حالت تاریک
اولین سالگرد کلنگ‌زنی راه‌آهن خراسان‌‌جنوبی؛

وعده‌های ریلی دولت سیزدهم محقق شد

وعده‌های ریلی دولت سیزدهم محقق شد

علی‌رغم کلنگ‌زنی چندباره راه آهن خراسان جنوبی تنها دولت سیزدهم بود که به وعده‌هایش در این خصوص جامه عمل پوشاند و اکنون یک سال پس از کلنگ‌زنی، شاهد پیشرفت‌های خوبی در اجرای این طرح هستیم.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «خاورستان» یکی از آرزو‌های دیرینه مردم خراسان جنوبی، اجرای پروژه راه‌آهن است که از بیش از دو سه دهه گذشته، به‌عنوان یک مطالبه مطرح بوده است و در تمام این مدت؛ مسئولان در دولت‌های مختلف برای اجرای این پروژه بارها وعده دادند اما همه این قول و وعده‌ها بی‌سرانجام ماند. 

در سال ١٣٨٠ بود که خواسته راه‌آهن شرق کشور برای اولین‌بار توسط مجمع نمایندگان خراسان بزرگ و سیستان‌و‌بلوچستان در مجلس شورای اسلامی به رئیس‌جمهوری وقت ارایه و مطرح شد و پس‌از‌آن؛ این تقاضا به وزارت راه و ترابری و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور ارجاع شد و در جریان اولین سفر دولت احمدی‌نژاد به خراسان جنوبی در سال ١٣٨٤ بود که طرح مطالعه و احداث راه‌آهن خراسان جنوبی به‌عنوان یکی از مصوبات این سفر، مطرح شد. 

در ادامه نیز؛ اولین پیگیری‌ها ۹ سال بعد نتیجه داد و در آبان ماه ١٣٨٩ بود که یکی از نمایندگان مردم استان در مجلس شورای اسلامی از تصویب راه‌آهن شرق کشور از مسیر بیرجند - قاین - گناباد خبر داد. 

طول پروژه خط آهن چابهار - زاهدان – سرخس، یک هزار و ۳۴۰ کیلومتر و شامل دو قطعه است که قطعه چابهار تا زاهدان به طول ۵۸۰ کیلومتر از سال ١٣٨٩ در قانون بودجه مصوب و شروع شد. طول قطعه زاهدان تا بیرجند - گناباد و ایستگاه یونسی نیز ۷۶۰ کیلومتر است که در سال ١٣٩٣ تصویب شد. 

در دی ماه سال ١٣٩٦ از سمت خراسان رضوی نیز قطعه نخست این پروژه در ایستگاه یونسی کلنگ‌زنی شد. در‌حالی‌که در طول این سال‌ها اجرای پروژه راه‌آهن در دو استان خراسان رضوی و سیستان‌و‌بلوچستان پیشرفت اجرایی خوبی داشت، اما در خراسان جنوبی مردم فقط وعده می‌شنیدند و از عمل خبری نبود. 

در سال ۹۰ دولت وقت اعتباری برای راه‌آهن بیرجند اختصاص نداد و در سال ۹۱ هم دولت احمدی‌نژاد بودجه جداگانه و البته بسیار نا‌چیزی برای این پروژه اختصاص داد. 

حسن روحانی نیزدر نخستین سفر استانی دولت یازدهم به خراسان جنوبی از قراردادن پروژه راه‌آهن خراسان جنوبی در ردیف بودجه سال ۹۴ و اختصاص۱۰۰ میلیارد ریال اعتبار برای مطالعه و طراحی آن خبر داد. 

راه‌آهن خراسان جنوبی برای اولین‌بار؛ در فروردین ماه سال ١٣٩٦ و در سفر حجت‌الاسلام روحانی کلنگ زنی شد. این پروژه دوباره در مهرماه سال ١٣٩٨ و با حضور مسعود سلطانی‌فر جانشین فرماندهی اقتصاد مقاومتی کشور و وزیر معین استان خراسان‌جنوبی، کلنگ زنی شد.

علی‌رغم وعده‌های متعدد طی این سال‌ها، اما این پروژه تامین مالی نشد و متاسفانه هیچ‌گونه اقدام راهبردی و موثری در راستای شکل نگرفت و مردم خراسان جنوبی تنها شاهد وعده وعید مسئولان بودند. 

آغاز عملیات اجرایی راه‌آهن به همت دولت سیزدهم 

اما با آغاز به‌کار دولت سیزدهم و در جریان اولین سفر رئیس‌جمهور به خراسان جنوبی در شهریور سال ۱۴۰۰، در پاسخ به مطالبه مردم استان، تامین مالی پروژه راه‌ آهن بیرجند - قاین - یونسی جزو مصوبات سفر استانی قرار گرفت و در‌نهایت رئیس‌جمهور در پایان دومین سفر استانی خود به خراسان جنوبی اعلام کرد که تمامی مقدمات طرح راه‌آهن استان فراهم شده است. 

