حالت تاریک
با اوج سفر‌های تابستانی؛

آمادگی خراسان‌جنوبی برای ساماندهی مسافران و گردشگران

آمادگی خراسان‌جنوبی برای ساماندهی مسافران و گردشگران

باتوجه به اینکه فصل تابستان به نیمه‌ و سفرها به اوج خود رسیده است، خراسان جنوبی با ساماندهی مجتمع‌های بین راهی، فراهم کردن اقامتگاه‌ها و... برای پذیرایی، ساماندهی و اقامت مسافران و گردشگران آماده است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «خاورستان»، از ابتدای تیرماه و با آغاز فصل تابستان، سفر‌های تابستانی آغاز می‌شود و این فصل به نیمه‌و زمان پایان که می‌رسد، سفر‌ها هم به اوج خودش می‌رسد.
خراسان جنوبی نیز با داشتن جاذبه‌های تاریخی و طبیعی فراوان، به‌عنوان یکی از مقصد‌های گردشگری مطرح است. تاکنون سه هزار و ۶۵۵ اثر در استان شناسایی شده که یک هزار و ۵۵ اثر مختلف در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است. همچنین این استان در ۶ گروه تعداد ۹ اثر ثبت جهانی دارد و پرونده آسباد‌های استان هم برای ثبت جهانی ارسال شده است.
همچنین خراسان جنوبی دارای ١٤ روستای هدف گردشگری شامل روستا‌های افین، فورگ، خور، کریمو، باغستان، خرو، اصفهک، ازمیغان، نا‌یبند، سرند، ملوند، پیرحاجات، ماخونیک و چنشت، است که این‌روستا‌ها دارای منابع و جاذبه‌هایی همچون بافت‌های تاریخی ارزشمند و معماری زیبا، آثار تاریخی و فرهنگی شاخص و منحصر به‌فرد، صنایع‌دستی فاخر، آداب‌و‌رسوم خاص یا چشم‌اندازهای طبیعی، تفرجگاه‌ها، مزارع و آبشار‌ها هستند.
از طرف دیگر با توجه به اینکه خراسان جنوبی دروازه ورودی ۹ تا ۱۱ استان کشور برای ورود به مشهد مقدس است، بسیاری از زائران رضوی از این مسیر به زیارت امام رضا (ع) مشرف می‌شوند. در‌حالی‌که خراسان جنوبی بیشتر به‌عنوان یک استان عبوری برای این مسافران محسوب می‌شود، اما باید با فراهم کردن فضای اقامتی و امکانات مناسب، از این مسافران به خوبی پذیرایی و برای ماندگاری آنها در استان برنامه‌ریزی کرد.

لزوم اهتمام ویژه برای خدمات دهی به مسافران و گردشگران
علیرضا عباس‌زاده معاون عمرانی استاندار خراسان جنوبی در تیرماه امسال در ستاد اجرایی خدمات سفر استان اظهار کرد: در ایام تعطیلات فصل تابستان شاهد افزایش چشمگیر ورود گردشگران به استان خواهیم بود لذا باید با برنامه‌ریزی و ایجاد انسجام و هماهنگی بین کمیته‌ها و اعضای ستاد اجرایی خدمات سفر، در ارائه خدمات به مسافران و گردشگران اهتمام ویژه‌ای شود.
وی تاکید کرد: بر اساس دستورالعمل‌های وزارت میراث فرهنگی، گردشکری و صنایع‌دستی ستاد‌های خمات سفر استان‌ها باید آمادگی لازم را در ایام تابستان داشته باشند.
او تصریح کرد: با توجه به گستردگی استان و طولانی بودن جاده‌های مواصلاتی به‌خصوص در محور‌های شرقی و غربی، باید شرایط لازم برای عبور ایمن مسافران و زائران مهیا شود.
معاون استاندار خراسان جنوبی با بیان اینکه تقاضای سفر در این ایام بطور فزاینده‌ای افزایش پیدا می‌کند، افزود: با توجه به شرایط اقلیمی، طولانی بودن مسیر‌ها، فاصله زیاد بین شهری، احتمال وقوع گرد‌و‌غبار، طوفان شن همچنین باد‌های ۱۲۰ روزه سیستان شرایط استان خاص است.
عباس‌زاده افزود: ساماندهی مجتمع‌های بین راهی برای افزایش ایمنی رانندگان در سطح جاده‌های مواصلاتی از اهمیت زیادی برخوردار است لذا می‌توان با ایجاد استراحتگاه‌های موقت در جاده‌ها و انجام اقداماتی از قبیل راه‌اندازی بازارچه‌های صنایع‌دستی و فعالیت‌های تولیدی، کمپ‌های عشایری و نیز معرفی جاذبه‌های گردشگری و تفریحی زمینه توقف مسافران را فراهم کرد.
وی ادامه داد: ساماندهی نمازخانه‌ها، جایگاه‌های سوخت و سرویس‌های بهداشتی بین‌راهی و داخل شهری برای رفاه حال مسافران و گردشگران امری لازم و ضروری است که باید بیش‌از‌پیش مورد‌توجه قرار گیرد.


