حالت تاریک
استاد حوزه علمیه خراسان‌جنوبی عنوان‌ کرد:

پیاده‌روی اربعین مقدمه‌ای برای ظهور

پیاده‌روی اربعین مقدمه‌ای برای ظهور

استاد حوزه علمیه خراسان‌جنوبی گفت: آن‌چه را که برای ظهور قائلیم در اربعین نشان می‌دهد و این راهپیمایی عظیم مقدمه و تمرین آمادگی مردم برای ظهور است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی خاورستان،هرساله حماسه پیاده روی اربعین حسینی به‌صورت باشکوه با خیل مشتاقان زیارت اباعبدالله الحسین علیه‎السلام از اوایل ماه صفر آغاز می‌شود و مردم در کشور عراق از اقصی نقاط این کشور به سمت کربلا روانه می‌شوند.

حجت‌الاسلام احمد رضایی با اشاره به این مطلب گفت:هر آن‌چه برای ظهور اتفاق افتاده در اربعین شاهد هستیم در واقع باید بگوییم اربعین حرکت آزمایشی است که عناصر ظهور و تربیت همه افراد که برای ظهور آماده شوند

به گفته وی امروزه شاهد حتی حضور افراد غیر مسلمان در راهپیمایی اربعین هستیم که این‌ها هر کدام پیام رسانانی هستند که آثار و برکاتی خوبی را به دنبال خواهند داشت .

استاد حوزه علمیه خراسان جنوبی ادامه داد: در واقع یک تربیت معنوی برای افراد شکل می‌گیرد اتحاد امت شکل می‌گیرد در قصه اربعین ظهور هم اتفاق خواهد افتاد اربعین در واقع روز ظهور و محبت الهی نسبت به بندگان خدا و روحیه صفا، صمیمیت، مجاهدت و شکرگذاری همه در جریان اربعین اتفاق می افتد و شاهد از بین‌رفتن بسیاری از شبهات که در ذهن مردم وجود دارد هستیم.

احیای دین 

رضایی در رابطه با فلسفه و اهداف قیام امام حسین علیه‎السلام نیز گفت: از آن‌جا که در آن زمان دین توسط بنی‌امیه به انحراف کشیده می‌شد و از راه اصلی خودش خارج می‌شد امام حسین علیه‎السلام تصمیم به قیامی گرفتند که پشت آن هم دعوت مردم کوفه برای قیام بود و این‌جا بود که امام حسین علیه‎السلام با قیامشان اهداف و ریشه‌های بنی امیه را به مردم معرفی کردند.

به گفته وی با روشی که بنی امیه در پیش گرفته بود آن‌طور که پیش می‌رفت به مرور زمان از دین چیزی باقی نمی‌ماند سنت پیامبر اسلام از بین می‌رفت و قرآن زیر سئوال می رفت و دین نابود می‌شد لذا امام حسین علیه‎السلام فرمودند شما را دعوت به سنت خدا و کتاب پیامبر دعوت می‌کنم.

وی ادامه داد: مبارزه با فساد آشکاری که در دستگاه بنی‌امیه شکل گرفته بود و در واقع با وجودی که برخی کوفیان در مقابل امام ایستادند اما زمانی که احساس کردند درخت اسلام به سمت از بین رفتن پیش می‌رود دست از مبارزه برنداشتند و حتی زمانی که لشکر مقابل امام ۳۰ هزار بودند و لشکر امام تعداد محدودی بودند به مبارزه ادامه دادند.

این فعال فرهنگی تصریح کرد:احیای حدود الهی توسط امام حسین علیه‎السلام بود بلاخره حدود الهی زیر سئوال می‌رفت و امام حسین علیه‎السلام با این حرکت احیا کردند همانطور که امام حسین علیه‎السلام فرمودند قیام من برای اصلاح در امت جدم است.

 رضایی ادامه داد: همینطور اهدافشان امر به معروف و نهی از منکر بود،امام حسین علیه‎السلام با ریختن خون خودشان آن جاهلیت را در واقع تبدیل به عقلانیت می‌کند همینطور برای از بین بردن بدعت‌هایی که توسط بنی‌امیه شکل می‌گرفت و افشای چهره‌های نفاق بود.

نقش آفرینی بانوان 

وی با اشاره به نقش بانوان در قیام امام حسین علیه‎السلام افزود: اگر به تاریخ نگاهی بکنیم متوجه می‌شویم که زنان در راستای احیای دین هم نقش‌آفرینی کردند یکی از‌ بخش‌های تاریخ اسلام حادثه کربلا است که در آنجا حرکتی هم سیاسی و اجتماعی و فرهنگی و تربیتی بود.