بالاخره عملیات اجرایی راه‌آهن نهبندان - بیرجند - قاین – یونسی در ١۵ شهریورماه ١٤٠٢ مصادف با اربعین حسینی، با حضور شهید آیت‌الله رئیسی کلنگ زنی و اجرای این پروژه به‌صورت رسمی آغاز شد. 

این راه‌آهن ۹۱۰ کیلومتر طول دارد که از زاهدان شروع می‌شود و از نهبندان به طول ۴۳۲ کیلومتر تا خراسان رضوی ادامه می‌یابد. این طرح به‌عنوان یک پروژه ملی و فراملی، بزرگترین طرح ریلی کشور است که با‌توجه‌به اتصال جنوب شرق به شمال شرق ایران و اتصال بندر اقیانوسی چابهار به سرخس، از اهمیت ویژه‌ای بخصوص در حوزه ترانزیت کالا و مبادلات تجاری با کشور‌های افغانستان و پاکستان برخوردار است. 

برای تامین مالی این ابرپروژه ملی نیز سه مسیر اعتباری از‌جمله کنسرسیوم بانکی برای تخصیص ۲۶ هزار میلیارد ریال اعتبار، تها‌تر نفتی و قانون بودجه سالانه در نظر گرفته شد. 

بر همین اساس با همراهی قوای سه‌گانه و موافقت رهبر معظم انقلاب، ۱۸۰ هزار میلیارد ریال از محل تها‌تر نفت برای کل مسیر ٤٣٢ کیلومتری ریلی نهبندان - بیرجند - قاین - یونسی تامین اعتبار شد که به گفته مدیرکل راه‌و‌شهرسازی خراسان جنوبی تا تیرماه امسال ٢٠ هزار میلیارد ریال برای اجرای ۱۵ قطعه در حوزه استحفاظی خراسان جنوبی به پیمانکاران تخصیص یافته است. 

علاوه بر اعلام آمادگی کنسرسیوم بانکی برای تزریق ۲۶ هزار میلیارد ریال اعتبار به این طرح، دولت نیز در بودجه سالانه اعتباراتی برای آن در نظر گرفته که اعتبار این پروژه در قانون بودجه سال ۱۳۹۹ حدود ۲۹۰ میلیارد ریال بود که در سال ۱۴۰۰ به ۶۰۰ میلیارد ریال، در سال ۱۴۰۱ به یک هزار و ۱۳۰ میلیارد ریال و در سال ١٤٠٢ به یک هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال افزایش یافت. 

در حوزه سرزمینی خراسان جنوبی ۱۵ قطعه برای ساخت راه‌آهن تعریف شده است که هم‌اکنون همه این قطعات فعال و پیمانکاران در حال کارند. 

همه قطعات ریلی استان فعال هستند 

جواد قناعت استاندار خراسان جنوبی در ٢٧ مردادماه امسال در بازدید از تعدادی از قطعات پروژه راه‌آهن خراسان جنوبی گفت: عملیات اجرایی راه‌آهن خراسان جنوبی به‌عنوان بخشی از پروژه راه‌آهن فراملی شرق کشور از ۱۵ شهریور ۱۴۰۲ و با حضور رئیس‌جمهور شهید، در بیرجند آغاز شد و با گذشت نزدیک به یک سال همه ۱۵ قطعه راه‌آهن درخراسان جنوبی فعال است. 

وی با بیان اینکه موضوع راه‌آهن را حتی شخص مقام معظم رهبری هم در بیانات خود اشاره کردند، که از این پس جزو اولویت‌های دولت چهارهم هم خواهد بود، افزود: قرار گرفتن در ردیف بودجه، یک اتفاق بزرگ در دولت سیزدهم برای راه‌آهن خراسان جنوبی است که باعث شده تا هر سال این طرح اعتبار داشته باشد. 

تکمیل راه‌آهن خراسان جنوبی تا پایان سال ١٤٠٤ 
علیرضا عباس‌زاده معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان جنوبی نیز دوم شهریورماه در حاشیه برنامه‌های هفته دولت خاطرنشان کرد: طی یک سال گذشته، شاهد آغاز عملیات اجرایی راه‌آهن جنوب به شمال (زاهدان- بی‌رجند- مشهد) به‌عنوان یکی از پروژه‌های حیاتی شرق کشور و از مهمترین پروژه‌ها در تجارت بین‌الملل در راستای احیای جاده ابریشم در استان خراسان جنوبی بودیم. 

وی با اشاره به سالگرد آغاز عملیات اجرایی استراتژیک‌ترین پروژه زیرساختی جمهوری اسلامی ایران، گفت: ٩١٧ کیلومتر راه‌آهن زاهدان- بی‌رجند- مشهد تکمیل‌کننده کریدور چابهار - سرخس خواهد بود که ازجمله پروژه‌های مهم اقتصادی ایران هم محسوب می‌شود. 

