دریا و انتقال آن تا نقاط مصرف است به همین دلیل از سال های آغازین دهه 90 طرح شیرین سازی از خلیج فارس آغاز و در سال 1399 فاز اول آن بهره برداری و آب خلیج فارس به استان های کرمان و یزد رسید؛ متعاقب آن مطالعات تأمین و انتقال آب از دریای عمان به استان های سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی و خراسان رضوی آغاز و هم اکنون عملیات اجرائی این طرح ملی از چابهار به سمت استان های شرقی کشور در حال اجرا است.

امید است پس از اجرای طرح، آب مورد نیاز صنایع، معادن و همچنین آب شرب موردنیاز مردم نجیب شرق کشور تأمین و یکی از چالش های بزرگ موجود و پیش رو به صورت قابل توجهی کاهش یابد.


این اقدام مهم هم به همت دولت سیزدهم عملیاتی شد و روایان پیشرفت در دومین تور رسانه ای شان به شهرستان قاینات در جریان اجرای این ابر پروژه زیرساختی و حیاتی از چابهار تا شریف آباد مشهد قرار گرفتند و مطلع شدند که این کلان پروژه اکنون 27 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.


دشت های ممنوعه بحرانی قاینات


محمد محمدی، فرماندار قاینات این طور باب سخن گشود که دشتی که در آن قرار داریم دشت های خضری دشت بیاض و نیمبلوک است و با ابراز تاسف این دشت جزو دشت های ممنوعه بحرانی است. همچنین مجتمع فولاد قاینات که صنعتی پر آبخواه ست و 2 شرکت سهامی زراعی خضری و اسلام آباد نیز در این دشت های ممنوعه بحرانی قرار دارند که استفاده از منابع های آب های زیر زمینی این صنایع پر آب بر سبب شده تا ذخایر سفره های زیر زمینی نیز به شدت کاهش یابد و جوابگوی نیاز نباشد.


مقام عالی دولت در قاینات ادامه داد: دولت برای تامین منابع آبی مورد نیاز صنایع و شرب مردم خراسان جنوبی که با خشکسالی های بیست و سه ساله دست و پنجه نرم می کنند انتقال آب از دریای عمان را به مناطق شرقی کشور در دستور کار قرار دارد.


بازگشایی مسیر سنگان خواف


محمدی به بازدیدی که به تازگی از محل اجرای این ابر پروژه داشته است اضافه کرد: 135 کیلومتر مسیر یعنی از خضری تا معادن سنگان خواف بازگشایی شد و تنها 1.5 کیلومتر آن باقی مانده است و عرض قسمتی هم که کار شده 16 متر است.


به گفته وی با اجرای این پروژه آب مورد نیاز سنگان خواف و فولاد قاینات تامین خواهد شد.


همچنین شاخه ای که از سنگان خواف به فولاد قاینات می آید مسیریابی آن انجام و جبهه ای دیگر هم در روستای روم ایجاد به طوری که فاز طرح انتقال آب در قاینات وارد فاز اجرایی و عملیاتی شده و از پیشرفت فیزیکی خوبی هم برخودار است.


مجید آزاد فر، مدیر صنعت، معدن و تجارت قاینات هم هدف از اجرای ابر پروژه انتقال آب از دریای عمان به استان های خراسان رضوی و جنوبی و سیستان وبلوچستان را تامین آب شرب و صنعت این استان ها بیان کرد و ادامه داد: این کلان طرح عمرانی زیرساختی از پروژه های مسکوتی بود که به همت دولت سیزدهم شرکت این باسکو تشکیل شد و سال 1400 با حمایتی که وزارت صمت و شرکت های زیر مجموعه آن از جمله ایمیدرو انجام دادند وارد فاز اجرا شد.


همچنین در سفری که رئیس جمهوری 19 شهریور سال 1400 به خراسان جنوبی داشت بر موضوع تامین آب خراسان جنوبی در راستای این پروژه تاکید کرد.
به گفته وی با اجرایی شدن این ابر پروژه قرار است 450 میلیون متر معکب آب در سال برای استان های خراسان جنوبی و رضوی و سیستان و بلوچستان از این پروژه تامین شود که سهم خراسان جنوبی 180، خراسان رضوی 120 و سیستان و بلوچستان 130 میلیون متر معکب است.


وی برآورد ارزی این کلان پروژه عمرانی و زیرساختی را نیز 3 میلیارد یورو اعلام کرد.


