تسنیم تلاوت صفحه ۱۸۵ قرآن
شرط مصرف، حلال و پاک و دلپسند بودن است. «حَلالًا طَیِّباً»
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی«خاورستان»،۱.رهبر جامعۀ اسلامی باید پیشنهاد صلح دشمن را بپذیرد تا مسلمانان جنگطلب معرّفی نشوند؛ امّا هوشیار باشد تا فریب نخورد. «إِنْ جَنَحُوا» «فَاجْنَحْ» «وَ إِنْ یُرِیدُوا أَنْ یَخْدَعُوکَ» (یعنی احتمال خدعه وجود دارد)
۲. اگر مردم آماده باشند و لطف خدا شامل شود؛ همۀ توطئههای دشمن خنثی میشود. «فَإِنَّ حَسْبَکَ اللَّهُ»
۳. اگر ما به وظیفۀ خود عمل کنیم، نباید از مشکلات بترسیم؛ چون خداوند، گشایندۀ مشکلات است. «أَیَّدَکَ بِنَصْرِهِ»
۴. امدادهای الهی و حمایتهای مردمی، به ارادۀ خداوند در جهت یاری شماست. «أَیَّدَکَ بِنَصْرِهِ وَ بِالْمُؤْمِنِینَ»
۵. حمایت مردم، با اراده و خواست الهی کارساز است. «فَإِنَّ حَسْبَکَ اللَّهُ هُوَ الَّذِی أَیَّدَکَ» «بِالْمُؤْمِنِینَ»
۶. استمداد از مردم به عنوان ابزار نصرت الهی، بدون غفلت از خداوند، شرک نیست. «أَیَّدَکَ بِنَصْرِهِ وَ بِالْمُؤْمِنِینَ»
۷. مردم، بازو و پشتیبان رهبرند. «أَیَّدَکَ» «بِالْمُؤْمِنِینَ»
«وَ أَلَّفَ بَیْنَ قُلُوبِهِمْ لَوْ أَنْفَقْتَ ما فِی الْأَرْضِ جَمِیعاً ما أَلَّفْتَ بَیْنَ قُلُوبِهِمْ وَ لکِنَّ اللَّهَ أَلَّفَ بَیْنَهُمْ إِنَّهُ عَزِیزٌ حَکِیمٌ» «و (خداوند) میان دلهای آنان (مؤمنان) الفت داد، اگر تو همۀ آنچه را در زمین است خرج میکردی، نمیتوانستی میان قلوبشان محبّت و الفت پدید آوری، ولی خداوند میان آنان پیوند داد؛ چرا که او شکستناپذیر و حکیم است.»
سؤال: در این آیه میفرماید: اگر همۀ سرمایۀ زمین را خرج میکردی، نمیتوانستی ایجاد الفت کنی؛ پس چرا در آیۀ ۶۰ سورۀ توبه میفرماید: «وَ الْمُؤَلَّفَةِ قُلُوبُهُمْ» باید بخشی از زکات، صرف تألیف قلوب شود؟
پاسخ: مقدار کینهها و عمق و سوابق آن میان مردم متفاوت است گاهی با یک لبخند و هدیه، کینه برطرف میشود، ولی گاهی آن قدر عمیق است که با هیچ وسیلهای نمیتوان آن را زدود. علاوه بر آنکه تألیف قلوب سه نوع است: الف: الفت مؤمنین با مؤمنین؛ ب: الفت مؤمنین با کفّار؛ ج: الفت کفّار با کفّار. امّا آنچه امکان ندارد، الفت واقعی کفّار با یکدیگر است؛ ولی الفت مؤمنین با هم و جذب برخی کفّار، کاملًا امکانپذیر است. علاوه بر اینکه ایجاد الفت در آیۀ ۶۰ سورۀ توبه نیز از جانب خدا و به فرمان اوست و در حقیقت آیه مورد بحث بیانی توحیدی از تألیف قلوب است همانند آیه «وَ ما رَمَیْتَ إِذْ رَمَیْتَ وَ لکِنَّ اللَّهَ رَمی» (انفال، ۱۷).۱. دلها و پیوند بین آنها به دست خداست. «وَ أَلَّفَ بَیْنَ قُلُوبِهِمْ»
۲. وحدت و الفت و محبّت، از نعمتهای الهی است که خدا از آن یاد کرده و آن را بر مردم و پیامبر، منّت نهاده است. «وَ أَلَّفَ بَیْنَ قُلُوبِهِمْ»
۳. مهمتر از اتّحاد ظاهری، پیوند قلبی و باطنی است، «وَ أَلَّفَ بَیْنَ قُلُوبِهِمْ» وگرنه کافران هم در ظاهر متّحدند، ولی دلهایشان پراکنده است. «تَحْسَبُهُمْ جَمِیعاً وَ قُلُوبُهُمْ شَتَّی» (حشر، ۱۴)
۴. زمانی مردم بازوی رهبرند که با هم متّحد باشند؛ وگرنه کمر رهبر را میشکنند. «أَیَّدَکَ بِنَصْرِهِ وَ بِالْمُؤْمِنِینَ وَ أَلَّفَ بَیْنَ قُلُوبِهِمْ»
۵. قبایل عرب تا پیش از گرایش به اسلام، گرفتار دشمنی عمیق با یکدیگر بودند. «أَلَّفَ بَیْنَ قُلُوبِهِمْ» «ما أَلَّفْتَ بَیْنَ قُلُوبِهِمْ»
۶. ثروت و مقام، همهجا محبّتآور نیست. «لَوْ أَنْفَقْتَ» «ما أَلَّفْتَ»
۷. ایجاد محبّت و پیوند بین مؤمنین، پرتوی از عزّت و حکمت خداوند است. «وَ أَلَّفَ بَیْنَ قُلُوبِهِمْ» «عَزِیزٌ حَکِیمٌ»