حالت تاریک
خدمات دولت سیزدهم در بخش آبفا؛

از اجرایی‌شدن انتقال آب تا بهره‌برداری از تصفیه‌خانه

از اجرایی‌شدن انتقال آب تا بهره‌برداری از تصفیه‌خانه

در دولت سیزدهم بیش از یک هزار و 800 میلیارد تومان در بخش آب و فاضلاب در خراسان جنوبی هزینه شده است که از جمله اقدامات مهم بهره برداری از تصفیه خانه بیرجند و اجرایی شدن طرح انتقال آب دریا به استان بوده است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «خاورستان» دولت سیزدهم به همت تلاش‌های جهادی و خستگی‌ناپذیر شهید رئیسی، در حوزه‌های مختلف رکوردار موفقیت‌های بی‌نظیری شده است. یکی از حوزه‌های اصلی که جای کار و تلاش داشت و انصافا اقدامات جهادی هم در حوزه آن صورت گرفت، مسئله تامین آب بود و خوشبختانه در دولت سیزدهم، با اجرای طرح‌های زیرساختی گسترده و افزایش بهره‌وری، تحولی چشمگیر در حوزه آب و فاضلاب خراسان جنوبی ایجاد شده که این اقدامات ارمغان پایه‌گذاری آینده‌ای پایدار و رفاه بیشتر برای مردم منطقه را به‌دنبال داشته است.
در سایه تلاش‌های بی‌وقفه و برنامه‌ریزی‌های دقیق، شرکت آب و فاضلاب خراسان جنوبی در دولت سیزدهم توانسته است با اجرای پروژه‌های کلان و ارتقاء کیفیت خدمات، نقشی مهم در بهبود وضعیت آب و فاضلاب استان ایفا کند که اجرایی کردن طرح انتقال آب دریای عمان به خراسان جنوبی، احداث تصفیه‌خانه‌، بازسازی شبکه‌های فرسوده، آبرسانی به روستا‌ها و افزایش ظرفیت تامین آب‌شرب، تنها بخشی از دستاورد‌های این دوره محسوب می‌شود.
بعد از روی کار آمدن دولت سیزدهم اقدامات ارزنده‌ای در جهت تامین و پایدار‌سازی آب‌شرب بهداشتی در سطح شهر‌ها و به‌ خصوص روستا‌های استان انجام شد. عمده کار‌های انجام شده در قالب طرح محرومیت‌زدایی جهاد آبرسانی و نیز اقدامات خود شرکت از محل اعتبارات داخلی و خیرین در سطح روستا‌ها و شهر‌های تنش‌دار بوده است
خوشبختانه این تحولات، علاوه بر افزایش رضایت‌مندی شهروندان، گامی بلند در جهت توسعه پایدار و حفاظت از منابع طبیعی منطقه به شمار می‌رود که با بررسی دقیق‌تر اقدامات انجام شده، اهمیت این دستاورد‌ها روشن‌تر می‌شود. اما نکته‌ای که حائز اهمیت است، ادامه مسیر پیشرفت و خدمت‌رسانی است که پس از شهید رئیسی باید به‌دنبال تحقق آن بود.