سید محمود حسن زاده، کاشناس شرکت مهندسی مشاور توس آب و طراح و ناظر ابر پروژه طرح انتقال آب از دریای عمان به شرق کشور هم گفت: ابر پروژه انتقال آب دریای عمان به صنایع شرق کشور به طول حدود هزار و 340 کیلومتر از چابهار شروع و تا شریف آباد مشهد ادامه دارد.


وی با اشاره به پمپاژ آب در یک هد 5 هزار و 670 متر مربعی توسط 15 ایستگاه و احداث 15 مخزن بعلاوه 2 مخزنی که در مسیر انشعاب آب سنگان خواف ادامه داد: انشعابی که به معدن سنگان خواف می رود نیز 135 کیلومتر است و برآورد ریالی انجام شده برای احداث این ایستگاه های پمپاژ و مخازن 135 هزار میلیارد تومان است که از این میزان 45 هزار میلیارد تومان سهم سیستان و بلوچستان، 25 هزار میلیارد تومان سهم خراسان جنوبی و 21 هزار میلیارد تومان سهم خراسان رضوی است و بقیه اعتبار هم برای نصب آب شیرین کن ها، خطوط انتقال آب و نیروگاهی که بابت پروژه باید احداث شود است.


وی سایز لوله ای که در این مسیر نصب می شود را 2 هزار و 200 میلی متری فولادی و دبی آب را هم 8 متر مکعب در ثانیه اعلام کرد و اظهارداشت: این 8 متر مکعب در ثانیه از ابتدای تا انتهای خط که شریف آباد مشهد است یکی است.


همچنین از 135 کیلومتر انشعاب معدن سنگان خواف همه بستر مسیر انجام و فقط 1.5 کیلومتر باقی مانده که پیش بینی می شود تا یک و ما و نیم آینده به اتمام برسد.


به گفته طراح و ناظر ابر پروژه انتقال آب در حوزه خراسان های جنوبی و رضوی در مسیر معدن سنگان خواف 2 مخزن تعادلی ایجاد می شود و هد پمپاژی نداریم یعنی آب ثقلی از قاین به معدن منتقل می شود تامین آب برای صنایع و معادنی چون سنگان خواف و فولاد قاینات یک متر معکب در ثانیه تا افق 1425 است.


حسن زاده با اشاره به این که در حوزه های خراسان های رضوی و جنوبی 4 پیمانکار مشغول به کارند گفت:AR 7 تا AR 10 مربوط به خراسان جنوبی است که دو تا شرکت پیمانکار مشغول احداث مسیر هستند که این 2 پیمانکار یکی حدود 50 درصد مسیر را انجام دده و دیگر 20 درصد و در مجموع پیشرفت پروژه در حوزه خراسان جنوبی 15 درصد است.


وی پیشرفت فیزیکی کل ابر پروژه انتقال آب را 27 درصد اعلام کرد و ادامه داد: اسفند سال گذشته ابلاغ قرار داد با پیمانکاران بوده است و ما فقط در زمینه احداث مسیر بستر کار را آماده می کنیم. علاوه براین اسناد مناقصه برای احداث ایستگاه های پمپاژ و مخازن تهیه شده و به زودی مناقصه آن برگزار می شود،همچنین برای احداث مخازن و ایستگاه های پمپاژ حدود 3 تا 4 کیلومتر لوله گذاری در 2 قسمت انجام شده و اما در خراسان های رضوی و شمالی بستر کار آماده و اسناد مناقصه هم آماده شده تا با برگزاری مناقصه پیمانکار مشخص شود.


وی با اشاره به تجریه این شرکت در اجرای انتقال آب از بندر عباس تا شمال یزد که آب صنایع تامین شد اضافه کرد: فاز شماره 2 انتقال آب از دریای عمان برای تامین آب شرب و صنایع استان های خراسان رضوی و جنوبی و سیستان و بلوچستان تعریف و در حال اجراست.


طراح و ناظر ابر پروژه انتقال آب از دریای عمان به شرق کشور امیدوار و خوش بین است که با پشتیبانی هایی که از سوی صنعت و معدن از این ابر پروژه انجام می شود به موقع به تعهداتش عمل کند و این طرح هم در سال 1405 به اتمام برسد.


حسن زاده این پروژه را جزو محدود های طرح هایی دانست که جزو پروژه های بین المللی به حساب می آید.


به گفته وی چون آب گرانی ست فقط برای شرب و صنعت استفاده می‎‌شود و شاید در آینده به کشاورزی های صنعتی مورد استفاده قرار گیرد.

 

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از