حالت تاریک
هفتمین همایش ملی زعفران در استان برگزار می‌شود
معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان جنوبی:

هفتمین همایش ملی زعفران در استان برگزار می‌شود

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان جنوبی گفت: هفتمین همایش ملی زعفران آبان ماه امسال با حمایت بخش های خصوصی، تعاونی و دولتی برگزار می شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «خاورستان» به نقل از روابط عمومی استانداری خراسان جنوبی، مهدی جعفری ظهر سه‌شنبه در جلسه هماهنگی و برنامه ریزی هفتمین همایش ملی زعفران با بیان اینکه حمایت بخش تعاونی، خصوصی و دولتی از برگزاری همایش ملی زعفران در آبان ماه اقدام بسیار مهمی است، گفت: ظرفیت های مناسب علمی بسیاری در دانشگاه بیرجند وجود دارد که از جمله آنها می توان به وجود اساتید علمی در این حوزه، انتشار مجله تخصصی زعفران از چندی پیش و آزمایشگاه مجهز دانشگاه بیرجند در این خصوص اشاره کرد.

 وی با بیان اینکه آزمایشگاهی هم در این حوزه در سازمان جهاد کشاورزی استان تجهیز شده ، افزود: با بررسی این ظرفیت ها مشخص می شود که زنجیره خوبی در این خصوص در استان فراهم شده است.

به گفته وی؛ هر چند خراسان جنوبی مهد کشت زعفران است اما با تغییر اقلیم، کاشت زعفران در استان از 70 تن به 40 تن کاهش یافته است.

جعفری تأکید کرد: مشکلات حوزه تولید زعفران بیشتر از تجارت آن است و این موضوع به دلایل بسیاری مانند شوری آب، مشکل خاک ، سرما و...گره خورده که سبب کاهش سطح زیر کشت زعفران شده است.

معاون استاندار گفت: در حوزه فیزیکی توانسته ایم زعفران را مدیریت کنیم و تجاری سازی زعفران هم با برگزاری همایش ملی زعفران عملی خواهد شد.

وی متذکر شد: همه ما نسبت به این محصول مهم کشاورزی خراسان جنوبی مسئولیت سنگینی بر عهده داریم .

معاون استاندار با تأکید بر این نکته که زعفران هویت خراسان جنوبی است، افزود: در استان سه آزمایشگاه مرجع در خصوص محصولات کشاورزی داریم.

جعفری با اشاره به اهمیت برگزاری همایش ملی زعفران، خاطرنشان کرد : این رویداد علمی در قالب دو میز تولید و تجارت زعفران برگزار می شود که میز تولید زعفران با حمایت جهاد کشاورزی و میز تجارت آن هم با حمایت اتاق بازرگانی استان برگزار خواهد شد.

وی با ذکر این نکته که 80 تا 90 درصد زعفران ما خام فروشی می شود، متذکر شد: اسپانیا با یک درصد تولید زعفران 90 درصد تجارت جهانی آن را دارد اما ما 90 درصد تولید و یک درصد تجارت جهانی داریم.

به گفته وی؛ ز همه ظرفیت های خراسان جنوبی برای برپایی این همایش باید استفاده شود، نمایشگاهی هم در این راستا با حضور فعالان استان برگزار خواهد شد و رسانه ها باید در قالب کمیته رسانه ، برنامه های این همایش را به خوبی اطلاع رسانی کنند.

گفتنی است، هفتمین همایش ملی زعفران، روزهای 23 و 24 آبان ماه در محل دانشگاه بیرجند برگزار می شود.

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از