حالت تاریک
در روز عید قربان؛

آمادگی ۶۰ تیم نظارت دامپزشکی در خراسان‌جنوبی

آمادگی ۶۰ تیم نظارت دامپزشکی در خراسان‌جنوبی

مدیر کل دامپزشکی استان عنوان کرد: ۶۰ تیم ثابت و سیار نظارت بر سلامت، بهداشت و ذبح شرعی احشام در روز عید سعید قربان در خراسان جنوبی ساماندهی شده‌اند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «خاورستان»، محمدعلی بخشی کارشک گفت: ۶۰ تیم شامل ۲۵ اکیپ ثابت و ۳۵ اکیپ سیار با حضور ۲۵ دکتر دامپزشک، ۶۲ بازرس بهداشت گوشت و ۱۴ ناظر شرعی برای ذبح در کشتارگاه‌ها و نقاط تعیین شده در شهرستان‌ها برای ذبح دام مستقر می شوند و خدمات رایگان به مردم ارائه می‌دهند.

وی افزود: تیم های دامپزشکی از صبح روز عید قربان فعالیت خود را در کشتارگاه‌ها و برخی نقاط مشخص در شهرستان‌ها آغاز خواهند کرد.

وی تاکید کرد: برای جلوگیری از انتقال بیماری‌های قابل انتقال از دام به انسان به خصوص بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو توصیه می‌شود مردم دام‌های قربانی خود را در کشتارگاه و یا مکان‌های تعیین شده با نظارت‌های بهداشتی و شرعی ذبح کنند.

بخشی با تاکید بر اینکه گوشت تهیه شده ۲۴ ساعت و جگر ۴۸ ساعت در دمای یخچال نگهداری و سپس مصرف شود افزود: با نگهداری گوشت به مدت ۲۴ ساعت در دمای یخچالی خطر انتقال بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو از بین می‌رود و همچنین توصیه می‌شود در هنگام آماده‌سازی و قطعه بندی گوشت حتماً از دستکش و لوازم حفاظت فردی استفاده شود و پس از اتمام کار تمام لوازم کار شستشو و ضدعفونی شود.

به گفته وی همچنین مردم از مصرف گوشت و جگر نیم پز اکیداً خودداری کرده و حتماً در زمان طبخ به ویژه جگر از مغز پخت بودن قبل مصرف اطمینان داشته باشند.

وی با تاکید بر اینکه به دلیل احتمال انتقال بیماری‌هایی از دام به انسان، هرگونه کشتار خارج از کشتارگاه و چرخه نظارتی دامپزشکی ممنوع است،  افزود: انتظار می‌رود همشهریان و هم استانی‌ها به این مهم اهمیت داده و در صورت وجود هرگونه سوال با شماره گیری ۱۵۱۲ با کارشناسان دامپزشکی در سراسر استان ارتباط برقرار کرده و مشاوره لازم را دریافت کنند و در صورت نیاز بازرسان بهداشتی دامپزشکی در محل حضور خواهند یافت.

 

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از