حالت تاریک

تلاش درجهت آموزش و فرهنگ‌سازی سواد رسانه

تلاش درجهت آموزش و فرهنگ‌سازی سواد رسانه

با توجه به پیشرفت و گسترده شدن هوش مصنوعی در سطح جامعه، بسیج فضای مجازی خراسان جنوبی در راستای آموزش، توانمندسازی و فرهنگ‌سازی در این خصوص پیش قدم شده است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «خاورستان»،  از دید صاحب‌نظران حوزه فناوری‌های دیجیتال؛ هوش مصنوعی با سرعتی خیره‌کننده زمینه دگرگونی در عرصه‌های مختلف را فراهم خواهد ساخت. هوش مصنوعی که سال‌ها در فضای علمی، دانشگاهی و کسب‌و‌کار کشور رشد و توسعه‌یافته و تقریبا در تمام علوم مهندسی، علوم پزشکی، هنر و علوم انسانی کاربردی و استفاده می‌شود، به یکباره اجتماعی شده و دغدغه‌ی مخاطب عام شده است. 
هوش مصنوعی «توانایی یک سیستم برای حل مسائل و انجام وظایفی که به طور سنتی برای حل آنها به هوش انسانی نیاز است» تعریف شده و یک جریان و یک فرهنگ است که در حال غالب شدن است و نمی‌توان اسم آن را یک تکنولوژی صرف گذاشت، بلکه به سمت جهانی شدن می‌رود. 
هوش مصنوعی یکی از موضوعاتی بود که رهبر معظم انقلاب در جریان دیدار با جمعی از استعداد‌های برتر علمی و نخبگان کشور، از آن به‌عنوان یک مسئله مهم و آینده‌ساز نام بردند و فرمودند: «این مسئله در اداره آینده دنیا نقش دارد و باید به‌گونه‌ای عمل کنیم که ایران جزو ۱۰ کشور برتر هوش مصنوعی در دنیا قرار بگیرد». 
این صحبت را می‌توان همچون بسیاری از تدابیر حکیمانه رهبرانقلاب در حوزه‌های فناورانه، به‌عنوان یک نقشه راه برای آینده کشور در حوزه‌های مختلف در نظر گرفت. اما نکته‌ای که قابل توجه است این است که برای کاربرد و استفاده درست از هوش مصنوعی، سواد رسانه بسیار مهم است و ابتدا باید فرهنگ استفاده از آن هم آموزش داده و نحوه استفاده، مزایا و معایب آن در سطح جامعه تبیین شود. 
در‌واقع اکنون که هوش مصنوعی در ابتدای راه خود است، بسیاری از تولیدات آن قابل تشخیص است، اما قطعا با پیمودن مسیر توسعه، تشخیص آن هم سخت خواهد شد که در این‌صورت همان چالش سردرگمی افراد در فضای مجازی و عدم تشخیص اخبار راست و دروغ تکرار خواهد شد و قدرت تحلیل را از افراد می‌گیرد. 
با توجه به اینکه اگر در زمینه هوش مصنوعی درست عمل نشود، سرنوشت آن مانند فضای مجازی خواهد شد و مدیریت آن از دستمان در خواهد رفت، سازمان بسیج رسانه خراسان جنوبی در زمینه آموزش و توانمندسازی هوش مصنوعی پیشقدم شده است. 


‌برگزاری کارگاه های آموزش و توانمندسازی سواد رسانه
سجاد رضایی رئیس سازمان بسیج رسانه خراسان‌جنوبی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «خاورستان» گفت: سلسله نشست‌های آموزشی- توانمندسازی با محوریت سواد رسانه جایزه ملی پروفسور معتمدنژاد در استان خراسان جنوبی به همت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی و همکاری سازمان بسیج رسانه استان برگزار شد. 
وی با اشاره به برگزاری این کارگاه‌های توانمندسازی با حضور اساتید ملی، گفت: کارگاه اول با محور جنگ شناختی و سواد رسانه با حضور دکتر محمدجوانی و کارگاه دوم با محور سواد هوش مصنوعی با حضور استاد مصطفی ضابط در هفتم اردیبهشت ماه بصورت عمومی برای علاقه‌مندان و دغدغه‌مندان فعال این عرصه برگزار شد. 
رئیس سازمان فضای مجازی بسیج خراسان‌جنوبی بیان کرد: در کارگاه مرحله اول ۲۰۰ نفر بصورت عمومی ثبت نام کردند که در قالب ۲ کارگاه همزمان ۶ ساعته برگزار شد. 
رضایی ادامه داد: قرار است که فرا‌گیران در عرصه‌ها و قالب‌های ذکر شده، تا پایان اردیبهشت ماه آثار خود را به دبیرخانه جشنواره جایزه ملی پروفسور معتمدنژاد ارسال کنند. 
وی گفت: دومین مرحله این طرح نیز در اواخر اردیبهشت ماه امسال با حضور دو استاد ملی دیگر با محور عرصه سواد رسانه‌ای برگزار خواهد شد تا در زمینه آموزش و توانمند‌سازی این جبهه بیش‌از‌پیش موثر واقع شویم. 
رئیس سازمان بسیج رسانه خراسان‌جنوبی گفت: همچنین دوره آموزشی و توانمند‌سازی سواد رسانه مختص مسئولین رسانه، خبرگزاری‌ها و روابط عمومی ادارات مرکز استان برگزار شد. 
وی افزود: این کارگاه آموزشی با عنوان «هوش مصنوعی و رسانه؛ چالش‌ها و فرصت‌ها» در قالب رویداد «جایزه ملی پروفسور معتمدنژاد» (یادبود پروفسور کاظم معتمدنژاد پدر علم ارتباطات ایران) ششم اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ برگزار شد. 
رضایی بیان کرد: این کارگاه با حضور مصطفی ضابط عضو هیئت علمی دانشگاه امام حسین علیه‌السلام در قالب دو جلسه برگزار و سواد هوش مصنوعی، چالش هاو فرصت‌ها در آن ارائه شد. 
او با اشاره به صدور گواهی آموزشی از طرف اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و روابط عمومی استانداری برای شرکت‌کنندگان، افزود: در پایان این کارگاه، قالب‌های جشنواره ملی پرفسور معتمدنژاد برای فرا‌گیران تبیین و مقرر شد که آثار خود را در این قالب‌ها به جشنواره ارسال کنند. 
رضایی همچنین از برگزاری کارگاه آموزشی وتوانمند‌سازی جنگ شناختی و سواد رسانه مختص مربیان سواد رسانه اداره آموزش‌و‌پرورش بیرجند خبر داد و گفت: این کارگاه نیز روز پنجشنبه ششم اردیبهشت ماه امسال به همت اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و آموزش‌و‌پرورش شهرستان بیرجند برگزار شد. 
وی با بیان اینکه این کارگاه نیز با حضور استاد ملی، دکتر محمد جوانی عضو هیئت علمی دانشگاه امام حسین علیه‌السلام با محوریت جنگ شناختی و سواد رسانه برگزارشد، افزود: مربیان برادر و خواهر سواد رسانه‌ای آموزش‌و‌پرورش شهرستان بیرجند در این کارگاه حضور پیدا کردند. 

انتهای پیام/٧

تلاش درجهت آموزش و فرهنگ‌سازی سواد رسانه
تلاش درجهت آموزش و فرهنگ‌سازی سواد رسانه

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از