خدمات بی‌نظیر دولت سیزدهم در حوزه آب
مهدی دوستی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «خاورستان»، در خصوص اقدامات سه‌ساله دولت در حوزه آب و فاضلاب خراسان جنوبی، اظهار کرد: یکی از اقدامات مهم دولت سیزدهم اجرای پروژه‌های جهاد آبرسانی است که در فاز اول، ۱۱۵ روستای استان با اعتبار ۲۵۰ میلیارد تومان از نعمت آبرسانی پایدار برخوردار می‌شوند‌. هم‌اکنون نیز این پروژه با پیشرفت ۷۶ درصدی در حال انجام است.
وی در خصوص پروژه‌های بخش آب گفت: در دولت سیزدهم و دولت رئیس‌جمهور شهید آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی، یک هزار و ۶۱۰ میلیارد تومان اعتبار در پروژه‌های بخش آب در استان خراسان جنوبی هزینه شده است.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان جنوبی تشریح کرد: اجرای یک هزار و ۵۳۵ کیلومتر لوله‌گذاری (۳۵۰ کیلومتر اصلاح شبکه، ۳۷۵ کیلومتر توسعه شبکه، ۱۲۰ کیلومتر اصلاح خط انتقال و ۶۹۰ کیلومتر اجرای خط انتقال جدید)، حفر و تجهیز ۶۶ حلقه چاه و احداث بیش از ۵۳ هزار مترمکعب مخزن از‌جمله این پروژه‌ها بوده است که از محل اعتبار اختصاص یافته برای خدمت‌رسانی هر چه بهتر به مردم شریف استان انجام شده است.
دوستی با بیان اینکه در دولت سیزدهم؛ همچنین ۲۵۵میلیارد تومان پروژه در بخش فاضلاب در استان خراسان جنوبی هزینه شده است، افزود: مهم‌ترین اقدام دولت، اتمام و افتتاح تصفیه‌خانه فاضلاب بیرجند با اعتباری بالغ‌بر ۲۳میلیون یورو می‌باشد که در ۱۴۰۱ با حضور رئیس‌جمهور به بهره‌برداری رسید.
وی ادامه داد: از دیگر پروژه‌های این حوزه؛ اجرای ۸۲ کیلومتر شبکه فاضلاب در قطر‌های مختلف (بیرجند۵۲ کیلومتر، فردوس۲۸ کیلومتر و سربیشه ۲کیلوم‌تر) و شروع عملیات اجرایی تصفیه‌خانه فاضلاب شهر سربیشه، واگذاری احداث تصفیه‌خانه فاضلاب و اجرای شبکه فاضلاب شهر قاین به سرمایه‌گذار بخش خصوصی و انجام مطالعات تصفیه‌خانه فاضلاب شهر فردوس بوده است.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان جنوبی بیان کرد: هم‌اکنون نیز تعدادی از مخازن از‌جمله مخزن ۱۰هزار مترمکعبی بیرجند، مخزن ۲ هزار متر‌مکعبی قائن، ۲ هزار متر‌مکعبی دیهوک، ۵ هزار متر‌مکعبی فردوس و مخازن هزار متر‌مکعبی در شهر‌های خوسف، گزیک، اسدیه، آبیز، ماژان، ارسک و درح در دست اقدام است.
وی کمک به تامین منابع مالی مورد نیاز جهت تکمیل زیرساخت‌های نهضت ملی مسکن و احداث مخازن ذخیره آب در مناطقی که با کمبود حجم مخازن مواجه هستند را از دیگر اولویت‌های این مجموعه عنوان کرد.
دوستی به اقدامات شرکت آب و فاضلاب خراسان جنوبی در راستای تامین زیرساخت‌های نهضت ملی مسکن نیز اشاره کرد و گفت: هم‌اکنون بیش از ۳۸۰ کیلومتر شبکه توزیع در قالب ۲۸ پروژه در سطح استان با اعتبار ۶ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال در دست اجرا است که از این میزان تاکنون ۹۰ کیلومتر اجرایی شده است.
مدیرعامل شرکت آبفای استان خراسان جنوبی تصریح کرد: همچنین با پیگیری‌های انجام شده نسبت به جذب حداکثری مشارکت خیرین در پروژه‌های اجرایی و اصلاحی در سطح روستا‌های استان اقدام شده است؛ به طوری که با جذب مشارکت بنیاد خیریه حاج اکبر ابراهیمی، بنیاد خیریه علوی، کمیته امداد امام خمینی، بنیاد برکت، آستان قدس رضوی، بنیاد احسان و سازمان هلال‌احمر، بیش از ٤٠٠ میلیارد ریال اعتبار جذب شده است.
وی افزود: این اعتبار برای توسعه شبکه آبرسانی در ۸۳ روستا، اصلاح شبکه‌های فرسوده در ۶۱ نقطه روستایی، اصلاح و بازسازی کامل شبکه و انشعابات مشترکین در ۳۴ روستا، خرید تانکر آبرسانی و دستگاه آب شیرین کن هزینه شده است.
دوستی ادامه داد: همچنین در این راستا همکاری بسیار خوبی با سازمان یونیسف انجام و اصلاح و نوسازی شبکه توزیع در روستا‌های استان به انجام رسید که در نتیجه پیگیری‌های صورت گرفته، جمعیت‌های روستایی از نعمت آب آشامیدنی پایدار برخوردار شدند.
او با اشاره به مشارکت خیرین آبرسان در آبرسانی به ۶ روستای شهرستان درمیان خراسان جنوبی در طرح نذر ملی خدمت در سال‌جاری، بیان کرد: در این طرح ۲۹۷ خانوار روستا‌های تقندیک، سرش‌آباد، کلاته نظر، دونخی، قیک و مود علیا با اجرای ۲۲ هزار و ۵۰۰ متر شبکه توزیع و اجرا و نصب ۲۹۷ انشعاب آب از نعمت آب‌برخوردار می‌شوند.
دوستی ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهید جمهور آیت‌الله رئیسی اظهار کرد: این مجموعه در راستای توسعه پروژه‌های آب و فاضلاب در سطح استان و رفع مشکلات این بخش با اهتمام کامل عمل خواهد کرد تا اهداف دولت سیزدهم بر زمین نماند.

