حالت تاریک
سرپرست دانشگاه پیام‌نور خراسان جنوبی:

مطالبه‌گری دانشجویان از فساد و کم‌کاری جلوگیری می‌کند

مطالبه‌گری دانشجویان از فساد و کم‌کاری جلوگیری می‌کند

سرپرست دانشگاه پیام‌نور خراسان جنوبی گفت: مطالبه‌گری دانشجویان باعث می‌شود تا فساد، ترک فعل و کم‌کاری در نهادهای مختلف، به‌شدت کاهش یابد، چرا که مسئولین هر لحظه رصد می‌شوند و کوچک‌ترین لغزش مساوی با مطالبه‌گری است.

محمد شبانی سرپرست دانشگاه پیام‌نور خراسان جنوبی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «خاورستان» به مناسبت روز دانشجو با تأکید بر اهمیت روحیه مطالبه‌گری و آزادی بیان قشر دانشجو، اظهارکردن: مطالبه‌گری یکی از الزامات امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر است که با نهادینه‌شدن آن، جامعه به طور اعجاب برانگیزی به سمت رشد و تعالی حرکت می‌کند.

وی افزود: همچنین مطالبه‌گری دانشجویان باعث می‌شود تا فساد، ترک فعل و کم‌کاری در نهادهای مختلف، به‌شدت کاهش یابد، چرا که مسئولین هر لحظه رصد می‌شوند و کوچک‌ترین لغزش مساوی با مطالبه‌گری است.

شبانی بیان کرد: خوشبختانه در اکثریت قشر دانشجو، خصائصی از جمله نیروی جوانی، شوق و اشتیاق در واکاوی مسائل، بروز بودن در مسائل علمی، سیاسی و اقتصادی، قدرت تحلیل مسائل و دغدغه‌مندی وجود دارد که باعث می‌شود آنها به نماد مطالبه‌گری تبدیل شوند.

سرپرست دانشگاه پیام‌نور خراسان جنوبی با اشاره به اینکه مطالبه‌گری در طبیعت و ذات دانشجو وجود دارد، گفت: مقام معظم رهبری، بارها در مجامع دانشجویی فرموده‌اند که «در این نظام مردمی، دانشجویان که طبقه پیشرو و پیشاهنگ و زبده و بانشاط پیکره اجتماع هستند، باید در سازندگی آینده و ترسیم حرکت عمومی جامعه، بیش از جاهای دیگر نقش و اثر داشته باشند» که به نظر بنده، این موضوع محقق نخواهد شد مگر با مطالبه‌گری.

او ادامه داد: اما برای مطالبه‌گری ابزارهایی هم نیاز است که مهم‌ترین آن، آزادی بیان است، البته آزادی نه به معنی آزادی لجام‌گسیخته بلکه آزادی در چهارچوب قوانین و مقررات با رعایت خطوط قرمز عقلانی و قانونی.

شبانی با بیان اینکه دانشجو موتور پیشران جامعه است، گفت: در واقع خلاقیت، توان و انرژی بالا و نشاط، عمدتاً در وجود جوانان است و از طرف دیگر هم دانشگاه مبدأ مقدرات و تحولات کشور است و در لبه علم حرکت می‌کند و مسائل روز را می‌شناسد. زمانی که ظرفیت جوان و دانشجو در محیط دانشگاه قرار بگیرد، او را به موتور پیشران جامعه تبدیل می‌کند.

وی عنوان کرد: در همین خصوص شهید بهشتی می‌فرماید که «دانشجو مؤذن جامعه است، اگر خواب بماند نماز امت قضا می‌شود»، در واقع اگر دانشجو به‌عنوان چشم بیدار و گوش شنوا و کسی که دائم در حال رصد و پایش مستمر محیط و دارای ذهن خلاق است، علائم خطر را در جامعه هشدار ندهد و مطالبه‌گری را به‌عنوان شرط و الزام توسعه کشور انجام ندهد، پیشرانی جامعه اتفاق نمی‌افتاد.

سرپرست دانشگاه پیام‌نور خراسان جنوبی با تأکید بر اینکه دانشجو باید در مسائل مختلف سیاسی، فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی و… مطالبه‌گر باشد، تصریح کرد: صراحت در گفتار، شجاعت در بیان، به هنگام بودن، تحلیل مبتنی بر علم و منطق، حساسیت بر امور مختلف، غرق نبودن در مادیات و امور دنیوی، آرمان‌خواهی و عدالت‌طلبی و… از خصوصیات دانشجویان تراز انقلاب است که باید تقویت شود و نباید با آفاتی همچون دنیاطلبی، پرداختن به امور کم‌اهمیت و نمایشی، ناامیدی، سیاست‌زدگی، دلخوش کردن به تعلقات کم‌ارزش دنیوی و… کم‌رنگ شود.

انتهای پیام/۷

 

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از