بازدید ۵٦٠٠ نفر از جاذبه‌های تاریخی و گردشگری خراسان جنوبی
هادی شاهوردی مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری خراسان جنوبی نیز در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «خاورستان» اظهار کرد: از آنجایی که سفر‌ها در تمام طول سال در استان انجام می‌شود، ستاد خدمات سفر استان نیز در تمام طول سال فعال است، اما با توجه به شروع تعطیلات، ستاد سفر‌های تابستانی به طور خاص از ابتدای تیرماه آغاز و تا ۳۱ شهریورماه ادامه می‌یابد.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری خراسان جنوبی در خصوص وضعیت سفر‌ها و تعداد مسافران و گردشگران ورودی به استان از ابتدای تابستان، گفت: از ابتدا تا پایان تیرماه به‌عنوان اولین ماه تابستان، میزان کل اقامت گردشگران در اقامتگاه‌های، رسمی غیررسمی و اضطراری ۳ هزار و ۶۴ نفر بوده است.
وی افزود: همچنین طی این یک ماه؛ ۵ هزار و ۶۶۴ نفر از جاذبه‌های گردشگری، فرهنگی و تاریخی استان بازدید کرده‌اند.
شاهوردی یادآور شد: از ابتدای تیرماه، بیشترین بازدید مسافران و گردشگران از امامزده حسین بن موسی الکاظم (ع) و باغ گلشن شهرستان طبس، منطقه گردشگری باغستان و آبگرم معدنی شهرستان فردوس، بافت تاریخی و روستا‌های گردشگری کرند و... شهرستان بشرویه و روستای گردشگری دهسلم نهبندان بوده است.
وی با تاکید بر لزوم فراهم کردن مراکز اقامتی مناسب برای اسکان مسافران، گفت: هم‌اکنون تعداد ۱۰ هتل، ۱۵ مهمان‌پذیر، ۹۰ اقامتگاه بوم گردی، ۲۱ مجتمع گردشگری با ۲ هزار و ۹۴۵ تخت و ۱۹ سفره خانه سنتی در مناطق مختلف استان، آماده پذیرایی از مسافران و گردشگران است.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری خراسان جنوبی در خصوص تمهیدات اندیشیده شده برای پذیرایی و ماندگاری مسافران در استان نیز بیان کرد: با توجه به تاثیر مثبت سیاه چادر‌های عشایری در ورودی شهر‌های استان برای فروش و عرضه محصولات صنایع‌دستی، کاهش تصادفات و جذب مسافران، زمینه استقرار دائمی سیاه چادر‌های عشایری در ۲۳ نقطه سطح استان فراهم شده است.
وی ادامه داد: در مورد‌بحث اسکان نیز شهرستان طبس، فردوس، بشرویه و نهبندان نیازمند فضا‌های اقامتی ارزان‌قیمت هستند که وزارت میراث فرهنگی سال گذشته ابلاغیه‌ای تحت عنوان خانه مسافر را صادر کرد. طبق این ابلاغیه صاحبان خانه‌ها در صورتی که ملک خالی با حداقل آیتم‌هایی که اداره کل تعیین کرده داشته باشند، می‌توانند با دریافت مجوز، آن را به‌صورت خانه مسافر به مسافرین و گردشگران کرایه دهند و از افراد می‌خواهیم که از خدمات‌دهی بدون مجوز خودداری کنند چراکه در مورد‌بحث امنیت مسافرین هم اداره میراث فرهنگی و هم ارگان‌های نظامی حساسیت زیادی دارند.
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان جنوبی تصریح کرد: در شهرستان طبس بیشتر از سایر شهرستان‌ها نیاز به اقامتگاه‌های ارزان‌قیمت و خانه مسافر‌ داریم که بیش از ۴۰۰ مورد خانه مسافر بدون مجوز در این شهرستان رصد شده که اسامی و اطلاعات آنها برای سازمان مربوطه ارسال شده و از آنها خواسته‌ایم که برای دریافت مجوز اقدام کنند.
شاهوردی افزود: متقاضیان برای دریافت تسهیلات ساخت اقامتگاه‌های بومگردی می‌توانند به درگاه ملی مجوز‌ها مراجعه و پس از تایید طرح از تسهیلات اسنفاده کنند.
او بیان کرد: در بحث تردد بین استانی در تیرماه امسال یک میلیون و ۱۹۳ هزار تردد داشتیم که نسبت به مدت مشابه سال گذشته سه درصد افزایش داشته است.
وی عنوان کرد: در تابستان امسال برای ایجاد ۱۶ بازارچه صنایع‌دستی با پوشش ۱۴۷ غرفه پیش‌بینی شده است.

انتهای پیام/٧

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از