حالت تاریک
مدیرعامل شرکت پخش فرآورده‌های نفتی خراسان جنوبی:

اجرای خط‌ تابش منتظر مصوبه شورای‌ اقتصاد است

اجرای خط‌ تابش منتظر مصوبه شورای‌ اقتصاد است

مدیرعامل شرکت پخش فرآورده‌های نفتی خراسان جنوبی گفت: خط انتقال فرآورده های نفتی از کرمان به خراسان جنوبی حدود ۳۷۰ میلیون یورو هزینه دارد که تاکنون مطالعات اولیه آن انجام شده و منتظر مصوبه ای از شورای عالی اقتصاد است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «خاورستان» باتوجه به حواشی ایجاد شده در مورد شرکت پخش فرآورده‌های نفتی خراسان جنوبی، با آقای عابدانی مدیرعامل شرکت پخش فرآورده‌های نفتی خراسان جنوبی در یک میزگرد به گفتگو نشستیم.

 هدف از برگزاری این نشست بررسی دستاوردهای دولت سیزدهم در حوزه شرکت پخش فرآورده‌های نفتی خراسان جنوبی و همچنین مطرح کردن برخی مشکلات و دغدغه های مردمی مرتبط با این شرکت بود.

 

سوال: از جمله دستاوردهای شرکت پخش فرآورده‌های نفتی خراسان جنوبی در دولت سیزدهم را بفرمایید.

 

عابدانی: رسالت شرکت پخش فرآورده‌های نفتی در سراسر کشور؛ تامین و توزیع به موقع فرآورده های نفتی است که ما نیز در این خصوص در خراسان جنوبی اقدامات بسیار خوب و قابل توجهی انجام داده ایم.

یکی از بزرگترین مشکلاتی که خراسان جنوبی سالهاست با آن دست و پنجه نرم می کند، دوری از مبادی تامین سوخت اصلی در کشور است. ما استانی هستیم که به خط لوله فرآورده های نفتی دسترسی نداریم، شبکه ریلی انتقال فرآورده های نفتی در استان وجود ندارد و تنها راه برای تامین نیاز استان، تامین فرآورده های نفتی از طریق نفت کش های جاده پیما است که پرهزینه ترین، سخت ترین و قابل برنامه ریزی ترین روش تامین است.

خراسان جنوبی از نزدیک ترین مبدا که استان کرمان و رفسنجان است، حدود ۷۰۰ کیلومتر فاصله دارد که طی سالها و ماه های اخیر به دلیل مشکلاتی که وجود داشته است ، مبدأ تامین از بندرعباس بوده است که این موضوع باعث شده تا مراحل اعزام، بارگیری، ورود و تخلیه فرآورده ها در استان با یک نفت کش ۳۰ هزار لیتری، ۵ روز زمان ببرد.

 

یکی از مهم ترین و اصلی ترین کارها، تقویت ناوگان نفت کشی استان است. در حالی که تعداد نفت کش های استان در سال ۱۴۰۱ ، حدود ۱۱۰ دستگاه بود، اما با پیگیری هایی که انجام شد؛ در سال ۱۴۰۲ این عدد به ۳۰۵ دستگاه رسید و تقریبا حدود ۳ برابر افزایش پیدا کرد. با توجه به شدت مصرف، اگر این ناوگان نبود استان دچار چالش های جدی می شد و با افزایش ناوگان کمک بسیار قابل توجهی شد.

 

سوال: میزان تامین و توزیع فرآورده های نفتی در سال گذشته چقدر بوده است ؟

 

عابدانی: در سال ۱۴۰۲ یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون لیتر انواع فرآورده نفتی در سطح استان توزیع شده است. از این میزان فرآورده ، ۴۳۰ میلیون لیتر بنزین بوده است، در حالی که در سال ۱۴۰۱ میزان توزیع بنزین حدود ۳۹۳ میلیون لیتر بوده است و خوشبختانه در این خصوص شاهد رشد حدود ۹ درصدی بودیم که معادل با رشدی است که در سطح کشور نیز اتفاق افتاده است.

