حالت تاریک
تحقق ١٢٤ درصدی اشتغال در شهرستان بیرجند:

تسهیلات اشتغالزای بیرجند به کدام بخش‌ها رفت؟

تسهیلات اشتغالزای بیرجند به کدام بخش‌ها رفت؟

با نگاه راهبردی و توجه دولت سیزدهم به موضوع اشتغال، خوشبختانه آمار ایجاد اشتغال در شهرستان بیرجند حکایت از تحقق 124 درصدی تعهدها دارد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «خاورستان»، اشتغال از اساسی‌ترین نیاز‌های جامعه و از‌جمله موضوعات مهم توسعه هر کشوری محسوب می‌شود و یکی از برنامه‌های مهم و قابل توجه همه دولت‌ها، تحقق افزایش اشتغال در سطح جامعه است.

مساله اشتغال و بهره‌وری کامل و مناسب از نیروی انسانی یکی از اهداف راهبردی توسعه کشور است و از طرف دیگر، بیکاری نه‌تنها از نظر اقتصادی، بلکه در سایر مسائل هم مشکلاتی را به‌دنبال خواهد داشت. در‌واقع امروزه در بسیاری از کشور‌های در حال توسعه، بیکاری یکی از مهمترین مسائل اجتماعی و یکی از نامطلوب‌ترین پدیده‌های اجتماعی اقتصاد بشمار می‌رود و پیامد‌های مختلفی را در زمینه‌های گوناگون به‌دنبال دارد و بیکاری علاوه بر اینکه خودش به‌عنوان یک معضل مطرح است؛ پیامد‌ها و معضلات دیگری همچون فقر، اعتیاد، ناهنجاری‌های روانی، مهاجرت، قاچاق مواد مخدر، طلاق و …را نیز به‌دنبال خواهد داشت و به‌عنوان یک پدیده‌ی مخرب اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی مطرح است که نباید مفهوم آن را تنها در حد بعد اقتصادی پایین آورد.

بر همین اساس؛ رفع بیکاری به‌عنوان یک پدیده‌ی مخرب اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی، همواره ازدغدغه‌های اساسی برنامه‌ریزان کشور محسوب می‌شود و تلاش در جهت ایجاد اشتغال و رفع معضل بیکاری یکی از اولویت‌های اصلی برای رشد و پیشرفت جامعه و همچنین پیشگیری از بسیاری معضلات دیگر است. خوشبختانه در فرهنگ ایرانی و اسلامی، کار و تلاش یک ارزش محسوب می‌شود و بر همین اساس هم این موضوع بیشتر مورد‌توجه قرار می‌گیرد.

دولت سیزدهم نیز موضوع اشتغال را مورد توجه جدی خود قرار داده و در بررسی تعهد و تحقق اشتغال مربوط به شهرستان بیرجند طی سال ١٤٠٢، خوشبختانه آمار‌ها حکایت از افزایش تحقق اشتغال دارد.

پرداخت ٧۵۵ میلیارد تومان تسهیلات در جهت ایجاد اشتغال

علی فاضلی فرد فرماندار بیرجند در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «خاورستان» اظهارکرد: در سال ۱۴۰۲ با توجه به اینکه تسهیلات ابلاغی اشتغال برای شهرستان بیرجند به‌صورت شناور بوده است، در مجموع مبلغ ۷۵۵ میلیارد تومان تسهیلات پرداخت شده است.

وی افزود: این تسهیلات در حوزه‌های مختلف بند الف تبصره ۱۸، مشاغل خانگی، کمیته امداد امام خمینی و بهزیستی به تعداد یک هزار و ۳۰۲ طرح پرداخت شده و برای ۲ هزار و ۴۱۶ نفر در سطح شهرستان اشتغال ایجاد کرده است.

فرماندار بیرجند گفت: در حوزه بند الف تبصره ۱۸، ۱۶۹ طرح اشتغال با اعتبار ١٦٣ میلیارد تومان، در حوزه کمیته امداد ٧٠١ طرح اشتغال با اعتبار ١٠٨ میلیارد تومان، در حوزه طرح‌های اشتغال بهزیستی ۱۱۰ طرح با اعتبار ۱۴ میلیارد و ۵٠٠ میلیون تومان و در حوزه مشاغل خانگی نیز ۹۷ طرح با اعتبار۸ میلیارد و ٤٠٠ میلیون تومان اجرایی شده است.

