حالت تاریک
پیش‌بینی برداشت ۱۱۸ تن زرشک در خراسان‌جنوبی
سرپرست سازمان جهاد کشاورزی خراسان‌جنوبی عنوان‌کرد:

پیش‌بینی برداشت ۱۱۸ تن زرشک در خراسان‌جنوبی

سرپرست سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت؛ امسال پیش بینی می‌شود ۱۱۸ تن زرشک‌تر از باغات خراسان جنوبی، خواستگاه زرشک بی دانه ی دنیا برداشت شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «خاورستان»، محمدحسین اکبری با اشاره به اینکه خراسان جنوبی ۹۸ درصد تولید زرشک بی‌دانه کشور را به خود اختصاص داده و در سطح جهان نیز جایگاه تولید این محصول در استان منحصر به فرد است، گفت: حدود ۳۸ هزار بهره بردار زرشک در فصل پائیز مشغول برداشت این محصول در خراسان جنوبی هستند. 

وی افزود: با توجه به گرمای کم سابقه تابستان امسال، احتمال می‌رود که مقدار برداشت امسال محصول زرشک نسبت به سال گذشته کاهش داشته باشد.

سرپرست سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی با اشاره به اینکه درختچه زرشک در برابر کم آبی و شوری مقاومت خوبی دارد و از جمله محصولات مورد توجه در الگوی کشت استان محسوب می‌شود گفت: بر اساس آمار ، سطح زیر کشت زرشک سال ۱۴۰۲ در خراسان جنوبی ۲۷ هزار و ۲۲۲ هکتار بوده که بیشترین سطح به شهرستان‌های قاین، بیرجند، زیرکوه و درمیان اختصاص دارد.

اکبری افزود: در حوزه صنایع تبدیلی و غذایی در استان تاکنون ۳۳ پروانه بهره برداری بسته بندی زرشک و ۱۰ پروانه بهره برداری فرآوری زرشک صادر شده است.

وی گفت: همچنین برای اخذ تسهیلات نیز متقاضیان این حوزه در اولویت قرار دارند.

سرپرست سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی با اشاره به اینکه برگزاری جشنواره‌های ملی و استانی در خصوص محصولات شاخص استان از جمله محصول زرشک نقش زیادی در معرفی این محصولات داشته است افزود: با توجه به اهمیت توسعه صنایع تبدیلی و فرآوری برای افزایش ارزش افزوده محصول زرشک و توسعه مشاغل جانبی مرتبط با آن، مدیریت صنایع استان در این خصوص اهتمام ویژه دارد.

اکبری به طرح بررسی کیفیت محصول زرشک در استان و راهکار‌های ارتقای کیفیت آن و علت دانه سفیدی و ریزش قبل از موعد زرشک و راه‌های کاهش آن، اشاره کرد که اجرای آنها مراحل نهایی خود را طی می‌کند.

منبع خبر: روابط عمومی 

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از