انتقال آب دریای عمان به شرق با همت دولت سیزدهم
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «خاورستان»، با بیان اینکه خوشبختانه با توجه دولت سیزدهم طرح انتقال آب از دریای عمان برای استان‌های سیستان‌و‌بلوچستان، خراسان جنوبی و خراسان رضوی در حال اجراست، گفت: آب دریا تا پایان سال ١٤٠٣ به سیستان‌و‌بلوچستان می‌رسد و از سال ١٤٠٤ هم مقدمات آن تا ظرف دو سال برای خراسان جنوبی شکل می‌گیرد.
عباس سارانی بیان کرد: در سال گذشته پروژه‌های مهم آبرسانی به دو شهر پرجمعیت بیرجند و طبس به‌عنوان طرح‌های اولویت‌دار وزارت نیرو قرار گرفت که طرح آبرسانی به شهر بیرجند هم‌اکنون با ٣٧ درصد پیشرفت فیزیکی به ٦۵٠ میلیارد تومان اعتبار دیگر نیاز دارد و قرار است تا پایان ١٤٠٣ به بهره‌برداری برسد.
وی افزود: طرح اضطراری آبرسانی به طبس هم با ٣١ درصد پیشرفت فیزیکی به ۵٠٠ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد و باید تا پایان سال به بهره‌برداری برسد. این پروژه عنایت دولت سیزدهم در سفر دوم ریاست‌جمهوری به استان بود که با توجه به پیش‌بینی اعتبارات، امیدواریم در زمان خود به بهره‌برداری برسد و نیاز مردم برطرف شود.
سارانی با بیان اینکه ظرفیت سد‌های مخزنی استان ۷۵ میلیون متر‌مکعب است که بر اثر بارندگی‌ها ۲۱ و نیم میلیون متر‌مکعب آب وارد آن شده و به بیان دیگر؛ حدود ۲۸ و نیم درصد ظرفیت سد‌ها پر شده است، گفت: آنچه که به عهده ماست، امکان ایجاد سازه در بحث کنترل و ذخیره آب است که با ایجاد ۶ سد تغذیه‌ای در نقاط شرقی استان این شرایط را فراهم کردیم.
او ادامه داد: در گذشته بخشی از اقدامات برای ٣ سد انجام شده بود و سد بندان ۵۴ درصد، سد گزیک 

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از