حالت تاریک
بازپرس ویژه برای حادثه معدن طبس تعیین شد
دادستان کل کشور:

بازپرس ویژه برای حادثه معدن طبس تعیین شد

دادستان کل کشور با اشاره به اینکه بازپرس ویژه برای پرونده حادثه معدن طبس تعیین شده، گفت: تا زمان اعلام نظر قطعی از سوی بازپرس هیچ نهادی حق اظهارنظر درباره قصور احتمالی حادثه را ندارد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «خاورستان»، حجت‌الاسلام و المسلمین محمدکاظم موحدی‌آزاد صبح شنبه در دیدار با نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی گفت: در یک سال اخیر در بحث معادن کشور پنجمین یا چهارمین مورد حادثه رخ داده که حادثه معدن مازندران، سمنان، شاهزند اراک و از همه مهمتر در حادثه طبس بوده است.

وی افزود: باید ابعاد این حوادث معدن دقیق بررسی شود تا بدانیم چه علتی باعث چنین اتفاقاتی می‌شود.

 دادستان کل کشور ادامه داد: همه مسئولیت داریم و بررسی، علت‌یابی و پیشگیری از تکرار این حوادث تلخ مهم است پس اگر علت آن طبیعی و فیزیکی است باید فکری کرد چون برخی خاک‌ها دوام ندارد.

موحدی‌آزاد بیان کرد: اظهارنظر درباره چگونگی قضیه معدن طبس اینکه قصور بوده یا خیر و تا چه حد و چه کسی مقصر است به هیج وجه امکان‌پذیر نیست لذا اظهارنظر قطعی را بازپرس پرونده خواهد داد که عهده‌دار بررسی مدارک و نظرات است.

وی در ادامه گفت: به دستور رئیس کل قوه قضائیه تیم مشورتی برای مشاوره حقوقی به بازپرس پرونده، تشکیل شده و همواره در پرونده‌های مهم این تیم مشاوره‌ای وجود دارد.

دادستان کل کشور تصریح کرد: در چنین پرونده‌هایی بازپرس از متخصصان مشورت می‌گیرد و اگر نیاز به ارجاع کارشناس باشد ارجاع می‌دهند.

 وی افزود: بعد از اتمام تحقیقات، اظهارنظر بازپرس قابلیت استناد دارد گرچه بعد از صادر شدن رای قطعی دادگاه می‌توان قصور را اعلام کرد لذا هرگونه اظهارنظری به مصلحت نیست بلکه اخلال در امر تحقیقات بازپرس است.

موحدی‌آزاد تاکید کرد: حقوق قانونی و شرعی جانباختگان به هر کیفیت باید به طور تمام رعایت شود و برخی اظهار نظرها صحت ندارد.

دادستان کل کشور با بیان اینکه یکی از تکالیف اساسی قوه قضائیه بر اساس ابلاغیه مقام معظم رهبری گسترش عدالت است گفت: تامین آزادی‌های مشروع از دیگر تکالیف قوه قضائیه است و در حوزه احقاق حقوق عامه و پیشگیری از وقوع جرم هم تکالیفی داریم.

وی ادامه داد : پیشگیری صرفا از ناحیه قوه قضائیه قابل تحقق نیست بلکه یک امر علمی و پژوهشی است که نیاز به ابزار و امکانات دارد و باید همه بخش‌ها اعم از دولتی و خصوصی، معلمان، مربیان، ائمه جمعه و اساتید دانشگاه همراهی داشته باشند.

موحدی‌آزاد تصریح کرد: پیشگیری در حوزه‌های مختلف اجتماعی فرهنگی و اقتصادی مهم بوده و در بسیاری از موارد قوه قضائیه پایان خط است لذا قبل آن باید پیشگیری انجام گیرد.

انتهای خبر/۱۰

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از