
تسنیم وحی؛
تفسیر صفحه ۱۴۶ قرآن کریم
و مشرکان (به کسی که پندار خود را) ممنوع میگویند: اینها، دامها را نمیخورند، میکشند. که ما بخواهیم. و چهارپایانی است که (سوار شدن بر) پشت آنها حرام است.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «خاورستان»، در تفسیر صفحه ۱۴۶ قرآن کریم آمده است: «وَ قالُوا هذِهِ أَنْعامٌ وَ حَرْثٌ حِجْرٌ لا یَطْعَمُها إِلاَّ مَنْ نَشاءُ بِزَعْمِهِمْ وَ أَنْعامٌ حُرِّمَتْ ظُهُورُها وَ أَنْعامٌ لا یَذْکُرُونَ اسْمَ اللَّهِ عَلَیْهَا افْتِراءً عَلَیْهِ سَیَجْزِیهِمْ بِما کانُوا یَفْتَرُونَ» «و مشرکان (به پندار خویش) گفتند: اینها، دامها و کشتهایی ممنوع است، کسی نخورد مگر آن (خادمین بتکدهها) که ما بخواهیم. و چهارپایانی است که (سوار شدن بر) پشت آنها حرام است و چهارپایانی که نام خدا را (هنگام ذبح) بر آن نمیبرند (این احکام را) به دروغ به خدا نسبت میدادند. خداوند به زودی آنان را به کیفر آنچه به او افترا میبستند جزا خواهد داد.»
نکتههای سورۀ انعام - آیۀ ۱۳۸:
«حِجْرٌ» به معنای منع است
«تحجیر» یعنی منطقهای را سنگ چین کردن و مانع شدن از ورود دیگران برای تصاحب آن
«حِجر اسماعیل» نیز جایی است که با دیوار سنگی جدا شده است.
عقل را هم «حِجر» گویند، چون انسان را از زشتیها باز میدارد. «هَلْ فِی ذلِکَ قَسَمٌ لِذِی حِجْرٍ» (فجر، ۵)
در دو آیۀ قبل، عقائد خرافی مشرکان دربارۀ سهم خدا و بتها از کشاورزی و چهارپایان مطرح بود. در این آیه چگونگی مصرف سهم بتها بیان شده که احدی حقّ استفاده ندارد؛ مگر خادمین بتها و بتکدهها.
با توجّه به این آیه، مشرکان چهار انحراف داشتند: ۱. ممنوع شمردن بعضی از چهارپایان؛ ۲. ممنوع شمردن بعضی از محصولات کشاورزی؛ ۳. ممنوع کردن سواری برخی از چهارپایان؛ ۴. نبردن نام خدا به هنگام ذبح حیوانات.
قرآن، هدف آفرینش چهار پایان را سوار شدن بر آنها و مصرف از گوشت آنها میداند: «جَعَلَ لَکُمُ الْأَنْعامَ لِتَرْکَبُوا مِنْها وَ مِنْها تَأْکُلُونَ» (غافر، ۷۹) و تحریم بهرهبرداری از چهارپایان را، از بدعتهای جاهلی میشمرد که در آیه ۱۰۳ سورۀ مائده نیز بیان شده است.
اسلام، آیین جامعی است که حتّی انحراف در بهرهگیری از حیوانات را هم تحمّل نمیکند. وقتی قرآن، از بیمصرف ماندن حیوان و تحریم سوارشدن بر آن نکوهش میکند، به طریق اولی از بیمصرف ماندن انسانها، منابع، سرمایهها و استعدادها بیشتر نکوهش میکند.
انتهای پیام/
لینک کوتاه خبر
برچسبها
نظر / پاسخ از
هنوز نظری ثبت نشده است. شما اولین نفری باشید که نظر میگذارید!