
تسنیم وحی؛
تفسیر صفحۀ 167 قرآن کریم
بنیاسرائیل را از دریا گذراندیم، تا به قومی برخوردند که بر پرستش بتهای خویش پایبند بودند،گفتند: ای موسی! برای ما خدایی قرار بده، همان گونه که برای اینان معبودها است.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «خاورستان»، در تفسیر صفحه 167 قرآن کریم آمده است: وَ جاوَزْنا بِبَنِی إِسْرائِیلَ الْبَحْرَ فَأَتَوْا عَلی قَوْمٍ یَعْکُفُونَ عَلی أَصْنامٍ لَهُمْ قالُوا یا مُوسَی اجْعَلْ لَنا إِلهاً کَما لَهُمْ آلِهَةٌ قالَ إِنَّکُمْ قَوْمٌ تَجْهَلُونَ * إِنَّ هؤُلاءِ مُتَبَّرٌ ما هُمْ فِیهِ وَ باطِلٌ ما کانُوا یَعْمَلُونَ * قالَ أَ غَیْرَ اللَّهِ أَبْغِیکُمْ إِلهاً وَ هُوَ فَضَّلَکُمْ عَلَی الْعالَمِینَ» «و بنیاسرائیل را از دریا گذراندیم، تا به قومی برخوردند که بر پرستش بتهای خویش پایبند بودند، (با دیدن این صحنه) گفتند: ای موسی! برای ما خدایی قرار بده، همان گونه که برای اینان معبودها (و بتهایی) است. موسی گفت: براستی، شما گروهی نادان (و جهالت پیشه) هستید* (موسی گفت:) همانا آنچه این قوم در آنند (از کفر و شرک)، نابودشدنی است و آنچه انجام میدهند باطل است*گفت: آیا معبودی غیر خدا برای شما بجویم، در حالی که او شما را بر مردم این زمانه برتری داده است؟!»
نکتههای سورۀ اعراف- آیات ۱۳۸ - ۱۴۰:
کلمۀ «مُتَبَّرٌ» از «تبار»، به معنای هلاکت است.
آنانکه یک عمر در سحر و جادو بودند، با دیدن یک معجزه چنان مؤمن شدند که تهدیدهای فرعون آنان را نلرزاند؛ ولی طرفداران حضرت موسی با دیدن آن همه معجزات و پس از پیروزی بر فرعون، انحراف و بتپرستی قومی، آنان را به انحراف کشید و تازه از موسی علیهالسّلام نیز تقاضای بت کردند.
روزی یک یهودی به عنوان اعتراض به مسلمانان گفت: شما هنوز جنازۀ پیامبرتان را دفن نکرده بودید که با هم اختلاف کردید! حضرت علی علیهالسّلام در پاسخ او فرمود: اختلاف ما در سخن پیامبر بود، نه در خودش و نه در خدا، امّا شما هنوز پایتان از آب دریا خشک نشده بود که از موسی تقاضای بت کردید. (نهج البلاغه، حکمت ۳۱۷)
پیامهای سورۀ اعراف- آیات ۱۳۸ -۱۴۰:
۱. پرستش (حق یا باطل)، در طول تاریخ بشر وجود داشته است. «یَعْکُفُونَ عَلی أَصْنامٍ لَهُمْ» (در زمان موسی علیهالسّلام نیز افرادی بت میپرستیدند.)
۲. محیط جبرآور نیست، ولی تأثیرگذار هست. «فَأَتَوْا عَلی قَوْمٍ...» پس تا در اعتقاد و ایمان قوی نشدهایم، از محیط و فرهنگ فاسد دوری کنیم، زیرا گاهی مشاهدۀ یک صحنه (از فیلم، عکس، ماهواره و یا اجتماع) چنان در انسان تأثیرگذار است که تمام زحمات تربیتی رهبران را متزلزل و خراب میکند.
۳. گاهی انسان از مهمترین نعمتها غفلت ورزیده و نسبت به آنها ناسپاسی میکند. «جاوَزْنا» «اجْعَلْ لَنا»
۴. گاهی انسان به حدّی کجاندیش میشود که از رهبران الهی نیز درخواست ناروا میکند. «یا مُوسَی اجْعَلْ لَنا إِلهاً»
۵. افراد و ملّتها، هر لحظه در معرض خطر انحرافند. «قالُوا یا مُوسَی...»
۶. ایمان سطحی، زودگذر است. «وَ جاوَزْنا» «قالُوا» «اجْعَلْ لَنا إِلهاً»
۷. بدتر از دشمنان آگاه خارجی و بیگانه، دوستان نادانِ داخلیاند. «جاوَزْنا» «قالُوا یا مُوسَی اجْعَلْ...»
۸. تقاضای مردم، همیشه صحیح نیست و اکثریّت و خواست آنان همهجا یک ارزش نیست. «قالُوا» «اجْعَلْ لَنا إِلهاً»
۹. الگوپذیری، تقلید و مدلبرداری، از خصلتهای انسان است. «اجْعَلْ لَنا إِلهاً کَما لَهُمْ آلِهَةٌ»
۱۰. جهل، ریشۀ بتپرستی و بتپرستی، عملی به دور از عقل است. «تَجْهَلُونَ» جهل، در فرهنگ قرآن، در برابر عقل قرار دارد؛ نه علم. یعنی به کار غیرعاقلانه جهل میگویند.
۱۱. تقاضای خدای محسوس (همچون بت) از پیامبر بزرگواری همچون موسی، نشانۀ جهل عمیق و ریشهدار است. «تَجْهَلُونَ»
۱۲. هم انحرافهای فکری از بین رفتنی است، هم انحرافهای عملی. «مُتَبَّرٌ ما هُمْ فِیهِ وَ باطِلٌ ما کانُوا یَعْمَلُونَ» آری، پایان باطل، نابودی است؛ پس ظاهرِ آن ما را فریب ندهد.
۱۳. عبادت باید بر اساس تعقّل و تشکّر باشد. «أَ غَیْرَ اللَّهِ أَبْغِیکُمْ إِلهاً وَ هُوَ فَضَّلَکُمْ» خدا یافتنی است؛ نه بافتنی، «أَبْغِیکُمْ» و پرستش غیر خدا، با عقل و روحیّۀ سپاسگزاری ناسازگار است.
انتهای پیام/
لینک کوتاه خبر
برچسبها
نظر / پاسخ از
هنوز نظری ثبت نشده است. شما اولین نفری باشید که نظر میگذارید!