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان جنوبی، پروژه راه‌آهن را از مطالبات چندین‌ساله مردم شرق کشور برشمرد و افزود: عملیات اجرایی این پروژه با توجه ویژه رئیس دولت سیزدهم و با اجازه مقام معظم رهبری از محل تها‌تر نفتی آغاز شد. 

وی با بیان اینکه ١۵ شهریور سال گذشته این پروژه کلنگ زنی شد، تصریح کرد: رهبر معظم انقلاب در ٢٠ شهریورماه و در دیدار مردم استان‌های سیستان‌و‌بلوچستان و خراسان جنوبی به اهمیت اجرای این پروژه تاکید کردند، لذا این پروژه با همکاری دو وزارت راه و نفت آغاز و هم‌اکنون از فعال‌ترین پروژه‌های عمرانی سطح کشور است. امیدواریم این پروژه استراتژیک جمهوری اسلامی در دولت چهاردهم با همین سرعت و دقت عمل ادامه داشته باشد. 

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان جنوبی با بیان اینکه زیر‌سازی این پروژه تا سال ١٤٠٤ به اتمام می‌رسد که ۴۳۲ کیلومتر آن در خراسان جنوبی انجام خواهد شد، گفت: ٧٠ کیلومتر این پروژه در محور بی‌رجند- قاین - یونسی آماده ریل‌گذاری است که بهره‌برداری آن اولویت استان است، لذا امیدواریم ظرف دو سال آینده سوت قطار در این قطعات شنیده شود. این خط آهن هم برای حمل بار و هم حمل مسافر کمک ویژه‌ای به توسعه استان می‌کند. 

پیشرفت سه درصدی راه‌آهن در دولت‌های گذشته 
عباس‌زاده در۱۳ تیرماه نیز با حضور در برنامه میز خبر رادیو خاوران در تشریح دستاورد‌های عمرانی دولت سیزدهم گفت: این پروژه در دولت‌های گذشته با بی‌توجهی و بی‌مهری مواجه شده بود و با سه درصد پیشرفت فیزیکی معطل مانده بود که با درک صحیح از اثرگذاری این پروژه برای توسعه و رونق کشور، دولت سیزدهم عزم و اراده جدی خود را برای احیای این مسیر ریلی و ترانزیتی قرار داد لذا در اربعین سال گذشته عملیات اجرایی این پروژه با حضور رئیس‌جمهور شهید در خراسان جنوبی آغاز شد. 

وی با تاکید بر اینکه راه‌آهن شرق از پروژه‌های عمرانی کشور و یادگار رئیس‌جمهور شهید با اعتبار اولیه ۱۸ هزار میلیارد تومان است، متذکر شد: براساس زمان‌بندی عملیات زیر‌سازی پروژه تا پایان سال ۱۴۰۴ باتمام می‌رسد، اکنون از این برنامه زمان‌بندی عقب نیستیم و پیش‌بینی می‌شود ظرف دو سال به اتمام برسد. 

وی افزود: امیدواریم تا پایان سال ۱۴۰۴ این پروژه را افتتاح کنیم یعنی روسازی و ریل‌گذاری را هم انجام دهیم و قطار وارد استان خراسان جنوبی شود چون این جزو تاکیدات ویژه رئیس‌جمهور شهید بود. 
معاون استاندار گفت: همت وزارت راه‌و‌شهرسازی بر این است که تامین منابع راه‌آهن بی‌رجند- قاین- یونسی را برای ورود قطار به خراسان جنوبی را در اولویت قرار دهد چون بیرجند جزو معدود مراکز استانی است که به خط راه‌آهن سراسری متصل نیست. 

عباس‌زاده با تاکید بر اینکه مطالعات ایستگاه تشکیلاتی بیرجند و قاین در حال اتمام است و به زودی عملیات اجرایی آن آغاز می‌شود، اظهار امیدواری کرد: این پروژه مهم زیرساختی با همان عزم و اراده دولت سیزدهم با سرعت و با قوت در دولت چهاردهم ادامه یابد و مورد‌توجه قرار گیرد. 

وی بیان کرد: تکمیل زیر‌سازی راه‌آهن خراسان جنوبی در دو سال هدفگذاری شده و در تامین منابع مالی پروژه هیچ مشکلی وجود ندارد. 

با‌توجه‌به اینکه پروژه راه‌آهن به‌عنوان مطالبه دیرینه مردم خراسان جنوبی مطرح است و به‌عنوان شاخص توسعه و عمران شرق کشور و اثربخشی آن در سطح منطقه به شمار می‌رود، امید است که دولت چهاردهم نیز راه نیمه‌تمام شهید رئیسی در تکمیل این پروژه و توسعه استان را با همان جدیت دنبال کند تا وعده شهید رئیسی برای تکمیل و افتتاح این پروژه در سال ١٤٠٤ محقق و آرزوی دیرینه این مردم زودتر به واقعیت تبدیل شود. 

انتهای پیام/٧

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از