
تسنیم وحی؛
تفسیر صفحه ۵۸۳ قرآن کریم
همانا برای اهل پروا، رستگاری و کامیابی بزرگی است. انواع باغها و انگورها. و همسرانی زیبا و دلربا، همانند و هم سال وجامهایی سرشار. در آنجا نه بیهودهای شنوند و نه تکذیبی.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «خاورستان»، در تفسیر صفحه ۵۸۳ قرآن کریم آمده است: « إِنَّ لِلْمُتَّقِینَ مَفازاً * حَدائِقَ وَ أَعْناباً * وَ کَواعِبَ أَتْراباً * وَ کَأْساً دِهاقاً * لا یَسْمَعُونَ فِیها لَغْواً وَ لا کِذَّاباً * جَزاءً مِنْ رَبِّکَ عَطاءً حِساباً *» « همانا برای اهل پروا، رستگاری و کامیابی بزرگی است. انواع باغ ها و انگورها. و همسرانی زیبا و دلربا، همانند و هم سال وجام هایی سرشار. در آنجا نه بیهودهای شنوند و نه تکذیبی. پاداشی از طرف پروردگارت و عطایی از روی حساب.»
نکتههای سورۀ نبأ- آیات ۳۱-۳۶:
«مفاز» یا به معنای محل کامیابی است و یا خود کامیابی.
«حَدائِقَ» جمع «حدیقة» باغ دیواردار را گویند.
«کَواعِبَ» جمع «کاعب» دختری را گویند که تازه سینهاش بر آمده باشد
«اتراب» جمع «ترب» به معنای هم سن و سال و هم شکل و شمائل است. شاید مراد این باشد که حوریان بهشتی در زیبائی بر یکدیگر برتری ندارند، کلمۀ کاس به معنای جام بلورین و دهاق به معنای لبریز است. البتّه بعضی آن را از ریشۀ دَهَقَ به معنای گره زدن پیدرپی گرفتهاند، یعنی جامهای شراب پیاپی عرضه میشود.
انگور در میان میوهها جایگاه خاصّی دارد و لذا به صورت جداگانه ذکر شده است. «حَدائِقَ وَ أَعْناباً»
پیامهای سورۀ نبأ- آیات ۳۱-۳۶:
۱- بیم و امید باید در کنار هم باشد. در این سوره پاداش متّقین در برابر کیفر طاغین قرار گرفته است. «إِنَّ جَهَنَّمَ کانَتْ مِرْصاداً لِلطَّاغِینَ ... إِنَّ لِلْمُتَّقِینَ مَفازاً»
۲- کامیابی و رستگاری در سایۀ نعمتهای مادی و معنوی است. «إِنَّ لِلْمُتَّقِینَ مَفازاً» (کلمۀ «حَدائِقَ» رمز نعمتهای مادی و کلمه «لا یَسْمَعُونَ» رمز نعمتهای معنوی است.)
۳- نعمتهای بهشتی، انسان را گرفتار غرور و غفلت و یاوهگویی و بدمستی نمیکند. «لا یَسْمَعُونَ»
۴- جلساتی که در آن لغو و دروغ نباشد، جلسات بهشتی است. «لا یَسْمَعُونَ فِیها لَغْواً وَ لا کِذَّاباً»
۵- نه تنها کیفرها عادلانه است. «جَزاءً وِفاقاً» بلکه پاداشها نیز حساب و کتاب دارد. «عَطاءً حِساباً»
۶- در جامعۀ بهشتی، افراد یکدیگر را تکذیب نمیکنند و اعتماد و اطمینان میان آنها حاکم است. «وَ لا کِذَّاباً»
۷- پاداشهای الهی، عطا و تفضّل اوست؛ نه اینکه ما طلبی داشته باشیم. «جَزاءً مِنْ رَبِّکَ عَطاءً»
۸- لازمۀ ربوبیّت، نظام کیفر و پاداش است. «جَزاءً مِنْ رَبِّکَ»
۹- پاداش الهی به متقین حساب دارد. هر که تقوای بیشتری دارد پاداش بیشتری خواهد داشت. «عَطاءً حِساباً»
انتهای خبر/10