در بخش نفت گاز نیز در سال ۱۴۰۱ بیش از ۶۴۰ میلیون لیتر فرآورده توزیع شده که در مدت مشابه سال گذشته آن ۵۸۵ میلیون لیتر فرآورده توزیع شده و در این خصوص نیز حدود ۱۰ درصد رشد داشته ایم که تامین و توزیع ۳ درصد از متوسط کشوری بیشتر بوده است. دلیل این افزایش هم اجرای پروژه های مختلف در سطح استان از جمله خط انتقال گاز از دشتک به نهبندان، آبرسانی از دریای عمان، راه اهن، توسعه معادن و ... بوده است.

یکی از خدمات مستمر شرکت پخش فرآورده‌های نفتی در استان تامین سوخت هواپیماها برای پرواز هواپیماها و راه آهن است که عموم مردم کمتر با این موضوع در ارتباط هستند. مدیرعامل شرکت پخش فرآورده‌های نفتی استان در در این خصوص نیز آمارهای قابل قبولی را ارائه داد.

در سال ۱۴۰۲ حدود ۲ میلیون لیتر سوخت برای انجام پرواز های استان تامین کردیم و این فرآورده را تحویل هواپیماهای فرودگاه بیرجند و طبس دادیم. برای تامین سوخت راه آهن شرق کشور در طبس نیز ماهیانه حدود ۲.۵ میلیون لیتر و به عبارتی ۳۰ میلیون لیتر در سال تحویل می دهیم. خوشبختانه در بحث پروازی و راه آهن مشکلی نداشته ایم و اگر تعداد پروازها بیشتر هم شود، آمادگی تامین سوخت را داریم.

 

سوال: صادرات سوخت از استان چگونه بوده است ؟

 

عابدانی: با توجه به اینکه خراسان جنوبی در نوار مرزی قرار دارد، صادرات سوخت نیز یکی از فعالیت های مرزی مهم این استان به شمار می رود. در سال ۱۴۰۲ حدود ۲۴ میلیون لیتر سوخت صادر کنیم که عمدتا از مرز ماهیرود و با نرخ متعادل مرزی به طور متوسط لیتری ۳۰ هزار تومان، صادر شده است.

لازم به ذکر است که میزان صادرات سوخت از استان در سال ۱۴۰۱ حدود ۲۲ میلیون لیتر بود که بر این اساس شاهد افزایش ۸ درصدی سوخت در سال ۱۴۰۲ هستیم که امیدواریم این رشد ادامه دار باشد چون هرچقدر در فروش مرزی افزایش داشته باشیم، از عرضه خارج از شبکه و قاچاق کالا جلوگیری خواهد شد.

 

سوال: تامین سوخت برای نیروگاه سیکل ترکیبی قاین و دستگاه های کشاورزی سطح استان چگونه بوده است؟

 

عابدانی: نیروگاه سیکل ترکیبی قاین یکی از نیروگاه های بزرگ کشور است که در فصولی از سال به دلیل افزایش مصرف و کاهش فشار شبکه گاز، ملزم به استفاده از سوخت مایع و گازوییل است. زمانی که این نیروگاه بصورت کامل از سوخت مایع استفاده می کند، روزانه حدود ۳ میلیون لیتر مصرف فرآورده دارد که اگر هر نفتکشی ۳۰ هزار لیتر سوخت حمل کند، روزانه ۱۰۰ دستگاه نفتکش باید فقط برای این نیروگاه سوخت تامین کنند. در سال ۱۴۰۲ حدود ۱۰۰ میلیون لیتر سوخت تحویل این نیروگاه دادیم و خوشبختانه قطعی برق در سطح شبکه نداشتیم.

در خصوص ادوات کشاورزی تحت پوشش جهاد کشاورزی در سال گذشته نیز حدود ۲۲ میلیون لیتر سوخت تحویل شد و خوشبختانه در زمینه تامین سوخت مشکلی نبود.