وی با اشاره به اینکه درصد تحقق تسهیلات در حوزه‌های مختلف، متفاوت بوده است، گفت: تحقق تسهیلات در حوزه مشاغل خانگی ۶۰ درصد، کمیته امداد ۸۷ درصد، بهزیستی ۹۵ درصد و در حوزه بند الف تبصره ۱۸ به دبیری اقتصاد و دارایی نیز ۵۱ درصد بوده است.

فاضلی فرد با بیان اینکه بیشترین تسهیلات ارائه‌شده در حوزه‌های کشاورزی، صنعت، معدن و تجارت پرداخت شده و البته مشاغل خرد و خویش فرمایی نیز بیشترین جذب این اعتبارات را داشته‌اند، عنوان کرد: در حوزه اعتبارات بند الف تبصره ۱۸، جهاد کشاورزی با جذب اعتبار تسهیلاتی ۶۶ میلیارد تومان و صنعت، معدن و تجارت با ۵۱ میلیارد تومان، و در حوزه مشاغل خرد و خویش فرمایی نیز کمیته امداد با جذب ۱۰۸ میلیارد تومان، بالا‌ترین جذب اعتبارات اشتغال را داشته‌اند.

وی تاکید کرد: تمامی تسهیلات اشتغالزایی از محل اعتبارات ملی ابلاغ و تخصیص یافته که سهم اعتبارات هر حوزه اعم از مشاغل خانگی، صنعت و... به‌صورت جداگانه تعیین و تخصیص یافته است.

او در خصوص مبلغ تسهیلات اشتغال ارائه‌شده به متقاضیان نیز گفت: برای تسهیلات مختلف، مبلغ‌ها نیز متفاوت بوده است، به‌عنوان مثال میزان تسهیلات در حوزه مشاغل خانگی از ۲۰ میلیون تومان تا ٤ میلیارد تومان و در تسهیلات بند الف تبصره ۱۸ از ۵۰ میلیون تومان تا ۱۰ میلیارد تومان و حتی بالا‌تر؛ با توجه به نوع طرح، میزان اشتغال ایجاد شده و تایید دستگاه اجرایی مربوطه پرداخت شده است.

تحقق ١٢٤ درصدی اشتغال

فرماندار بیرجند گفت: بر اساس آمار اخذ شده از سامانه اشتغال با عنوان سامانه رصد کشور که بر اساس کدملی اشتغال جدید را ثبت می‌کند، در سال ١٤٠٢ تعهد اشتغال مصوب شده برای شهرستان بیرجند، ۲ هزار و ۶۶۵ نفر بوده است که خوشبختانه موفق به ایجاد اشتغال برای ۳ هزار و ۲۹۰ نفر شدیم.

فاضلی فرد افزود: بر همین اساس تحقق اشتغال شهرستان بیرجند در سال گذشته ١٢٤ درصد بوده که از این جهت رتبه اول در سطح استان متعلق به شهرستان بیرجند است.

وی تصریح کرد: با توجه به اینکه پرداخت تسهیلات اشتغال سال ۱۴۰۲ احتمالا تا پایان خردادماه سال‌جاری ادامه خواهد داشت، پیش‌بینی می‌شود که بطور میانگین؛ ۷۰ درصد متقاضیان اشتغال موفق به دریافت تسهیلات شوند و بقیه متقاضیان هم به دلایلی مانند عدم تامین وثیقه یا ضامن لازم و یا سایر مدارک مورد نیاز، موفق به دریافت تسهیلات معرفی شده نخواهند شد.

فاضلی فرد در خصوص پیش‌بینی تسهیلات و طرح‌های اشتغالی سال ١٤٠٣ نیز خاطرنشان کرد: با توجه به عزم و اراده دولت مردمی سیزدهم در حوزه‌های اقتصادی خصوصا در ایجاد اشتغال و کاهش نرخ بیکاری، پیش‌بینی می‌شود که در سال‌جاری نیز تسهیلات مناسبی برای حمایت از فعالیت حوزه‌های کسب‌و‌کار تخصیص داده شود.

وی تصریح کرد: در شهرستان بیرجند تسهیلات سرمایه در گردش و تسهیلات ثابت جهت فعال کردن واحد‌های راکد و نیمه‌فعال و همچنین اعتبارات حوزه‌های مشاغل خرد و خانگی در اولویت است.

انتهای پیام/7

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از