رضایی ادامه داد: در بخش‌هایی از این حرکت شاهد نقش آفرینی زنان هستیم هم زنان در لشکر امام حسین علیه‎السلام حضور داشتند ولو اگر در کاروان امام حسین علیه‎السلام نبودند قبلش در مدینه نقش داشتند و به خصوص نقش زنان در بعد از واقعه عاشورا خیلی مشهود است به فرمایش شهید مطهری(ره) می فرمایند که در حادثه کربلا مردها در مدار خودشان و زن‌ها در مدار خودشان نقش‌آفرینی کردند از آغاز هم زنان در کنار امام حسین علیه‎السلام بودند و علاوه بر همراهی امام از نظر فکری هم دنبال‌روی امام بودند.

وی تاکید کرد:به طور کلی زنان قبل، حین و بعد از واقعه کربلا اثر گذار بودند همین امروز در بیشتر مجالسی که برای امام حسین علیه‎السلام گرفته می‌شود زنان پیشتاز هستند و این خودش برای تبیین اهداف قیام امام است 

بیشترین کمک‌های نقدی براي برپایی مجالس توسط زنان جمع‌آوری می‌شود بیشترین موقوفات و نذورات برای امام حسین علیه‎السلام مربوط به زنان است.

به گفته وی تالیف کتب توسط بانوان، سخنرانی بانوان در رابطه با قیام و حرکت امام حسین علیه‎السلام این ها همه نشان دهنده نقش بی بدیل بانوان در قیام است.

وی ادامه داد: پیام عاشورا توسط بانوانی که همراه امام بودند در همه محافل بازگویی شد حضرت زینب‌کبری سلام‌الله از روز عاشورا شروع کردند و در رابطه با بنی امیه و اهدافشان در کوفه، میانه راه و به خصوص در شام صحبت کردند 

زنانی هم در کربلا هم بودند مثل ام وهب که نقش روحیه بخشی به مردها داشتند مثل همسر زهیر زنان بسیاری بودند که به خوبی در کربلا نقش ایفا کردند مثل ام‌البنین که بعد از حادثه کربلا است و رباب که در کربلا بود زنان بنی‌هاشم، زنان بنی عقیل حتی رقیه امام حسین علیه‎السلام همه نقش داشتند و بنابراین نقش زنان در جریان کربلا پررنگ بوده است.

غزه کربلایی دیگر

این استاد حوزه تصریح کرد: آن چه که امروز ایجاد انگیزه در مردم غزه کرده است الهام گرفته از قیام امام حسین علیه‎السلام است مشاهده می‌کنیم مردم وارد مبارزه با دشمنی که ۸۰ سال مردم را تحت سلطه خودش داشت و از حق قانونی‌شان آن‌ها را محروم کرده بود و این همه ظلم و جنایت انجام داده بود.

حجت‌الاسلام رضایی اظهار کرد: این همه ظلم و جنایت بلاخره مردم با تجربه‌های مختلفی که داشتند توانستند از تاریخ اسلام الگو‌پذیری کنند و در مقابل صیهونیست‌ها بایستند لذا طوفان‌الاقصی را شکل دادند و این آثار و برکات بسیاری داشت و چهره منحوس رژیم صهیونیستی را به مردم عالم نشان دهند.

وی ادامه داد: لذا امروز مشاهده می‌کنیم که در اقصی نقاط جهان از جمله کشورهای اروپایی بر علیه رژیم صهیونیستی شعار سر می‌دهند این‌ها همه به برکت قیام و مقاومت مردم غزه است و امروز تمام صحنه‌های عاشورا در غزه در حال رقم خوردن است.

به گفته وی پیروزی از آن لشکر امام حسین علیه‎السلام شد به ظاهر همه به شهادت رسیدند اما سرانجام کار به نفع امام حسین علیه‎السلام و یارانشان بود در غزه هم انشالله این اتفاق خواهد افتاد.

رضایی خاطر نشان کرد: امروز اگر جوانان غزه شهادت طلب هستند از جوانان کربلا عبرت گرفتند و در کربلای امام حسین علیه‎السلام چهره واقعی بنی‌امیه برای مردم مشخص شد و در کوفه مردم در مجلس یزید زمانی که متوجه مظلومیت فرزندان پیغمبر شدند گریه کردند

به گفته وی امروز هم شاهد این صحنه در کربلای غزه هستیم یاران امام حسین علیه‎السلام نسبت به لشکر دشمن اندک بودند با این وجود پیروز شدند و ما در غزه شاهد این مسئله هستیم در کربلای امام حسین علیه‎السلام یزید نماد ظلم و ستم بود امروز هم ظالمین عالم به خودشان لقب یزیدیان زمان را دادند.

وی اظهار کرد:در کربلای امام حسین علیه‎السلام کشتار کودکان، تازیانه زدن کودک و بزرگ را شاهد بودیم امروز هم ما شاهد این مسائل بنا بر نقل‌های موجود هستیم طوری که یکی از نیروهای سازمان ملل آمار جانباخته‌های جنگ غزه را بیش‌تر از تمام کشته‌شدگان در چهار سال گذشته در جهان اعلام کرد لذا رابطه خیلی نزدیکی بین قیام مردم غزه و قیام امام حسین علیه‎السلام ‌وجود دارد.

انتهای خبر/

 

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از