حالت تاریک
  • پنج‌شنبه, 1404/06/06 شمسی | 2025/08/28 میلادی
آیا مایل به نصب وب اپلیکیشن خاورستان | khavarestan هستید؟
تفسیر صفحه ۱۵۶ قرآن کریم
تسنیم وحی؛

تفسیر صفحه ۱۵۶ قرآن کریم

ما در لذّت و نعمتیم، آیا شما هم در رنج و عذابید؟گویند: آری. پس منادی میان آنان اعلام کند که لعنت خدا بر ستمکاران باد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «خاورستان»، در تفسیر صفحه ۱۵۶ قرآن کریم آمده است: «وَ نادی أَصْحابُ الْجَنَّةِ أَصْحابَ النَّارِ أَنْ قَدْ وَجَدْنا ما وَ عَدَنا رَبُّنا حَقًّا فَهَلْ وَجَدْتُمْ قَمْ حَبَّا وَعَدْنا. نَعَمْ فَأَذَّنَ مُؤَذِّنٌ بَیْنَهُمْ أَنْ لَعْنَةُ اللَّهِ عَلَی الظَّالِمِینَ » «و اهل بهشت، دوزخیان را صدا زنند که ما آنچه را که خداوندمان داده بود، به حق و آن راست می دیدیم؟ (ما در لذّت و نعمتیم، آیا شما هم در رنج و عذابید؟) گویند: آری. پس منادی میان آنان اعلام کند که لعنت خدا بر ستمکاران باد.»

نکات سورۀ اعراف - آیۀ ۴۴:

در این که مؤذّنِ قیامت چه کسی می‌باشد اقوالی بیان شده است، از جمله: خداوند، اسرافیل، جبرئیل، مأموران جهنّم و مأموران بهشت، امّا در روایات شیعه (تفسیر نورالثقلین) و برخی احادیث اهل سنّت (مانند روایات علیه‌السلام، حَسَکانی، آن حضرت). همانگونه که سورۀ برائت را شامل برائت از مشرکین در دنیا بود در مکّه خواند، قرائت قطعنامه‌های برائت و لعنت الهی نسبت به مشرکان، در آخر نیز از زبان علی علیه‌السّلام خواهد بود. (تفسیر نمونه) همچنان بهشتیان نیز آن حضرت سلام خواهند داد. (تفسیر اثنی عشری)

پیامبر صلّی الله علیه و آله پس از جنگ بدر، خطاب به کشتن مشرکان فرمود: «أَنْ قَدْ وَجَدْنا ما وَ عَدَنا رَبُّنا حَقًّا فَهَلْ وَجَدْتُمْ رَبُّا، حَدْتُمْ رَبُّنا وَعَدْنا. اصحاب پرسیدند: چگونه با اجسادی که مرده‌اند تکلّم می‌کنید؟ حضرت فرمودند: به خدا سوگند! همۀ آنها کلام مرا بهتر از شما شنیدند.

چنانکه حضرت علی علیه السّلام نیز کشته‌های خوارج را با همین آیه مورد خطاب قرار دادند. (تفسیر اثنی عشری)

پیام‌های سوره‌عراف- آیه ۴۴:

۱. در قیامت، بهشتیان و دوزخیان با یکدیگر گفت‌وگو دارند. «نادی...» بهشت ​​و جهنّم به گونه‌ای است که بهشتیان پس از استقرار، می‌تواند از دوزخیان خبر بگیرد.

۲. در قیامت مؤمنان و کافران، وعده‌های الهی را حق و عملی می‌یابند. «قَدْ وَجَدْنا ما وَ عَدَنا رَبُّنا حَقًّا»

۳. خداوند توسط اهل بهشت، از دوزخیان اعتراف می‌گیرد، تا شرمندگی و فشار بر آنها بیشتر شود. (تفسیر المیزان) «قالُوا نَعَمْ»

۴. دادگاه قیامت، با شعار، مرگ بر ستمگران پایان می‌یابد. «لَعْنَةُ اللَّهِ عَلَی الظَّالِمِینَ»

انتهای پیام/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از

  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.

هنوز نظری ثبت نشده است. شما اولین نفری باشید که نظر می‌گذارید!