حالت تاریک
رئیس دانشگاه فرهنگیان خراسان جنوبی:

تلاقی رمضان و نوروز فرصت تلفیق سنت‌های ملی‌مذهبی

تلاقی رمضان و نوروز فرصت تلفیق سنت‌های ملی‌مذهبی

رئیس امور پردیس‌های دانشگاه فرهنگیان خراسان جنوبی گفت: با تلاقی ماه رمضان و عید نوروز؛ بهتر است که دید و بازدید‌ها و عیدی دادن‌های نوروزی با مراسم افطار تلفیق شود که با این کار شادی‌های عید نوروز در ماه رمضان پیاده خواهد شد.

حجت‌الاسلام جواد اکبری مطلق با اشاره به تلاقی ماه رمضان و عید نوروز در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «خاورستان» گفت: حدودا هر ٣٠ سال یکبار عید نوروز و ماه رمضان با هم تلاقی دارند که امسال هم این تلاقی ایجاد شده و ابتدا و انتهای سال با ماه رمضان عجین شد.

وی افزود: در این شرایط بهتر است که سنت‌های نوروزی را در ماه رمضان پیاده کنیم و دید و بازدید‌ها و عیدی دادن‌های نوروزی با مراسم افطار تلفیق شود که با این کار شادی‌های عید نوروز در ماه رمضان پیاده خواهد شد.

اکبری مطلق افزود: ١۵ ماه رمضان مصادف با میلاد امام حسن مجتبی (ع) نیز بهترین فرصت برای پررنگ کردن و تلفیق سنت‌های ملی و مذهبی با هم است.

رئیس امور پردیس‌های دانشگاه فرهنگیان خراسان جنوبی اظهارکرد: اینکه در روایات ماه مبارک رمضان به‌عنوان ماه مهمانی خداوند مطرح می‌شود، کاملا مشهود است و در این ماه احساس می‌شود که روزی افراد زیاد شده و گرسنگی روز انسان را به یاد فقرا می‌اندازد.

وی افزود: اینکه انسان خودش را موظف می‌کند که ١٢-١٣ ساعت گرسنه باشد، ناخودآگاه و بر اثر فشار گرسنگی و خالی شدن معده، در او رقت قلب و مهربانی ایجاد شده و باعث می‌شود به فکر همنوع خودش باشد.

رئیس امور پردیس‌های دانشگاه فرهنگیان خراسان جنوبی بیان کرد: با گذشت چند روز از ماه رمضان انس مردم با این ماه بیشتر، مجالس قرآن شلوغ‌تر و نگاه افراد متفاوت‌تر می‌شود و گرسنگی این ماه مردم را به یاد خدا می‌اندازد.

اکبری مطلق با بیان اینکه یکی از مشکلاتی که امروز در جامعه وجود دارد و مردم را از هم دور می‌کند، چشم و هم چشمی است، گفت: سفره افطار اگر سنگین و گران باشد، قطعا طرف مقابل جرات دعوت کردن و افطاری دادن را نخواهد داشت و در این صورت افراد مجبورند یا کسی را دعوت نکنند و یا هم فقط تعداد محدودی را دعوت کنند که در این صورت فقرا از این سفره بی‌بهره می‌مانند، در‌حالی‌که در این ماه، هدف اصلی به یاد بودن فقرا است.

وی عنوان کرد: البته در افطاری دادن باید‌شان مهمان هم رعایت شود و بهتر است تا سفره‌ها ساده و ارزان باشد تا مانع چشم و هم چشمی شده و انس و الفت را بیشتر کند.

رئیس امور پردیس‌های دانشگاه فرهنگیان خراسان جنوبی با اشاره به اعتقاد اقشار و طیف‌های مختلف مردم به ماه مبارک رمضان و روزه داری، گفت: با توجه به اینکه علم انسان‌ها را به سمت رژیم‌های غذایی خاص سوق می‌دهد، برخی افراد روزه را صرفا از نگاه علمی می‌پسندند که این نگاه در مورد نماز وجود ندارد و نمی‌توان این تحلیل‌ها را ارائه داد، چرا که نماز یک کار روحانی است اما روزه یک کار علمی و تجربی است. در‌واقع بر اساس تجربه می‌توان نشان داد که روزه گرفتن و خالی نگه‌داشتن معده از خوراکی‌ها طی این مدت، باعث استراحت و آرامش دستگاه گوارش می‌شود که در طول سال این استراحت وجود ندارد.

وی ادامه داد: کسانی که با دقت نظر به ماه رمضان نگاه می‌کنند، از خوراک زیاد در این ماه اجتناب می‌کنند و گرسنگی را بر بدن خود تحمیل می‌کنند تا اثرات روزه بر بدن بیشتر باشد.

اکبری مطلق با اشاره به اینکه گفته می‌شود خیلی از افراد روزه نمی‌گیرند و به آن اعتقادی ندارند، تصریح کرد: اما این موضوع یک نوع تبلیغ، ظاهر‌سازی و مغالطه علیه مباحث دینی است که تلاش می‌شود کم‌را زیاد و زیاد را کم‌نشان دهند.

او افزود: با توجه به اینکه طیف‌های مختلف مذهبی یهودی، زرتشتی، مسیحی و... در کشور زندگی می‌کنند و مسافران هم روزه ندارند، نباید روزه‌خواری چند نفر از این اقشار را به کل جامعه تعمیم داد، بلکه باید مراسم‌ها و جشن‌های مختلف، پررنگ و گسترده رمضانی که حاکی از روزه داری اکثر مردم است را هم دید.

وی ادامه داد: وضوح روزه داری مردم کشور بخصوص در شب‌های قدر بیشتر است. در‌واقع در ماه رمضان بافت اصلی جامعه روزه‌دار هستند و بر همین اساس هم فضای مغازه‌ها و سطح شهر‌ها در ماه رمضان عوض می‌شود، خوراکی‌های خاصی تولید و خرید‌و‌فروش می‌شود.

انتهای پیام/٧

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از