 

سوال: آیا شرکت پخش فرآورده‌های نفتی استان به تعهدات خود در خصوص مسئولیت های اجتماعی خود عمل کرده است؟

 

عابدانی: در خصوص مسئولیت های اجتماعی در حوزه وزارت نفت و یا شرکت پخش فرآورده‌های نفتی استان، یکی از نمایندگان گزارش عملکرد خوبی را در این زمینه ارائه داد، اما اخیرا حواشی مطرح شد که هیچ عوایدی از مسئولیت اجتماعی وزارت نفت به استان نمی رسد.

با توجه به اینکه این بحث مطرح شد که وزارت نفت در راستای مسئولیت اجتماعی خود اقدامی نکرده است، بنده به طور کلی برخی از موارد را مطرح می کنم.

در دور اول سفر ریاست جمهوری به استان، مجموعه وزارت نفت بیش از ۶۸ میلیارد تومان در چهارچوب مصوبات دور اول سفر ریاست جمهوری به خراسان جنوبی را متعهد شد که ۱۶ میلیارد تومان در راستای راهسازی، ۲۰ میلیارد تومان احیا و بازسازی قنوات، ۳ میلیارد تومان چمن ورزشی، ۵ میلیارد تومان بیمارستان زیرکوه، ۷ میلیارد تومان برای بیمارستانی دیگر، ۵ میلیارد تومان تکمیل فاضلاب بیرجند ، ۲ میلیارد تومان مرکز حوزه علمیه ، ۷ میلیارد تومان یادمان شهدای گمنام و ... هزینه می شود.

در دور دوم سفر ریاست جمهوری به استان، سهم مجموعه وزارت نفت به ۲۵۷ میلیارد تومان افزایش پیدا کرد که ۱۰۰ میلیارد تومان برای آبرسانی به یک شهرستان، ۳۰ میلیارد تومان برای سازمان های حمایتی ، ۲۰ میلیارد تومان تکمیل زیرساخت و احداث مساجد، ۲۰ میلیارد تومان مراکز آموزشی و فرهنگی، ۱۰ میلیارد تومان برای تکمیل و تجهیز مرکز بیماران ام اس ، ۳۷ میلیارد تومان تجهیز آزمایشگاه دانشگاه ها، ۴۰ میلیارد تومان تکمیل و بهره برداری از بیمارستان و ... مصوب شد.

این تعهدات صرفا توسط شرکت های مختلف تحت نظر وزارت نفت، در خراسان جنوبی در قالب دو مرحله و در چارچوب مسئولیت اجتماعی انجام شده که مستندات و جزییات آن هم موجود است.

 

 

سوال: در بحث مبارزه با قاچاق کالا و سوخت، شرکت چگونه عمل کرده است ؟

 

عابدانی: خوشبختانه تعامل خوبی با مجموعه کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان و کارگروه پیشگیری از عرضه خارج از شبکه و مقابله با قاچاق کالا در استان داریم و اقدامات خوبی در این خصوص در استان انجام شده است.

البته در کنار مبارزه با قاچاق سوخت باید تلاش کنیم تا سوخت مصرف کننده واقعی هم تامین شود. مجموعه اقداماتی که ما انجام دادیم این بوده که کسی را که دارای مصرف واقعی برای تولید و خدمت بوده است را شناسایی و سوخت مورد نیاز او را به موقع تامین کنیم، از طرف دیگر باید جلوی سوءاستفاده مصرف کننده غیر واقعی نیز گرفته شود.

در این خصوص یکی از اقدامات خوبی که در کمیسیون تصمیم گرفته شد، نصب جی‌پی‌اس بر روی دستگاه ها بود که میزان کارکرد هر دستگاه ها را نمایش می دهد و متناسب با همان میزان کارکرد هم سوخت تخصیص داده می شود. بنابراین دستگاه هایی که کار نمی کنند، سهمیه سوختشان قطع می شود.

همچنین مصوب شد که روی دیزل ژنراتورها کنتور نصب شود و متناسب با تولیدی که دارند و مقداری که به شبکه برق کمک می کنند، سوخت آنها را تامین کنیم تا تولید هم از موانعی که ایجاد می شود، آسیب نبیند که البته با نصب کنتور، میزان مصرف افزایش پیدا کرده چون میزان تولید هم افزایش داشته است.

