حالت تاریک
معاون استاندار در رونمایی از محصولات فناور زرشک:

یاقوت سرخ را با قیراط بفروشیم

یاقوت سرخ را با قیراط بفروشیم

معاون امور اقتصادی استانداری خراسان‌جنوبی گفت: زرشک یاقوت سرخ در استان است و باید نقش یاقوتی هم نیز داشته باشد و باید به جایگاه واقعی‌اش برسد.

به گزارش خاورستان، جواد اشرفی در مراسم رونمایی از محصولات طرح توسعه شرکت فناور نگین شهر کاج با اشاره به اینکه کمرک تخصصی زرشک از کارهای است که باید در خراسان جنوبی رقم بخورد، گفت:زرشک یاقوت سرخ در استان است و باید نقش یاقوتی هم نیز داشته باشد و باید به جایگاه واقعی‌اش برسد.

 وی با تاکید بر این که در فرآوری زرشک خراسان جنوبی باید کار زیادی انجام شود ادامه داد: برای توسعه اقتصادی خراسان جنوبی نیازمند تغییر نگاه ها در استان هستیم.

به گفته وی متاسفانه عده ای به اقتصادی استان کمک نمی کنند اما همراهی و خدمتی نیز نیز ندارند.

وی با بیان این که تغییر نگاه و رفتارها باید برای اقتصاد استان رقم بخورد، افزود: شناساندن زرشک خراسان جنوبی با برندهای مطرح کشوری برای کمک به فرآوری بهتر آن لازم است و ما در استان خرسان جنوبی به دنبال آبادانی در عرصه کشاورزی واقتصاد هستیم.

تعریف شناسنامه و استاندارد

خامه زر رئیس اتاق بازرگانی صنایع معادن و کشاورزی خراسان جنوبی در این مراسم گفت: برای دو محصول استراتژیک زرشک و عناب خراسان جنوبی سطح کیفی تعریف نشده که باید استارت آن در این جشنواره زده شود.

خامه زر خواستار تعریف شناسه و استانداردی برای این دو محصول شد و ادامه داد: یک اقدام اولیه در معرفی محصول زرشک است.

 وی بیان اینکه از مقدمات اولیه صادرات زرشک دقت در مراحل کاشت داشت و برداشت است تا محصول سالمی تولید شود، گفت: اخذ گواهی استاندارد و ارگانیک در جوامع بین المللی حائض توجه است.

وی بیان کرد:در کشورهای اسلامی برند حلال هم مورد توجه است که باید برای زرشک این برند اخذ شود و مورد توجه قرار گیرد.

به گفته وی اگر شرایط صادرات محصول زرشک استان فراهم شود دیگر زرشک برای خودمان باقی نخواهند ماند و این محصول به جایگاه واقعی خود خواهد رسید. 

خامه زر تاکید کرد: تمام تلاش خود را برای شناساندن محصول زرشک به دنیا و کشور انجام داده و خواهیم داد.

وی با اشاره به اینکه باید حداقل اطلاعات اولیه را برای بازار زرشک در خارج از کشور برای بازرگانان داشته باشیم، عنوان کرد: استاندارد های لازم برای محصول زرشک ضروری است و باید محصول سالم در بازارهای جهانی ارائه و حداقل استانداردها را رعایت کنیم.

خامه زر ضمن تاکید برکنترل سموم شیمیایی در محصول زرشک عنوان کرد:

تهیه گواهینامه استانداردلازم است و هر کالایی برای بازار جهانی قیمت خاصی دارد.

وی با بیان اینکه امیدواریم سال آتی همچنین جشنواره ای در خارج از کشور داشته باشیم،گفت: باید راه بازرگانی و محصول زرشک را در بازارهای جهانی باز کنیم.

مسئول اتاق بازرگانی خراسان جنوبی افزود: توجه به خواص دارویی محصول زرشک در لابراتوارهای پزشکی و دارویی و ارزش افزوده این محصول مهم برای کشاورزان نیز باید مورد توجه قرار گیرد.

سختی‌های کشاورزی 

احسان بیکی مدیر عامل شرکت نگین شهر کاج در این مراسم با اشاره به سختی‌های کار کشاورزی در استان با توجه به اقلیم منطقه و خشکسالی‌های چند دهه اخیر گفت:این شرکت ثمره هشت سال فعالیت کار برای این طرح فنارانه محصول زرشک خراسان جنوبی است.

وی ادامه داد: اولین چالش بعد از تولید محصول زرشک بازار فروش آن است و بزرگترین معضل برای بارگاه زرشک، بار میکروبی آن بود، که بعد از ۲سال فعالیت در عرصه کشاورزی و محصول زرشک به بحث فرآوری آن رسیدیم.

این جوان فناور بیرجندی با اشاره به اینکه نخستین ترمینال زرشک خراسان جنوبی درسال ۱۳۹۴ افتتاح شد،گفت: امروزه مهمترین چالش برای فروش محصول زرشک چالش داریم و این بزرگترین مشکل ما در استان است. 

بیکی بزرگترین معظل حال حاضر را بازار تولید دانست و افزود: برای ثبت برند و صادرات محصول زرشک علاوه برنگاه داخلی به بازار خارج از کشور هم کار کرده ایم.

  به گفته وی خام فروشی یکی دیگر از معضلات محصول زرشک در سطح خراسان جنوبی و کشور است.

وی برندسازی و بسته بندی محصول براساس نیاز بازار سنجش انجام و امروز حرفی برای گفتن در کشور داریم افزود: خوشبختانه با فعالیت این واحد فناور محصول زرشک برای شرکت های برند در کشور ارسال می شود که این خود باعث بار روانی خوبی در بازارشده است.

 بیکی با اشاره به برگزاری جشنواره ملی زرشک درسال گذشته، بیان داشت: هدف از جشنواره کمک به محصول زرشک و شناساندن این محصول برای بازارهای خارجی است و ما به دنبال این هستیم تا محصولی را تولید کنیم که باذائقه کشورهای خارجی نیز سازگاری داشته باشد.

وی با اشاره به رونمایی از دو محصول مربای زرشک به صورت صنعتی و بسته بندی میوه تازه زرشک به روش فریز شده عنوان کرد، تمام سعی ما براین است که محصول زرشک خراسان جنوبی با کیفیت بالا را به تمام جهان بشناسانیم.

گفتنی است، در این مراسم از نخستین مجوز واحد فناور در خراسان جنوبی،مربای زرشک با استفاده از تکنولوژی روز دنیا و محصول زرشک فناور فریز شده با قابلیت عرضه در بازار جهانی رونمایی شد.

بسته‌بندی محصولات کشاورزی اعم از زرشک، پسته، زعفران از جمله دیگر فعالیت‌های این شرکت فناور بود.

یاقوت سرخ را با قیراط بفروشیم

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از