حالت تاریک
  • جمعه, 1403/11/19 شمسی | 2025/02/07 میلادی
آیا مایل به نصب وب اپلیکیشن خاورستان | khavarestan هستید؟
تفسیر صفحه ۵۷۲ قرآن کریم
تسنیم وحی؛

تفسیر صفحه ۵۷۲ قرآن کریم

به نام خداوند بخشنده مهربان بگو: بر من وحی شده است که گروهی از جن (به قرائت من) گوش دادند، پس گفتند: همانا ما قرآنی شگفت شنیدیم.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «خاورستان»، در تفسیر صفحه ۵۷۲ قرآن کریم آمده است:  « بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ‏ قُلْ أُوحِیَ إِلَیَّ أَنَّهُ اسْتَمَعَ نَفَرٌ مِنَ الْجِنِّ فَقالُوا إِنَّا سَمِعْنا قُرْآناً عَجَباً * یَهْدِی إِلَی الرُّشْدِ فَآمَنَّا بِهِ وَ لَنْ نُشْرِکَ بِرَبِّنا أَحَداً *»   « به نام خداوند بخشنده مهربان‏ بگو: بر من وحی شده است که گروهی از جن (به قرائت من) گوش دادند، پس گفتند: همانا ما قرآنی شگفت شنیدیم. که به سوی رشد هدایت می‌کند، پس به آن ایمان آوردیم و هرگز احدی را شریک پروردگارمان قرار نمی‌دهیم.» 

نکته‌های سورۀ جن- آیات ۱-۲:
«نَفَرٌ» به گروه سه تا هفت یا ده نفره گفته می‌شود. 

در جهان‌بینی الهی، هستی تنها دیدنی‌ها نیست و دیدنی‌ها مخصوص آنچه ما امروز مشاهده می‌کنیم نیست. 

نباید انسانی که هر چند صباحی کهکشانی را کشف می‌کند که میلیاردها ستاره در آن است و معیار فاصله آن‌ها سال نوری است، توقّع داشته باشد که با هستی به طور کامل آشنا باشد. 

بنابراین ما خود را در اختیار وحی قرار می‌دهیم و به آنچه قرآن فرموده است اعتقاد داریم. 

قرآن دربارۀ جنّ آیات زیادی دارد که به برخی از آنها اشاره می‌کنیم: 

آفرینش جنّ قبل از انسان بوده است. «وَ الْجَانَّ خَلَقْناهُ مِنْ قَبْلُ» (حجر،۲۷) 

جنّ، جایگاهی همچون جایگاه انسان دارد، زیرا هدف از آفرینش او، نظیر هدف از آفرینش انسان است. «وَ ما خَلَقْتُ الْجِنَّ وَ الْإِنْسَ إِلَّا لِیَعْبُدُونِ» (ذاریات،۵۶) من جنّ و انس را نیافریدم مگر برای آنکه عبادت کنند. 

مورد امر و نهی و خطاب و عتاب است. «یا مَعْشَرَ الْجِنِّ وَ الْإِنْسِ» (الرحمن،۲۳)* 

قدرت انتخاب دارد و لذا گروهی از آنان مؤمن و گروهی کافرند. 

از آتش آفریده شده و شیطان از آن جنس است. «کانَ مِنَ الْجِنِّ» (کهف،۵۰) 

گرچه ما او را نمی‌بینیم ولی او ما را می‌بیند. «إِنَّهُ یَراکُمْ هُوَ وَ قَبِیلُهُ مِنْ حَیْثُ لا تَرَوْنَهُمْ»(اعراف،۲۷) 

می‏‌تواند برای اولیای خدا خادم باشد. قرآن می‌فرماید: آنان برای حضرت سلیمان کار می‌‏کردند. «یَعْمَلُونَ لَهُ»(سبا،۱۳) 

تمام امور تعجب‌آور و ابتکاری، پس از چند روز عادی می‌شود ولی قرآن کتاب عجیبی است که ابدی است و هرگز عادی نمی‌‏شود. حضرت علی علیه‌السّلام در نهج‌‏البلاغه می‌فرماید: «لا تفنی عجائبه» (نهج‌البلاغه خطبه ۷۵) تمام امور تعجب‌آور از یک زاویه تعجب‌‌آور است، ولی قرآن از جهات بی شماری این ‏گونه است که رسول خدا صلّی الله علیه و آله فرمود: «لا تحصی عجائبه» (کافی ج ۲ ص ۵۹۹) قرآن از زاویه لفظ، محتوی، جامعیّت و هماهنگی با فطرت و نیاز بی‌نظیر است.

انتهای خبر/10

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از

  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.