 

 

سوال: موضوع خط انتقال فرآورده های نفتی به خراسان جنوبی، به کجا رسید؟

 

عابدانی: خط انتقال فرآورده های نفتی از کرمان به خراسان جنوبی با عنوان تابش جزو مصوبات سفر اول رییس جمهوری به خراسان جنوبی است. این خط ۹۸۰ کیلومتر طول دارد و از رفسنجان شروع می شود و با عبور از خراسان جنوبی، در مشهد خاتمه پیدا می کند.

برآورد هزینه اولیه اجرای این خط انتقال حدود ۳۷۰ میلیون یورو است. تاکنون مطالعات اولیه آن انجام شده و منتظر مصوبه ای از شورای عالی اقتصاد است که پیگیر آن هستیم و پس از صدور مصوبه اقدامات بعدی انجام خواهد شد.

 

 

سوال: بحران گاز زمستان ۱۴۰۱ چگونه مدیریت شد؟

 

عابدانی: در مواقع خاص مثل بحران گاز در زمستان سال ۱۴۰۱ که یک بحران سراسری بود اما در شرق کشور این بحران بیشتر و دامن‌گیر تر بود و احتمال قطعی گاز حتی در منازل هم وجود داشت، مشکل به خوبی مدیریت شد. در این بازه زمانی حدود ۳ میلیون لیتر فرآورده در سطح استان توزیع شد. در حالی که عدم مدیریت در این خصوص می توانست باعث ایجاد مشکلاتی برای بخش خانگی و همچنین گلخانه ها و مرغداری ها شود که قطعی گاز باعث ایجاد خسارت مالی و تلفات موجود زنده هم می شد، اما خوشبختانه با توجه به سرمای شدید و افت بسیار شدید شبکه گاز کشور، کمترین مشکل را داشتیم.

 

 

سوال: یکی از گلایه های مردمی، کمبود کارت سوخت آزاد گازوییل در شهر قاین و سوخت بنزین در شهر طبس با توجه به وجود گردشگر و مسافر زیاد در این شهر است. در این خصوص توضیح بفرمایید. 

 

عابدانی: قانونی که در سطح کشور داریم، در هر شهرستان مجازیم که فقط یک عدد کارت آزاد نفت گاز داشته باشیم. الان در سایر شهرستان های استان از جمله بیرجند، خوسف، سربیشه و نهبندان هم فقط یک کارت سوخت آزاد داریم. در سایر شهرستان های استان هم فقط یک کارت سوخت آزاد موجود است و به صورت محدود عرضه نفت گاز را دارد، چون سیستم و فرایندی که سوخت را به کامیون ها اختصاص می دهد بر اساس مقدار پیمایشی است که طی کرده اند و این کارت ها عملا برخلاف این سیستم است. این محدودیت در تمام سطح کشور است و مخصوص خراسان جنوبی نیست.

بنابراین در تمام شهرهای سطح کشور، هر شهر فقط یک کارت سوخت آزاد دارد که در اختیار جایگاه سوخت است و افراد می توانند برای مواقع اضطراری از آن استفاده کنند.

طبس نیز شهری است که در یک چندراه قرارگرفته و در فصل تابستان، عید و مناسبت های خاص، مسافران زیادی دارد که در این مواقع و ایام پیک مصرف، کارت های سوخت را تقویت و افزایش می دهیم تا مشکلی از بابت کمبود سوخت وجود نداشته باشد، هر چند در هر شهر فقط یک جایگاه باید یک کارت سوخت داشته باشد.

بر اساس آماری که وجود دارد بیشتر از ۹۵ درصد مصرف کنندگان سوخت در سطح کشور دارای کارت سوخت شخصی هستند و فقط ۵ درصد فاقد کارت هستند. همچنین بیش از ۹۰ درصد مردم هم سهمیه سوختی را که ماهانه برایشان شارژ می شود را استفاده نمی کنند. بنابراین تعداد افرادی که به کارت سوخت آزاد نیاز دارند، در جامعه آماری بسیار کمی هستند که برای همین میزان هم سعی کرده ایم با افزایش کارت ها در فصول پیک مصرف، مشکلات را برطرف کنیم.

