حالت تاریک
خاورستان گزارش می دهد؛

غریبی قلم‌زنی در خراسان‌جنوبی

غریبی قلم‌زنی در خراسان‌جنوبی

هنرمند قلم زن بیرجندی از ناشناخته بودن این هنر اصیل و استقبال اندک همشهریانش برای رونق در بازار فروش گلایه دارد

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی خاورستان، صنایع‌دستی هنر بی‌بدیل مردمانی است که با فرهنگ، تمدن و عشق درهم آمیخته و با آنها عجین شده است، با نگاهی به هنرهای دستی اقصی نقاط کشور می‌توان تبلور هنر، زیبایی، یکرنگی، جذابیت و منحصر به فرد بودن را در آنها مشاهده کرد.

۲۰ خرداد روز جهانی صنایع دستی بهانه‌ای شد تا سری به بازارچه صنایع دستی (سرای تاریخی امینی) بزنیم.

تعداد انگشت شماری از حجره‌های داخل این بازار باز است به سراغ هنرمند قلم زنی که در این بازار حجره دارد می‌رویم.

«ابوالفضل حسنی» از هنرمندان قلم زن بیرجند که ۱۲ سال از عمرش را به این هنر اختصاص داده این روزها به دلیل استقبال کم شهروندان از این رشته نگران فراموش شدن قلم زنی روی مس است.

وی که قلم‌زنی را از فلز فولاد و آهن شروع کرده و حالا که استادکار است بر روی مس و برنج قلم می‌زند گفت: قلم زنی یا همان تزئین و کندن نقوش روی اشیای فلزی به ویژه مس، طلا، برنج، ایجاد خطوط با ضربه چکش به قلم روی اجسام فلزی است و در این میان مس به دلیل نرمی و شکل پذیری که دارد در هنر قلم زنی پررنگ تر از دیگر فلزات است، به علاوه به عقیده مورخان اولین فلزی است که در هنر فلزکاری و قلم زنی مورد توجه انسان قرار گرفت و ارزشمندتر است. 

این جوان ۲۷ ساله قلم‌زنی را نوعی هنر زندگی می‌داند و‌ نقش انداختن بر ظروف را زنده کردن آن‌ها توصیف می‌کند و منتهی در صحبت‌هایش از این که به دلیل ناشناخته بودن بین مردم بیرجند جانیفتاده گلایه دارد .

به گفته وی وضعیت فروش در بیرجند چندان رضایت‌بخش نیست و بیشتر مشتریان از شهرهای دیگر هستند. 

وی با اشاره به این که تعداد فعالان این رشته در بیرجند اندک و بیشتر در منزل فعال هستتد افزود: تجهیزات مورد نیاز این رشته هم در بیرجند وجود ندارد و مجبوریم همه را امکانات مورد نیاز را از اصفهان سفارش دهیم.

وی که از سال گذشته در این بازار مستقر شده است ادامه داد: ۶ ماه اول کرایه مغازه‌ها رایگان بود و بعد از آن به مالک سپرده شد و به دلیل هزینه‌ها و فروش کم بسیاری از هنرمندان از ادامه فعالیت در این بازارچه انصراف دادند طوری که از ۳۰ غرفه داخل بازار کمتر از ۱۰ غرفه فعال است.

وی که از حمایت‌های متولیان هنرمندان رضایت چندانی ندارد ادامه داد: در مدت بازگشایی این بازارچه یک بار هم مدیران مربوطه برای سرکشی مراجعه نکردند.

وی نداشتن بیمه را یکی از مشکلات فعالان این حوزه برشمرد و افزود: بارها مدارک را آماده کردیم اما هنوز هیچ اتفاقی نیفتاده است.

وی تاکید کرد: هنر قلم‌زنی در بیرجند به تنهایی کفاف زندگی را نمی‌دهد و باید در کنار آن حتما حرفه دیگری داشته باشیم.

او بر این عقیده است: صنایع دستی باید بیش از گذشته مورد توجه و حمایت متولیان امر قرار گیرد و برای معرفی رشته‌های مختلف آن اقدام شود که به پویایی، رشد و رونق آن منجر می شود.

 وی تاکید کرد: برخی رشته‌ها از جمله قلم‌زنی به دلیل کاهش تعداد هنرمندان فعال رو به خاموشی می‌رود و هنوز هم در مناطق مختلف استان هنرمندانی هستند که در زمینه برخی از صنایع دستی حضوری فعال دارند که برای جلوگیری از فراموشی و توقف برخی از رشته‌های صنایع دستی اقدامات حمایتی و آموزشی نیازمند شتاب بیشتری است.

به گفته وی حمایت‌ها برای مکان فروش محصولات هنرمندان متداوم باشد نه مقطعی هر چند که با رایگان‌بودن موافق نیستیم اما می توانند یک سری تخفیفات برای فعالان صنایع دستی در نظر بگیرند.

وی تاکید کرد: افزون بر این میراث فرهنگی بازار صادرات خوبی راه اندازی کنند که بتوانیم صنایع دستی تولیدی را ارائه کنیم.

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از