 

سوال: تعطیلی پمپ بنزین نهبندان باعث ایجاد مشکلاتی برای مردم شده است، آیا در این خصوص اقدامی انجام شده است؟

 

عابدانی: مدتی است که یکی از جایگاه های عرضه بنزین و نفت گاز نهبندان به دلیل مشکلاتی تعطیل شده است که تاکنون در چندین مرحله پیگیری هایی را از طریق فرمانداری و دادستانی انجام دادیم و بزودی به نتیجه خواهد رسید. 

برای رفع این مشکل یا باید یک جایگاه سوخت جایگزین شود و یا هم یک مدیر و سرپرست به صورت موقت به این جایگاه معرفی شود تا امور پیگیری شود.

تاکنون پیگیری های زیادی انجام شده اما چون بخشی از کار امور حقوقی و قضایی بوده است ، روند زمان برتر شده است که امیدواریم در اسرع وقت مشکل حل شود.

 

سوال: کامیون هایی که در داخل و حاشیه شهر بیرجند تردد داشتند، مشکلاتی در اختصاص سهمیه سوخت داشتند، آیا این مشکل برطرف شده است؟

 

عابدانی: میزان سهمیه ای که به ناوگان دیزلی تخصیص پیدا می کند، بر اساس پیمایشی است که انجام می دهند. اطلاعات پیمایش این دستگاهها از دو طریق به شرکت نفت استان ارسال می شود، یکی از طریق اداره ناوگان بین شهری اداره راهداری و یکی هم از طریق ناوگان درون شهری سازمان دهیاری های وزارت کشور که ما هیچگونه دخل و تصرفی در این اطلاعات نداریم و تنها بر اساس اطلاعات پیمایش، سهمیه سوخت را اختصاص می دهیم.

متاسفانه این مشکل چندماه است که وجود دارد و در اطلاعاتی که از این کامیون ها برای ما ارسال می شود، پیمایش صفر است. بخشی از مشکل به علت باگ سامانه است که چون یک مشکل سراسر ی است چندین جلسه در کشور برگزار شده است.

فعلا این کامیون ها را به جایگاه هایی در سطح استان که دارای کارت سوخت آزاد هستند، هدایت می کنیم. متاسفانه این موضوع از اختیار استان خارج است و تنها کاری که می توانیم انجام دهیم این است که مشکل را بصورت موقت برطرف کنیم و برای رفع آن پیگیر باشیم.

 

سوال: سخن پایانی خود با مردم را بفرمایید.

 

عابدانی: سبد سوختی کشور در بخش حمل و نقل به سمت سی‌ان‌جی هم حرکت کرده و به خصوص در سالهای اخیر، اقدامات خوبی را در توسعه جایگاه های سی‌ان‌جی در سطح کشور داشته ایم. اما استفاده از این سوخت پاک الزاماتی دارد که باید مصرف کنندگان این بخش این الزامات را برای سلامت و ایمنی خودشان رعایت کنند.

برخی از خودروهای سی‌ان‌جی مدت زمان زیادی از عمرشان گذشته و فشار گازی که در این خودروها استفاده می شود بالا است، بنابراین نیاز است که بازدیدهای فنی دوره ای به صورت مستمر انجام شود که در سطح شهر بیرجند کارگاه هایی برای انجام این کار وجود دارد.

سوخت گیری سی‌ان‌جی در جایگاه ها دارای الزاماتی از جمله عدم حضور سرنشین در خودرو، سوختگیری توسط اپراتور جایگاه، باز بودن درب صندوق عقب و محل قرارگیری مخزن و عدم استفاده از تلفن همراه است که از شهروندان درخواست دارم رعایت شود تا سوخت گیری بدون حادثه ای داشته باشیم.

 

انتهای پیام/۷

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از